Jens Barland
-
- Førsteamanuensis
- Prorektor
- Prorektor arbeidsliv og innovasjon
- Felles administrasjon
Bakgrunn
Jens Barland (f. 1966) er førsteamanuensis. Ca. 20 år i mediebransjen før han tok steget over til akademia.
Forskningsområdet er typisk der utvikling av journalistikken møter på markedskreftene og ny teknologi. Har utført oppdragsforskning både for Norsk Redaktørforening, Norsk Presseforbund og Norsk Journalistlag.
Populærformidling med foredrag og mediebidrag.
Priser: Studiekvalitetsprisen 2014 ("årets lærer"). Student Award, som masterstudent i 2005. Har tre ganger veiledet studenter som har vunnet "årets beste bachelor" ved sitt fakultet.
Internasjonal bakgrunn som mentor for medieledere i Vietnam, Myanmar og Kambodsja i regi av Wan-Ifra. Drev nettverk der østafrikanske medieledere ble koblet til Skandinavia. Har undervist i Etiopia ved Addis Ababa University.
Entusiast for friluftsliv i høyden og naturvern.
Ekspertområder
Ansatte detaljer
Vitenskapelige publikasjoner
- Bakke, Nils Arne & Barland, Jens (2022). Disruptive Innovations and Paradigm Shifts in Journalism as a Business: From Advertisers First to Readers First and Traditional Operational Models to the AI Factory. Sage Open. ISSN 2158-2440. 12(2) doi: 10.1177/21582440221094819
- Konow Lund, Maria, Mtchedlidze, Junai & Barland, Jens (2022). Organizational and Occupational Innovation when Implementing a Covid-19 Live Tracker in VG Newsroom. Journalism Practice. ISSN 1751-2786. doi: 10.1080/17512786.2022.2116592
- Bakke, Nils Arne, Rasmussen, Sturle W. & Barland, Jens (2021). Digital Transformasjon og paradigmeskifte i avisbransjen. Hvordan kan tradisjonelle aviser lykkes? Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. ISSN 1500-0788. 24(06/2021) s 93-106.
- Olsen, Ragnhild Kristine, Kalsnes, Bente & Barland, Jens (2021). Do Small Streams Make a Big River? Detailing the Diversification of Revenue Streams in Newspapers’ Transition to Digital Journalism Businesses. Digital Journalism. ISSN 2167-0811. s 1-23. doi: 10.1080/21670811.2021.1973905
- Stafseng, Terje & Barland, Jens (2021). Industry-related cooperation in media and design-oriented education -
Internship and business involvement get high score from students. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. s 1-19. doi: 10.18261/ISSN.0805-9535-2021-01-04
- Bakke, Nils Arne, Barland, Jens & Fetveit, Arild (2020). Business Model Transformation of Legacy Newspapers in The Age of The Digital Attention Economy. I Bastesen, Jarle, Lange, Birthe Kåfjord, Næss, Hans Erik & Thon, Andreas Norgår (red.) Ledelse av mennesker i det nye arbeidslivet. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202693350. s 19-52. doi: 10.23865/noasp.118.ch1
- Barland, Jens (2016). Tekstreklame. Digitaliseringen løfter frem igjen journalistikkens eldste problem. Nordicom Information. ISSN 0349-5949. 38(1) s 61-68. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-53049-5. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring – trend, konsept og kontekst. I Barland, Jens (red.) Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-53049-5. s 13-52.
- Barland, Jens (2016). Konflikter mellom journalistikk og innholdsmarkedsføring. I Barland, Jens (red.) Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-53049-5. s 152-204.
- Barland, Jens (2015). Innovation for New Revenue Streams from Digital Readers: The Case of VG+. The Journal of Media Innovations. ISSN 1894-5562. 2(1) s 123-130. doi: 10.5617/jmi.v2i1.952
- Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (2015). Entreprenørskap og ledelse i media. I Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (red.) Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978820244782-3. s 12-38.
- Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (2015). Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978820244782-3.
- Barland, Jens (2015). Jurnalistikk som selger. I Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (red.) Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978820244782-3. s 191-212.
- Barland, Jens (2015). Redaktørene får tøffere krav fra begge sider. I Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (red.) Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978820244782-3. s 289-306.
