Arne H. Krumsvik
-
- Professor
- Institutt for kommunikasjon
- School of Communication, Leadership and Marketing
Bakgrunn
Arne H. Krumsvik er professor i medier og kommunikasjon og utdannet medieviter fra Universitetet i Oslo (Ph.d. 2009). Han har bakgrunn som professor i journalistikk ved OsloMet, leder av Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo og rektor ved Høyskolen Kristiania. Han har publisert mer enn 60 forskningsartikler og bøker om medieinnovasjon og medieledelse.
Krumsvik har tidligere hatt ulike lederstillinger innen presse, kringkasting og nye medier, og har vært mye brukt som foredragsholder og konsulent for både bedrifter, organisasjoner og offentlige etater. Han har også vært nestleder i Medieklagenemnda og sekretær for Mediestøtteutvalget.
Ekspertområder
Ansatte detaljer
Vitenskapelige publikasjoner
- Mtchedlidze, Junai, Barland, Jens & Krumsvik, Arne H. (2025). Et optimistisk skifte i avislederes holdninger til digitale medier. Norsk medietidsskrift (NMT). ISSN 0804-8452. 31(4) s 1-17. doi: 10.18261/nmt.31.4.3
- Viken, Tonje Merete & Krumsvik, Arne H. (2024). Politisk påvirkningsarbeid sett med mottakerens øyne: Hva gir NGO-er innflytelse? I Alghasi, Sharam, Vanvik, Ester Conings, Barland, Jens & Falkheimer, Jesper (red.) Strategic Communication – Contemporary Perspectives. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202836665. s 199-222. doi: 10.23865/noasp.208.ch10
- Krumsvik, Arne H. & Francis, David L. (2024). The effects of an external crisis on the prioritisation of innovations. I Solvoll, Mona Kristin & Olsen, Ragnhild Kristine (red.) Innovation Through Crisis
Journalism and News Media in Transition. Nordicom. ISBN 9789188855916. s 143-164. FULLTEKST
- Aker, Tone Kristin & Krumsvik, Arne H. (2023). Fire former for fagpresse: En typologi. I Aker, Tone Kristin & Bjerke, Paul (red.) Fagpressen 125 år. Orkana Forlag. ISBN 9788281045750. s 177-188.
- Booth, Peter, Solvoll, Mona Kristin & Krumsvik, Arne H. (2023). Newspaper executives’ positioning toward the evolving use of social media. Newspaper Research Journal (NRJ). ISSN 0739-5329. doi: 10.1177/07395329231211866FULLTEKST
- Solvoll, Mona Kristin, Larsson, Anders Olof & Krumsvik, Arne H. (2023). End of the “Prosumer” in News Media? User-Generated Content (UGC) Continues to Decrease as a Strategic Priority. I Godulla, Alexander & Böhm, Stephan (red.) Digital Disruption and Media Transformation. How Technological Innovation Shapes the Future of Communication. Springer. ISBN 9783031399404. s 183-192. doi: 10.1007/978-3-031-39940-4_14
- Westlund, Oscar, Krumsvik, Arne H. & Lewis, Seth C. (2020). Competition, Change, and Coordination and Collaboration: Tracing news executives’ perceptions about participation in media innovation. Journalism Studies. ISSN 1461-670X. 22(1) s 1-21. doi: 10.1080/1461670X.2020.1835526
- Pettersen, Lene & Krumsvik, Arne H. (2019). Rocking the Boat: Proposing a Participatory Business Model for News. The Journal of Media Innovations. ISSN 1894-5562. doi: 10.5617/jomi.6561
- Kalsnes, Bente & Krumsvik, Arne H. (2019). Building trust: Media executives' perceptions of readers' trust. Journal of Media Business Studies. ISSN 1652-2354. s 1-12. doi: 10.1080/16522354.2019.1640534
- Krumsvik, Arne H., Milan, Stefania, Bhroin, Niamh Ni & Storsul, Tanja (2019). Making (Sense of) Media Innovations. I Deuze, Mark & Prenger, Mirjam (red.) Making Media: Production, Practices, and Professions. Amsterdam University Press. ISBN 9789462988118. s 193-205. doi: 10.2307/j.ctvcj305r.16
- Eg, Ragnhild & Krumsvik, Arne H. (2019). Personality filters for online news interest and engagement. Nordicom Review. ISSN 1403-1108. 40(Special Issue 1) s 177-194. doi: 10.2478/nor-2019-0021
- Thurman, Neil, Picard, Robert G., Myllylahti, Merja & Krumsvik, Arne Håskjold (2018). On digital distribution’s failure to solve newspapers’ existential crisis: Symptoms, causes, consequences and remedies. I II, Scott A. Eldridge & Franklin, Bob (red.) The Routledge Handbook of Developments in Digital Journalism Studies. Routledge. ISBN 9781138283053. s 172-185. doi: 10.4324/9781315270449-14
