Jens Barland

  • Prodekan
  • Institutt for kommunikasjon
  • School of Communication, Leadership and Marketing
Jens.Barland@kristiania.no
901 69 580

Bakgrunn

Jens Barland (f. 1966) er førsteamanuensis. Ca. 20 år i mediebransjen før han tok steget over til akademia.

Forskningsområdet er typisk der utvikling av journalistikken møter på markedskreftene og ny teknologi. Har utført oppdragsforskning både for Norsk Redaktørforening, Norsk Presseforbund og Norsk Journalistlag.

Populærformidling med foredrag og mediebidrag.

Priser: Studiekvalitetsprisen 2014 ("årets lærer"). Student Award, som masterstudent i 2005. Har tre ganger veiledet studenter som har vunnet "årets beste bachelor" ved sitt fakultet.

Internasjonal bakgrunn som mentor for medieledere i Vietnam, Myanmar og Kambodsja i regi av Wan-Ifra. Drev nettverk der østafrikanske medieledere ble koblet til Skandinavia. Har undervist i Etiopia ved Addis Ababa University.

Entusiast for friluftsliv i høyden og naturvern.