- Barland, Jens (2014). Samfunnsregnskapet ble utviklet av lokalavisene. I Morlandstø, Lisbeth & Krumsvik, Arne H. (red.) Innovasjon og verdiskaping i lokale medier. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-40580-9. s 73-102.
- Barland, Jens (2014). Medieproduktet – Økonomisk logikk i journalistens hverdag. I Bang, Tor & Solvoll, Mona K (red.) Medieøkonomi: Konflikt og samspill. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-40574-8. s 135-155.
- Bang, Tor, Barland, Jens, Krumsvik, Arne H., Roppen, Johann & Solvoll, Mona K (2014). Brukerinvolvering: fra passive mottakere til aktive produsenter. I Bang, Tor & Solvoll, Mona K (red.) Medieøkonomi: Konflikt og samspill. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-40574-8. s 156-172.
- Barland, Jens (2013). Innovasjon av inntekter: Journalistikk som bygger kunderelasjoner. Journalistica. ISSN 1901-6220. (1) s 74-95. doi: 10.7146/journalistica.v7i1.15804FULLTEKST
- Barland, Jens (2013). Innovation of new revenue streams in digital media : journalism as customer relationship. Nordicom Review. ISSN 1403-1108. 34(special ) s 99-111. doi: 10.2478/nor-2013-0107FULLTEKST
- Barland, Jens (2012). Fet av slanking. Om VGs Vektklubb. I Eide, Martin, Larsen, Leif Ove & Sjøvaag, Helle (red.) Nytt på nett og brett. Journalistikk i forandring. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02074-7. s 193-213.
- Barland, Jens (2012). Journalism for the Market. Product development in VG and Aftonbladet on print and online 1995-2010. Det humanistiske fakultet, Universitetet i Oslo.
Formidling
- Barland, Jens (2019). Mediene i en brytingstid: Kaos og muligheter. I Rolstadås, Asbjørn, Krokan, Arne, Schiefloe, Per Morten, Sand, Gunnar & Dyrhaug, Lars Thomas (red.) Det Nye Digitale Norge. John Grieg Forlag. ISBN 978-82-533-0374-1. s 225-240.
- Barland, Jens (2019). Sponsoring of Journalism - concerning revision of Code of Ethics of the Norwegian Press .
- Barland, Jens (2019). Redaktøren - toppleder eller reportasjeleder? Presentasjon av forskningsprosjekt.
- Barland, Jens & Kalsnes, Bente (2019). Algoritmer, nyheter og tillit.
- Barland, Jens (2019). Innholdsmarkedsføring – muligheter og konflikter – og et blikk på fremtidens medier.
- Barland, Jens (2019). Språk i generasjoner.
- Barland, Jens (2019). Hvilken kompetanse kreves av fremtidens journalister? .
- Kvalheim, Nina & Barland, Jens (2019). Commercialization of Journalism. I Nussbaum, Jon (red.) Oxford Research Encyclopedia: Communication. Oxford University Press. ISBN 9780190228613. doi: 10.1093/acrefore/9780190228613.013.788
- Barland, Jens & Kalsnes, Bente (2019). Algoritmer - propagandaens viktigste våpen?
- Barland, Jens (2019). Innholdsmarkedsføring – muligheter og konflikter – og et blikk fremover.
- Barland, Jens (2019). Utdanningene svarer mediebransjen (paneldebatt).
- Barland, Jens (2018). Vær relevant! Hvordan vi kan og bør gjøre oss relevante for journalister og mediene .
- Barland, Jens (2018). Medias påvirkningskraft.
- Barland, Jens (2018). Studiekvalitet som kollektiv prestasjon.
- Barland, Jens (2018). Kommunikasjon, medier og samfunn: Innholdsmarkedsføring – når «alle» blir som mediebedrifter.
- Barland, Jens (2018). Hvordan oppfattes stiftelsen Rettferd for taperne utenfra? Fra et medieblikk.
- Barland, Jens (2018). Journalistikken i en digital framtid:Kaos og muligheter.
- Barland, Jens (2018). Innholdsmarkedsføring: konsept og konflikter – og et blikk inn i fremtiden.
- Barland, Jens (2018). Fra studieplass til arbeidsplass.