- Sjøvaag, Helle & Krumsvik, Arne Håskjold (2017). In search of journalism funding: Scenarios for future media policy in Norway. Journalism Practice. ISSN 1751-2786. 12(9) s 1201-1219. doi: 10.1080/17512786.2017.1370972
- Krumsvik, Arne H., Kvale, Knut & Pedersen, Per Egil (2017). Market Structure and Innovation Policies in Norway. I Kranenburg, Hans Van (red.) Innovation Policies in the European News Media Industry: A Comparative Study. Springer. ISBN 9783319452029. s 149-160. doi: 10.1007/978-3-319-45204-3_12
- Andersen, Unn Conradi & Krumsvik, Arne H. (2017). Talking back: Bikers’ mediated self-representation. International Journal of Motorcycle Studies. ISSN 1931-275X. 13 FULLTEKST
- Krumsvik, Arne H. (2017). Redefining User Involvement in Digital News Media. Journalism Practice. ISSN 1751-2786. 12(1) s 19-31. doi: 10.1080/17512786.2017.1279025FULLTEKST
- Ots, Mart, Krumsvik, Arne H., Ala-Fossi, Marko & Rendahl, Pernilla (2016). The shifting role of Value Added Tax as a media policy tool: A three-country comparison of political justifications. Javnost - The Public. ISSN 1318-3222. 23(2) s 170-187. doi: 10.1080/13183222.2016.1162988
- Krumsvik, Arne H. (2016). The Gap: J-School Syllabus Meets the Market. I Hovden, Jan Fredrik, Nygren, Gunnar & Zilliacus-Tikkanen, Henrika (red.) Becoming a Journalist: Journalism Education in the Nordic Countries. Nordicom. ISBN 9789187957345. s 175-184. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne H. & Ots, Mart (2016). What is Nordic Media Business Research? An analysis of major research outlets. Nordicom Information. ISSN 0349-5949. 38(1) s 8-11. doi: 10.1080/16522354.2014.11073572FULLTEKST
- Skogerbø, Eli & Krumsvik, Arne H. (2015). Newspapers, Facebook and Twitter - Intermedial agenda setting in local election campaigns. Journalism Practice. ISSN 1751-2786. 9(3) s 350-366. doi: 10.1080/17512786.2014.950471
- Krumsvik, Arne H. (2015). Strategier for brukerinvolvering. I Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (red.) Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202447823. s 233-246.
- Ihlebæk, Karoline Andrea & Krumsvik, Arne H. (2015). Editorial power and public participation in online newspapers. Journalism - Theory, Practice & Criticism. ISSN 1464-8849. 16(4) s 470-487. doi: 10.1177/1464884913520200
- Westlund, Oscar & Krumsvik, Arne H. (2014). Perceptions of Intra-Organizational Collaboration and Media Workers’ Interests in Media Innovations. The Journal of Media Innovations. ISSN 1894-5562. 1(2) s 52-74. doi: 10.5617/jmi.v1i2.858FULLTEKST
- Krumsvik, Arne H. (2014). Mulige modeller for fordeling av nettinntekter. Norsk medietidsskrift (NMT). ISSN 0804-8452. 21(2) s 138-155.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Newspaper ownership and the prioritization Of digital competences. Digital Journalism. ISSN 2167-0811. 3(5) s 777-790. doi: 10.1080/21670811.2014.941234
- Ihlebæk, Karoline Andrea, Krumsvik, Arne H. & Storsul, Tanja (2014). En kamp om makt og mening: Casestudie av Nordlys på iPad. I Morlandstø, Lisbeth & Krumsvik, Arne H. (red.) Innovasjon og verdiskaping i lokale medier. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202405809. s 127-142.
- Krumsvik, Arne H. & Westlund, Oscar (2014). Hvem tar initiativ til innovasjonsprosesser i nyhetsmediene? En historisk gjennomgang. I Morlandstø, Lisbeth & Krumsvik, Arne H. (red.) Innovasjon og verdiskaping i lokale medier. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202405809. s 33-49.
- Morlandstø, Lisbeth & Krumsvik, Arne H. (2014). Innovasjon og verdiskaping i lokale medier. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202405809.
- Morlandstø, Lisbeth & Krumsvik, Arne H. (2014). Hva påvirker innovasjon og verdiskaping i lokale medier? I Morlandstø, Lisbeth & Krumsvik, Arne H. (red.) Innovasjon og verdiskaping i lokale medier. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202405809. s 19-32.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Mediebedriften – Innovasjon og organisering. I Bang, Tor & Solvoll, Mona K (red.) Medieøkonomi: Konflikt og samspill. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202405748. s 118-132.