- Barland, Jens (2018). Content Marketing in News Media: Background, Opportunities and Challenges.
- Barland, Jens (2018). Content Marketing in News Media: Background, Opportunities and Challenges.
- Barland, Jens (2018). Utviklingen i forbrukerjournalistikken.
- Barland, Jens (2018). How algorithms affect our democracy.
- Barland, Jens (2018). Fake News – falske nyheter. Hva det er – og hva som står på spill.
- Barland, Jens (2018). Hvordan digitalisere 150 årganger med Aftenposten? Erfaringer fra et pilotprosjekt.
- Barland, Jens (2018). Journalistikk og/eller PR – norske mediebransjer i endring.
- Barland, Jens (2018). Innholdsmarkedsføring: muligheter, konflikter, nye trender.
- Barland, Jens (2018). Kaos og muligheter for fremtidens medier.
- Barland, Jens (2018). Pressen – fortsatt den 4. statsmakt?
- Barland, Jens (2018). Kommando og kultur. Forsvarets forum. ISSN 0809-845X. (6) s 63-63.
- Barland, Jens (2018). Muligheter i mediekaoset. Oppland arbeiderblad. ISSN 0805-5076. s 13-13.
- Barland, Jens (2018). Mitt Aftenblad – møt Aftenbladets sjefredaktører fra de siste 35 år.
- Barland, Jens (2018). Journalistikken i en digital brytningstid.
- Vettenranta, Soilikki & Barland, Jens (2017). TV var forbudt - det tente Soilikki Vettenranta. FULLTEKST
- Barland, Jens (2017). Om hvordan mediene blir endevendt i den digitale transformasjonen.
- Barland, Jens (2017). Journalistikk, kommers og teknologi – om hvordan journalistikken utfordres i den aktuelle medieutviklingen.
- Barland, Jens (2017). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2017). Hvordan undervise i innholdsmarkedsføring?
- Barland, Jens (2017). Innholdsmarkedsføring, hva oppnår man med det?
- Barland, Jens (2017). Journalistikk og marked. Journalistikk, makt og mediebruk.
- Barland, Jens (2017). A case concerning online subscription in VG.no ( VG+ ).
- Barland, Jens (2017). Content Marketing in News Media – Background, Opportunities and Challenges - for 7Day Daily.
- Barland, Jens (2017). Content Marketing in News Media – Background, Opportunities and Challenges.
- Barland, Jens (2017). Programmatic – tailor-made services online - presentation for Frontier.
- Barland, Jens (2017). Content Marketing in News Media – Background, Opportunities and Challenges - presentation for Frontier.
- Barland, Jens (2017). Programmatic – tailor-made services online.
- Barland, Jens (2017). Political Economyand New Revenue Streams in Digital News Media.
- Barland, Jens (2017). Forretningsmodeller i media. Erosjon og innovasjon.
- Barland, Jens (2017). Innholdsmarkedsføring – konsept, muligheter, konflikter. Gjesteforelesning.
- Barland, Jens & Werring, Ole Andre (2017). A converging roadmap scenario.
- Barland, Jens (2017). Geomatikkdagene: Rammebetingelser i endring (ordstyrer på debatt).
- Barland, Jens (2017). Changing Strategies for Online Publishing of Journalism.
- Barland, Jens (2017). Innholdsmarkedsføring. Hvordan påvirker det grafisk bransje? Et forskningsblikk på medier i stor endring.
- Barland, Jens (2017). Fake News – falske nyheter - innledning til debatt.
- Barland, Jens (2017). Fra tull til trussel. Kan sosiale medier utløse krig? Forsvarets forum. ISSN 0809-845X. (2) s 37-37. FULLTEKST
- Barland, Jens (2017). Dronene tar over. Forsvarets forum. ISSN 0809-845X. (6) s 27-27. FULLTEKST
- Barland, Jens (2017). Alle er gode. Hvordan finne frem det beste i studenten?
- Barland, Jens (2017). Digital transformation for news media.
- Barland, Jens (2017). A Free Online Newspaper Used for Building a Paid Online Newspaper - The case of VG+.
- Barland, Jens (2017). Innovation of New Revenue Streams in Digital News Media. Utilizing traffic on journalism to build new business. Presentation for Frontier.