- Bang, Tor, Barland, Jens, Krumsvik, Arne H., Roppen, Johann & Solvoll, Mona K (2014). Brukerinvolvering: fra passive mottakere til aktive produsenter. I Bang, Tor & Solvoll, Mona K (red.) Medieøkonomi: Konflikt og samspill. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202405748. s 156-172.
- Kalsnes, Bente, Krumsvik, Arne H. & Storsul, Tanja (2014). Social media as a political backchannel: Twitter use during televised election debates in Norway. ASLIB Proceedings. ISSN 0001-253X. 66(3) s 313-328.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Stability in Times of Change : Trends in Newspaper Executives' Attitudes towards Digital Media. Nordicom Review. ISSN 1403-1108. 35(Special Issue ) s 97-108. doi: 10.2478/nor-2014-0106
- Krumsvik, Arne H. (2013). Freedom of Expression and the Professionalization of Journalism. I Carlsson, Ulla (red.) Freedom of Expression Revisited. Citizenship and Journalism in the Digital Era. Nordicom. ISBN 9789186523749.
- Krumsvik, Arne H. (2013). From creator of change to supporter of the traditional: The changing role of CNN.com. Journal of Applied Journalism and Media Studies. ISSN 2001-0818. 2(3) s 397-415. doi: 10.1386/ajms.2.3.397_1
- Krumsvik, Arne H. (2013). Towards a Typology of Strategies for User Involvement. I Friedrichsen, Mike & Mühl-Benninghaus, Wolfgang (red.) Handbook of Social Media Management: Value Chain and Business Models in Changing Media Markets. Springer. ISBN 9783642288968. s 655-669. doi: 10.1007/978-3-642-28897-5_38
- Storsul, Tanja & Krumsvik, Arne H. (2013). What is Media Innovation? I Storsul, Tanja & Krumsvik, Arne H. (red.) Media Innovations. A Multidisciplinary Study of Change. Nordicom. ISBN 9789186523657. s 13-26.
- Krumsvik, Arne H., Skogerbø, Eli & Storsul, Tanja (2013). Size, Ownership and Innovation in Newspapers. I Storsul, Tanja & Krumsvik, Arne H. (red.) Media Innovations. A Multidisciplinary Study of Change. Nordicom. ISBN 9789186523657. s 93-109.
- Storsul, Tanja & Krumsvik, Arne H. (2013). Media Innovations. A Multidisciplinary Study of Change. Nordicom. ISBN 9789186523657.
- Ottosen, Rune & Krumsvik, Arne Håskjold (2012). Digital Challenges on the Norwegian Media Scene. Nordicom Review. ISSN 1403-1108. 33(2) s 43-55. doi: 10.2478/nor-2013-0013
- Krumsvik, Arne Håskjold (2012). Medieteknologi og strategier for journalistikk. I Orgeret, Kristin (red.) Norske medier – journalistikk, politikk og kultur. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 9788276349573. s 113-133.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2012). Impact of VAT on Portfolio Strategies of Media Houses. Journal of Media Business Studies. ISSN 1652-2354. 9(2) s 115-128. doi: 10.1080/16522354.2012.11073547
- Krumsvik, Arne Håskjold (2012). Why old media will be funding journalism in the future. Journalism Studies. ISSN 1461-670X. 13(5-6) s 729-741. doi: 10.1080/1461670X.2012.664331
- Krumsvik, Arne Håskjold (2012). Hvorfor det er så vanskelig å tjene penger på nettjournalistikk? I Eide, Martin, Larsen, Leif Ove & Sjøvaag, Helle (red.) Nytt på nett og brett. Journalistikk i forandring. Universitetsforlaget. ISBN 9788215020747. s 55-68.
- Krumsvik, Arne Håskjold & Sundet, Vilde Schanke (2011). Etablerte medier og deres forutsetninger for fortjeneste : en komparativ analyse av konkurranseforholdene i norsk avis-, radio-, og fjernsynsbransje. Norsk medietidsskrift (NMT). ISSN 0804-8452. 18(3) s 188-216.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2010). Strategy and Structure for Online News Production - Case Studies of CNN and NRK. I Klastrup, Lisbeth, Hunsinger, Jeremy & Allen, Matthew (red.) International Handbook of Internet Research. Springer. ISBN 9781402097881.
- Ottosen, Rune & Krumsvik, Arne Håskjold (2010). Digitaziation and Editorial Change in Online Media. Findings froma Norwegian Research Project. Nordicom Information. ISSN 0349-5949. 32(4) s 17-26.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2009). The Online News Factory. A Multi-Lens investigation of the Strategy, Structure, and Process of Online News Production at CNN and NRK. Unipub forlag.
- Ottosen, Rune & Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Digitale medier og redaksjonell endring - noen sentrale utviklingstrekk. I Ottosen, Rune & Krumsvik, Arne Håskjold (red.) Journalistikk i en digital hverdag. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 9788271473198. s 12-39.