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - og andre trender i mediehusene.
- Barland, Jens (2016). Erfaringer med open access-utgivelse av boken «Innholdsmarkedsføring».
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - konsept, muligheter, konflikter.
- Barland, Jens (2016). En tverrfaglig bok om innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens (2016). Drivkrefter som endrer media.
- Barland, Jens (2016). VGs jakt på ny presseetikk. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. s 2-2. FULLTEKST
- Barland, Jens & Nystrøm, Sofie (2016). Er brukerne overfølsomme? Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Prosjektledelse i media som eget fagfelt.
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - konseptet, mulighetene, konfliktene.
- Barland, Jens (2016). Fem gode grunner til ikke å satse på innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens (2016). Content Marketing: Når journalistikken er kjøpt og betalt.
- Barland, Jens (2016). Mediene i endring. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - det nye gullet eller bare enda et moteord?
- Barland, Jens (2016). Jens Barland: «Fire grunner til at Amedias nye stiftelse er en drømmeeier». Medier24. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Market Oriented Strategies in the Newsroom.
- Barland, Jens (2016). Fagpressens fortrinn.
- Barland, Jens (2016). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2016). Om innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens (2016). Utfordringer og muligheter for lokale medier.
- Barland, Jens (2016). Store trender og lokale medier.
- Barland, Jens (2016). Dreper den nye reklamen troen på journalistikken?
- Barland, Jens (2016). Fagpresseredaktør i ulvetider.
- Barland, Jens (2016). Hodeløs journalistikk? Robotene tar saken!
- Barland, Jens (2016). Vådeblinkskudd. Forsvarets forum. ISSN 0809-845X. (4) s 13-13. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Redaksjonelt entreprenørskap - om trender for innovasjon i mediehusene.
- Barland, Jens (2015). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2015). Den digitale transformasjonens muligheter.
- Barland, Jens (2015). Friends and enemies. An institutional analysis of the rivalry between editors in news media and PR agents.
- Barland, Jens (2015). Journalistikk i skvis og vekst.
- Barland, Jens (2015). Er ingenting hellig lenger? Hvordan møter mediehusene den økonomiske situasjonen og de nye medievanene?
- Barland, Jens (2015). Journalistikk og markedet.
- Barland, Jens (2015). Crowdfunding. Kan folket finansiere framtidas journalistikk?
- Barland, Jens (2015). Strategier i mediebransjen.
- Barland, Jens (2015). Market Oriented Strategies in the Newsroom.
- Barland, Jens (2015). Innholdsmarkedsføring og journalistikk – muligheter og risiko.
- Barland, Jens (2015). Tekstreklame.
- Barland, Jens (2015). Hva gjør innholdsmarkedsføring med journalistikken?
- Barland, Jens & Olsen, Ragnhild (2015). Hvordan oppfatter leserne innholdsmarkedsføring?
- Barland, Jens (2015). Megatrender, utviklingstrekk og nye forretningsmodeller i mediebransjen. Muligheter og utfordringer for nettavisene forskning.no og ScienceNordic.
- Barland, Jens (2015). Innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens (2015). Endret mediebruk – om trender i ledelse av virksomheter relatert til nye og gamle medier, og om entreprenørskap.
- Barland, Jens (2015). Clashes Among Content Marketing and Journalism.
- Barland, Jens (2015). Content marketing.
- Barland, Jens (2014). Proffere PR utfordrer journalistikken.
- Barland, Jens (2014). Hvordan påvirker medieutviklingen journalistikken og journalisters arbeid?
- Barland, Jens (2014). Om prosjektet "Proffere PR presser pressen".
- Barland, Jens (2014). Tjommi eller rævhål? - Om journalister og PR-folk.
- Barland, Jens (2014). A new program for science on science communication.
- Barland, Jens (2014). Social Media as Facilitator and Hindrance for Paid Content in VG+.
- Barland, Jens (2014). Hva skjer med journalistikken i dagens medieutvikling?
- Barland, Jens (2014). Samfunnsregnskapet ble utviklet av lokalavisene.
- Barland, Jens (2014). Innovation of New Revenue Streams in Digital Media.
- Barland, Jens (2014). Proffere PR presser pressen.