- Ottosen, Rune & Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Journalistikk i en digital hverdag. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 9788271473198.
- Krumsvik, Arne Håskjold & Wang, Xiaowen (2008). Online News in China and Norway. Intercultural Communication Studies (ICS). ISSN 1057-7769. XVII(3) s 104-117.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Forholdet mellom kanalstrategi og journalistrollen i NRK og CNN. I Ottosen, Rune & Krumsvik, Arne Håskjold (red.) Journalistikk i en digital hverdag. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 9788271473198. s 87-97.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Sweden and Norway: National newspapers go local, online. I Chase, Neil & Stone, Martha (red.) The Power of Local Focus. World Association of Newspapers. s 32-34.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Hvorfor utgi nettavis? I Jensen, Arne (red.) ...å sikre redaksjonell uavhengighet". IJ-forlaget. ISBN 9788271473174. s 95-100.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Kommersiell nyhetsproduksjon for et globalt marked. I Petersen, Anja Bechmann & Rasmussen, Steen K. (red.) På tværs af medierne. Forlaget Ajour. ISBN 9788791620331. s 85-100.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Nettavisen 10 år - hva har skjedd? I Ytterstad, Andreas & Ottosen, Rune (red.) Nettaviser, flermedialitet og den nye journalistrollen. En seminarrapport. OsloMet - storbyuniversitetet. ISBN 9788257944933. s 9-22.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). What is the Strategic Role of Online Newspapers? Nordicom Review. ISSN 1403-1108. 27(2) s 283-295. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Hvilken strategisk rolle har nettavisene? Nordicom Information. ISSN 0349-5949. 28(4) s 3-11.
Formidling
- Kiberg, Håvard, Olsen, Gunhild Ring & Krumsvik, Arne H. (2025). Navigating Platform Dependency: Editorial Strategies for Social Media News Publishing.
- Solvoll, Mona Kristin & Krumsvik, Arne H. (2025). Bouncing back after a crisis Organizational and individual resilience in news media management.
- Gaustad, Terje, Krumsvik, Arne H. & Lyons, Sarah Joy (2025). Balancing Tradition and Transformation in PSB: Resilience in TV Formats.
- Gaustad, Terje, Solvoll, Mona Kristin, Lyons, Sarah Joy & Krumsvik, Arne H. (2025). Empowering Public Service Media through Strategic Storytelling.
- Krumsvik, Arne H. (2025). Position, Genre, and Social Innovation: The Creative Next Step. I Gershon, Richard A. (red.) De Gruyter Handbook of Media Technology and Innovation. Walter de Gruyter (De Gruyter). ISBN 9783111144641. s 19-28. doi: 10.1515/9783111145174-002FULLTEKST
- Øie, Kjetil Vaage & Krumsvik, Arne H. (2024). Evolving Metrics for Personalizing News: An Equilibrium between Better Content and Intrusiveness.
- Krumsvik, Arne H. (2024). Strategiar for samhandling mellom kyrkje og lokalmiljø. Luthersk Kirketidende. ISSN 0332-5431. 159(4) s 119-123.
- Øie, Kjetil Vaage & Krumsvik, Arne H. (2023). New metrics for personalising news. News workers perspectives on eye-movement and facial expression data for personalisation of news - A scenario approach study.
- Krumsvik, Arne H. & Hem, Alexander Farestvedt (2022). Slik posisjonerer du en merkevare.
- Solvoll, Mona K, Larsson, Anders Olof & Krumsvik, Arne H. (2021). End of the «Prosumer» in News Media? User Generated Content (UGC) Continues to Decrease as Strategic Priority.
- Mohn, Klaus, Whittaker, Sunniva, Rice, Curt, Krumsvik, Arne H., Skagen, Else Berit, Thøgersen, Øystein, Hagen, Margareth, Baardsen, Sjur, Tornquist, Peter, Vars, Laila Susanne, Henjesand, Inge Jan, Kristoffersen, Steinar, Aasen, Petter, Mæland, Bård, Borg, Anne, Yttri, Gunnar, Sødal, Sigbjørn & Hystad, Joar (2021). 18 rektorer om hjemmekontor etter pandemien. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne H. (2020). Mediebransjens endringsagenter. Dagens Perspektiv. ISSN 2535-6801.
- Kisa, Adnan & Krumsvik, Arne H. (2020). Take-Home Lessons from the Corona Crisis.
- Eg, Ragnhild & Krumsvik, Arne H. (2020). Slik kan nyheter skreddersys til vår personlighet. Kunnskapsmagasinet Kristiania. ISSN 2703-707X. FULLTEKST
- Booth, Peter, Solvoll, Mona K & Krumsvik, Arne H. (2020). Newspaper executives’ perspectives on social media.
- Vars, Laila Susanne, Kristoffersen, Steinar, Aasen, Petter, Thøgersen, Øystein, Krumsvik, Arne H., Husebekk, Anne, Skretting, Kathrine & Hystad, Joar (2020). Rektorene er stort sett samstemte: — Ja, vi skal vaksinere oss. FULLTEKST
- McQuillan, Vesma Kontere & Krumsvik, Arne H. (2019). podcast Vésma Kontere McQuillan on Prada, Fashion SPAces, and Streetwear.
- Kalsnes, Bente & Krumsvik, Arne Håskjold (2018). Building trust: Media executives' perceptions of readers' trust.
- Andersen, Unn Conradi & Krumsvik, Arne Håskjold (2017). Intervju som metode. I Næss, Hans Erik & Pettersen, Lene (red.) Metodebok for kreative fag. Universitetsforlaget. ISBN 9788215027005. s 76-86.
- Sjøvaag, Helle & Krumsvik, Arne Håskjold (2017). Scenarios for future media policy.
- Eg, Ragnhild & Krumsvik, Arne Håskjold (2017). Fake news, personality and information processing.
- Krumsvik, Arne H. (2016). Media studies syllabus meets the market.
- Krumsvik, Arne H. (2016). Best practices of innovation policies in the news media industry.
- Krumsvik, Arne H. (2016). Stoler ikke på medietall.
- Krumsvik, Arne H. (2016). Mener medienes dekning av egne lesertall bidrar til tåkelegging.
- Krumsvik, Arne H. (2016). - Stoler ikke på medietall.
- Krumsvik, Arne H. (2016). Medietall.
- Krumsvik, Arne H. (2016). Tror ikke på avisenes betalings-tjenester: - Legg korta på bordet.
- Krumsvik, Arne H. (2016). Tingartal og politikk.
- Krumsvik, Arne H. (2016). Pressegeneral ønsker robotjournalistene velkommen inn i redaksjonene.
- Krumsvik, Arne H. (2016). - Tror ikke digitale abonnenter vil kunne sikre MEDIEFRAMTIDA.
- Krumsvik, Arne H. (2016). Robotjournalistikk.
- Krumsvik, Arne H. (2016). Flere abonnerer på Romerikes Blad.
- Krumsvik, Arne H. (2016). Volda brukte f-ordet mot Olsen og Bergen.
- Krumsvik, Arne H. (2016). Dette er noen av TV Vestfolds villeste historier.
- Krumsvik, Arne H. (2015). ‘Ein blå prøveballong som sprakk’.
- Krumsvik, Arne H. (2015). Nesten bare NRK øker antall journalister.
- Krumsvik, Arne H. (2015). VG har et morgen- problem.
- Krumsvik, Arne H. (2015). Slakter NRK-kritikken.
- Krumsvik, Arne H. (2015). - Hva faen er brukerskapt innhold?
- Krumsvik, Arne H. (2015). Lager nasjonal pdf-avis.
- Krumsvik, Arne H. (2015). CNN-jubileum.
- Rice, Curt, Krumsvik, Arne H. & Lie, Tove (2015). Krumsvik om rektorprosess: Vi skulle ha ansatt alle tre.
- Krumsvik, Arne H. (2015). Kjemper for avisas sjel.
- Krumsvik, Arne H. (2015). - Folk blir irriterte når de oppdager at avisene ikke har kommet.
- Krumsvik, Arne H. (2015). - Krigserklæring.
- Krumsvik, Arne H. (2015). Romfolk hetses i sosiale medier.
- Krumsvik, Arne H. (2015). RB vil gi mer til sine abonnenter - Innfører RB+ på nett.
- Krumsvik, Arne H. (2015). «Den gamle tankegangen er i ferd med å vinne».
- Krumsvik, Arne H. (2015). Dagbladet på billigsalg.
- Krumsvik, Arne H. (2015). Krumsvik om rektorprosess: Vi skulle ha ansatt alle tre. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne H. (2015). Se! En «Spice Girls-professor». FULLTEKST
- Krumsvik, Arne H. (2015). - Vi burde aldri gått på lufta.
- Krumsvik, Arne H. (2015). – Journalistikk bør sponses. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne H. (2015). Vi ville ikke være en avis.
- Krumsvik, Arne H. (2015). Norge flommer over av «buzzjournalistikk».
- Krumsvik, Arne H. (2015). Journalistutdanningen fyller 50 år både i teori og praksis.
- Krumsvik, Arne H. (2015). - Papiravis? Hva er det?
- Krumsvik, Arne H. (2015). NRK og P4 vil bli DAB-vinnerne.
- Krumsvik, Arne H. (2015). Redaktørene svekkes.
- Krumsvik, Arne H. (2015). Slik tjener Facebook sine milliarder.
- Krumsvik, Arne H. (2015). Satser på solokarrierer.
- Krumsvik, Arne H. (2015). Åpner for samarbeid.