- Barland, Jens (2014). Hvilken fremtid har vi i media?
- Barland, Jens (2014). Hvordan jobber stadig sterkere kommunikasjonsavdelinger opp mot en stadig svakere presse?
- Barland, Jens (2014). Tøffe tider i mediene – slik møtes det med innovasjon .
- Barland, Jens (2014). Redaktørene skjerper seg i begge ender.
- Barland, Jens (2014). Misjon som demokratisk kraft.
- Barland, Jens (2014). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2014). Journalistikk og markedet.
- Barland, Jens (2014). Hva er medietrendene nå?
- Barland, Jens (2014). Journalistikk under press.
- Barland, Jens (2014). Market Oriented Strategies in the Newsroom.
- Barland, Jens (2014). Qualitative Interviews and Elite Sources.
- Barland, Jens (2014). Den digitale krystallkula.
- Barland, Jens (2013). Journalism as Customer Relationship. Innovation of New Revenue Streams in Digital Media.
- Barland, Jens (2013). Viktigere i samfunnet – samfunnsregnskapet startet lokalt.
- Barland, Jens (2012). Journalistikk som selger. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. s 4-5. FULLTEKST
- Barland, Jens (2012). Journalistikkens samfunnsrolle i møte med markedsorientert innovasjon.
- Barland, Jens (2012). Medieeierskapsregulering: demokratiets venn eller fiende?
- Barland, Jens (2012). Journalistikk for markedet. Markedsorientering av journalistikken i VG og Aftonbladet 1995-2010 - med Schibsted i kulissene.
- Barland, Jens (2010). VGs Vektklubb - Fet av slanking. En fortelling om endring av servicejournalistikken.
- Barland, Jens (2010). New Methods to Attract the Readership. The Citizens as a Target Group.
- Barland, Jens (2010). Warming up on Facebook before launching of campaign journalism in the newspaper. A case from VG about cross publishing including social media.
- Bakke, Nils Arne & Barland, Jens (2022). Disruptive Innovations and Paradigm Shifts in Journalism as a Business: From Advertisers First to Readers First and Traditional Operational Models to the AI Factory. Sage Open. ISSN 2158-2440. 12(2) doi:
- 2019 - nåFørsteamanuensis, instituttleder, prodekanHøyskolen Kristiania
- 2012 - 2019Førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon, studieprogramlederNTNU
- 2005 - 2009Flere lederstillinger i redaksjonenAftenposten
- 2000 - 2002Sjefredaktør og administrerende direktørStavanger Aftenblad
- 1987 - 1999Journalist, ulike lederstillinger i redaksjonen, prosjektleder, prosjektdirektørDagbladet
- 1983 - 1988Frilansjournalist og journalistjobberSandefjords Blad, Tønsbergs Blad, Fædrelandsvennen, Folkets Framtid og Forsvarets Forum
- 2016 - 2019Ansvarlig redaktør"Norsk medietidsskrift", vitenskapelig tidsskrift utgitt av Universitetsforlaget og Norsk medieforskerlag
- 2016 - 2019Leder for rådet for UniversitetsavisaOrgan som rapporterte til NTNUs styre
- 2017Leder for Fagutvalget for innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedierMedietilsynet
- 2017Medlem i juryenKulturdepartementets menneskerettighetspris til journalister
- 2014 - 2018StyremedlemKonsernstyret for Mentor Medier, som bl.a. eier Vårt Land og Dagsavisen
- 2012 - 2014LederNONA/Netthoder
- 2009 - 2011RedaksjonsrådsmedlemBistandsaktuelt
- 2009 - 2012Doktorgrad, ph.d., i medievitenskapUniversitetet i Oslo
- 2003 - 2005Mastergrad, MA in International RelationsUnited States International University (USIU), Nairobi
- 1991 - 1992GrunnfagMenighetsfakultetet
- 1991Ex.phil.Universitetet i Oslo
- 1988 - 1991Bachelorgrad, diplomøkonom BIHandelshøyskolen BI
- 1985 - 1986Årsstudium i avisjournalistikkGimlekollen Mediasenter
- 2013UniversitetspedagogikkUniversitetet i Oslo
- 2018Kurs i ph.d.-veiledningNTNU