- Krumsvik, Arne H. (2015). Dette er sakene mediene ikke legger ut på Facebook.
- Krumsvik, Arne H. (2015). Kan bli fellesmoms for mediene.
- Krumsvik, Arne H. (2015). – Sponsing og produktplassering kan løse medienes inntektskrise.
- Krumsvik, Arne H. (2015). Krumsvik mener sponsing ikke svekker journalistikken.
- Krumsvik, Arne H. (2015). Kulturnytt.
- Krumsvik, Arne H., Pedersen, Per Egil & Kvale, Knut (2015). Market Structure and Media Innovation Policies in Norway.
- Krumsvik, Arne H. (2015). Innovasjon og mva.‑privilegier i avisbransjen. Praktisk økonomi & finans. ISSN 1501-0074. 30(2) s 151-159.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Utelukker ikke felles avisledelse.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Vil bli mer vanlig.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Har fortsatt tro på redusert moms.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Lover hovedsete i Bergen.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Ny TV 2-sjef med bergenslink.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Låste artikler gratis i Fevennen og BT.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Nå melder VG seg på i kampen om å buzze nyhetsstrømmen din.
- Morlandstø, Lisbeth & Krumsvik, Arne H. (2014). Innovasjon i lokale medier.
- Morlandstø, Lisbeth & Krumsvik, Arne H. (2014). Innovasjon også på papir.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Innovasjon i lokale medier.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Nisjeaviser holder stand.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Schibsteds rubrikksatsing i Brasil.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Forsker: Reindyrka publikumsfrieri.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Deler stoff via egne profiler.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Stenger for nisjeaviser.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Vil utvide momsordning.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Om betaling på nettaviser.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Disse kan etterfølge Hildrum.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Leserne betaler mest.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Netthoder vil sparke papirjournalister. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne H. (2014). Mener digitalsinker bør få sparken. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne H. (2014). Netthodeundersøkelsen 2014.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Newspaper Ownership and Prioritization of Digital Competences.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Krumsvik slakter Mediedagene. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne H. (2014). Amedia satser på rubrikk.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Nøgd Nationen-redaktør etter omlegging til digitalt abonnement.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Mediedager uten faglig dybde. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne H. (2014). Hvor er medieforskerne når pasienten er døende? FULLTEKST
- Krumsvik, Arne H. (2014). Senter for tverrfaglig medieforsking etablert. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne H. (2014). – Journalister uten nett-kompetanse bør få sparken. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne H. (2014). Krumsvik forsvarer undersøkelse. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne H. (2014). Medieekspertene venter ytterligere nedbygging i bransjen.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Forsker: – The winner takes it all.
- Krumsvik, Arne H. (2014). Slaktetid for lokalaviser.
- Krumsvik, Arne H. (2013). Kan bli en nettkjempe. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne H. (2013). Dette blir dine største utfordringer, Eriksen!
- Krumsvik, Arne H. (2013). Kan publikumsbetaling alene redde bransjen?
- Krumsvik, Arne H. (2013). Farvel til papir.
- Krumsvik, Arne H. (2013). Ikke gratis nettavis.
- Krumsvik, Arne H. (2013). Betalingslettvegg.
- Morlandstø, Lisbeth & Krumsvik, Arne H. (2013). Innovation in local media - a discussion.
- Krumsvik, Arne H. (2013). - Pynt på kaken.
- Krumsvik, Arne H. (2013). Nye veier til nyhetene.
- Krumsvik, Arne H. (2013). Omstilling i eit digitalt tidsskifte.
- Skogerbø, Eli & Krumsvik, Arne H. (2013). Newspapers, Facebook and Twitter – intermedial agenda-setting in the Norwegian 2011 election.
- Krumsvik, Arne H. (2013). Nettavisundersøkelsen 2013.
- Krumsvik, Arne H. (2013). Klarer ikke utnytte nettet.
- Krumsvik, Arne H. (2013). - Nettbetaling ikke lenger drevet av frykt.
- Kalsnes, Bente, Krumsvik, Arne H. & Storsul, Tanja (2013). Social media as a political backchannel: Twitter use during televised election debates in Norway.
- Krumsvik, Arne H. (2013). Netthodeundersøkelsen 2013.
- Krumsvik, Arne H. (2013). Ledere og netthoder uenige.
- Krumsvik, Arne H. (2013). Trends in newspaper executives' attitudes towards digital media.
- Ihlebæk, Karoline Andrea, Krumsvik, Arne H. & Storsul, Tanja (2013). Hype, hope and hostility – the innovations of apps in the media industry. Case studies of NRK and Amedia.
- Krumsvik, Arne H. & Morlandstø, Lisbeth (2013). Innovation and value creation in local media.
- Ihlebæk, Karoline Andrea, Krumsvik, Arne H. & Storsul, Tanja (2013). En kamp om makt og mening: Casestudie av Nordlys på iPad.
- Krumsvik, Arne H. (2013). Betaling for Aftenposten på nett.
- Krumsvik, Arne H. (2013). Fra i dag må du betale for Aftenposten.no.
- Krumsvik, Arne H. (2013). Conditions for Media Innovations.
- Krumsvik, Arne H. (2013). - Dagbladet trenger sterk eier. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne H. (2013). Blandede reaksjoner på Dagbladet-salg.
- Krumsvik, Arne H. (2013). - Har lyttet til lobbykrefter.
- Krumsvik, Arne Håskjold, Skogerbø, Eli & Storsul, Tanja (2012). Size, ownership and innovation in newspapers.
- Storsul, Tanja, Ihlebæk, Karoline Andrea & Krumsvik, Arne Håskjold (2012). App power.
- Krumsvik, Arne H. (2012). Fremtidens journalister.
- Ihlebæk, Karoline Andrea, Krumsvik, Arne H. & Storsul, Tanja (2012). Actor-network theory and the innovations of apps in the media industry.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2012). Avisenes digitale forretningsmodeller.
- Krumsvik, Arne H. (2012). - Den nye K-sjefen må kunne nye medier.
- Krumsvik, Arne H. (2012). Flåthens dobbeltrolle beskrives som en katastrofe.
- Krumsvik, Arne H. (2012). - Den store taperen er forbrukeren.
- Krumsvik, Arne H. (2012). Medieforsker: Papiravisa er ikke død.
- Krumsvik, Arne H. (2012). Tror ikke på digital satsing.
- Krumsvik, Arne H. (2012). Liten tro på Fevennen.
- Krumsvik, Arne H. (2012). Venter nye kutt.
- Krumsvik, Arne H. (2012). Mistet 230 000 lesere på ett år.
- Krumsvik, Arne H. (2012). - Snart vil alle ta betalt for innhold på nett.
- Westlund, Oscar & Krumsvik, Arne Håskjold (2012). On the Shaping of New Digital Media: A tale on Intra-Organizational Interplay in Old News Media.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2011). Conceptualizing ‘substitutes’: How substitutes are challenging traditional business models in various media markets.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2011). Medienes privilegier – en innføring i mediepolitikk. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 9788271473471.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2010). Professional Journalism, UGC, and Freedom of Expression.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2010). The Strategic Role of Online News.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2010). From Creator of Change to Supporter of the Traditional: The Changing Role of CNN.com.
- Jon, Bjørtuft, Krumsvik, Arne Håskjold & Sundet, Vilde Schanke (2010). Forutsetinger for fortjeneste: En analyse av ulike delmarkeder i den norske mediebransjen.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2009). Tror ikke folk vil betale for nettaviser. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2009). Mediehus kutter 2,8 milliarder.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2009). New Arenas for Expression and Consequences for Press Subsidies.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2009). Murdoch vil ha bedre betalt. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2009). Stavrum mener VG-sjefen tar feil. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2009). Nytt nettsted fra Se og Hør.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2009). - Nettutgåvene er mindreverdige.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2009). Murdoch vil ta betalt for nettaviser.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2009). Savner nettsatsning. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold & Ottosen, Rune (2009). Digitation and editoriial change in online media. Findings fro a Norwegian Research Project.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2009). Journalistikk i krise?
- Krumsvik, Arne Håskjold (2009). Medietrender i internettøkonomien.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2009). Ulike veivalg.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2009). Kokkvold slår tilbake mot nettkritikk.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2009). Skylder på det digitale bakkenettet.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2009). Vil fjerne lisensen. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Nettjournalistikken - elska og hata.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). The Role of Online Publishing in Media Product Portfolios - Case Studies of CNN and NRK.
- Ottosen, Rune & Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Den digitale journalistikkens status.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Ambivalence Towards Online Communities in Mainstream News Media.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Journalister med nettskrekk.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). – Journalister har nettangst. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). The Role of Journalists in a Digital Age.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Konkurrenter - men bare på papiret. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Nettaviser er som junk-food. Dagens Medier. ISSN 1503-2841. (3)
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). PFU-avgjørelse kan gi nettomkamp. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Dobbelt så store på to år.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Over tre millioner leste VG Nett forrige uke. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Stoffutveksling: Industriell logikk som kan straffe seg. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Utnytter ikke nettet godt nok.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). - Mål nett som kringkasting. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). - Bruker nettet for dårlig. FULLTEKST
- Ottosen, Rune & Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Gammelt nytt. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Utslitte journalister lite nyskapende. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Frisk debatt om fersk bok. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Mer betalt på nett.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Værkrig - mellom NRK og VG.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Spår omkamp om nettdebatt.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Finner ikke gratisavis-formelen.
- Ottosen, Rune & Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Journalistikk i en digital hverdag. IJ-forlaget. ISBN 9788271473198.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). - Nettet gjør journalistikken smalere.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). I valsetakt mellom død og intimbarbering.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Lever godt på kjøpte lesere. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Etterlyser debatt om leserkjøp. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Hvem skal betale?
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Kulturnytt.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Lei av på by'n bilder på lokalavisenes nettsider.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Åner Nettby i Spania - eksporterer VG-suksess.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Rekord på nett med OL.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Nettet - journalistikkens sikre død?
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Frisk vekst for helsestoff på nett. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2008). Krumsvik om etikk og kvalitet.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Fanget i nettet.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Trender for strategi og struktur i nettaktiviteter hos tradisjonelle medieaktører.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Nettavisene og publikum.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Hvorfor utgi nettavis? (Nettavisundersøkelsen 2005-2007).
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Online News in China and Norway.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Schibsted må knekke Google-koden.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Nettrekorder i den danske valgkampen.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Nettutgavens strategiske rolle i NRK.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Journalistikken på nettet dårligere enn i papiravisene.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Satser på ny nyhetstjeneste. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Hele redaksjonen i samme båt.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Treffer nett i blinken. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Tett mellom papir og nett.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Kulturnytt.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Levende bilder på nett.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Lokalavis og satsing på nett.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Danske netaviser under lup.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Målsætning og resultater i netavisen.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Slik blir 2008.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Størrelsen kan telle.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Nettavisene langt fra målet.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Facebook tredje størst i Norge.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). - Journalister driver frem Facebook. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Dette leste du i 2006. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Nyhetspuls 17.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Kurer 83.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Etterlyser seriøs nettjournalistikk.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Lokalaviser som ikke helt vet hva de vil med nettutgaven.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Kjøper lesere for millioner. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Nettaviser fortsatt langt fra målet. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Vi leser mer på nettet enn i papiravisene. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Hvor meget vil du betale for en avis på internettet? FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Seerne flykter fra Dagsrevyen. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Nett-nyheter slår TV-nyheter. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2007). Online Strategies in Traditional Media.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). - Mer proff og mindre farlig. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Frykter grafisk slakt. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). - Drømmesituasjonen for gründere.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Opplysningen 99,3 (Samfunnsmagasin).
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Fremtiden begynte i går, og hva begynner i dag?
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Publikums syn på nett- og papiraviser.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Den problematiske nettjournalistikken. s 43-43.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Kritisk blikk på nordjysk medieharmoni.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Kommersiell nyhetsproduksjon for et globalt marked.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Når avisene går i nettet. [tilt]. ISSN 1502-2471. Desember(3-4)
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Vi drukner i nyheter. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Trippel femmer til Se og Hør.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). En utfordring.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Nettet slår tilbake papir. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Kampen om nettet. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Frå gisp til gjesp. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Kamp om posisjoner.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Økonominytt.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Satsar på kjendisar.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). - Orkla Media går til utlendinger. FULLTEKST
- Krumsvik, Arne Håskjold (2006). Tabloidene snart størst på nett.
- Krumsvik, Arne Håskjold, Ottosen, Rune & Steensen, Steen (2005). Et historisk perspektiv på nettavispublisering og dens konsekvenser for endring av journalistrollen og redaksjonelle prosesser i en digital medieutvikling.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2005). Betaling et feilspor.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2005). Medielederne ser ikke nettet som en trussel.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2005). Vil ha flere neonlys i Oslo.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2005). Tomt for trylleformular.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2005). � Nettlesning må koste penger.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2005). Bloggosfæren invaderes.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2005). - En revolusjon.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2005). Google ser deg.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2005). - Snart betaling for nettaviser.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2005). VGs syv nøtter.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2005). Eksklusiv umulighet.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2005). Ferdig med eksperimentene.
- Krumsvik, Arne Håskjold (2005). Hva skjer i Akersgata?
- Krumsvik, Arne Håskjold (2005). Presse-nei til nettdebatt.
- Mtchedlidze, Junai, Barland, Jens & Krumsvik, Arne H. (2025). Et optimistisk skifte i avislederes holdninger til digitale medier. Norsk medietidsskrift (NMT). ISSN 0804-8452. 31(4) s 1-17. doi:
- 2022 - nåProfessor i medier og kommunikasjonHøyskolen Kristiania
- 2018 - 2022Rektor og professor i medier og kommunikasjonHøyskolen Kristiania
- 2017 - 2018Instituttleder, Institutt for medier og kommunikasjonUniversitetet i Oslo
- 2014 - 2017Professor i journalistikkOsloMet
- 2018 - 2021Executive Certificate, Public LeadershipHarvard University
- 2005 - 2009Ph.D, medievitenskapUniversitetet i Oslo
- 1992 - 1995Master of Management, Finans og EuropastudierHandelshøyskolen BI
- 1985 - 1990Cand.mag, media og journalistikkHøgskulen i Volda
