Jens Barland
-
- Prorektor
- Førsteamanuensis / Prorektor arbeidsliv og innovasjon
- Prorektor arbeidsliv og innovasjon
- Felles administrasjon
Bakgrunn
Jens Barland (f. 1966) er førsteamanuensis. Ca. 20 år i mediebransjen før han tok steget over til akademia.
Forskningsområdet er typisk der utvikling av journalistikken møter på markedskreftene og ny teknologi. Har utført oppdragsforskning både for Norsk Redaktørforening, Norsk Presseforbund og Norsk Journalistlag.
Populærformidling med foredrag og mediebidrag.
Priser: Studiekvalitetsprisen 2014 ("årets lærer"). Student Award, som masterstudent i 2005. Har tre ganger veiledet studenter som har vunnet "årets beste bachelor" ved sitt fakultet.
Internasjonal bakgrunn som mentor for medieledere i Vietnam, Myanmar og Kambodsja i regi av Wan-Ifra. Drev nettverk der østafrikanske medieledere ble koblet til Skandinavia. Har undervist i Etiopia ved Addis Ababa University.
Entusiast for friluftsliv i høyden og naturvern.
Ekspertområder
Ansatte detaljer
Vitenskapelige publikasjoner
- Mtchedlidze, Junai, Barland, Jens & Krumsvik, Arne H. (2025). Et optimistisk skifte i avislederes holdninger til digitale medier. Norsk medietidsskrift (NMT). ISSN 0804-8452. doi: 10.18261/nmt.31.4.3
- Barland, Jens & Olsen, Ragnhild Kristine (2024). The digital shift in news media’s revenue streams during the Covid-19 pandemic. I Solvoll, Mona Kristin & Olsen, Ragnhild Kristine (red.) Innovation Through Crisis
Journalism and News Media in Transition. Nordicom. ISBN 9789188855916. s 85-106. doi: 10.48335/9789188855923-4
- Alghasi, Sharam, Vanvik, Ester Conings, Barland, Jens & Falkheimer, Jesper (2024). Strategic Communication – Contemporary Perspectives. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202836665. FULLTEKST
- Nilsen, Anders, Barland, Jens & Sandstad, Bård Blytt (2024). Reklame utnytter samfunnsdebatten : En studie av strategisk kommunikasjon i reklamefilm for intimsåpen Asan. I Alghasi, Sharam, Vanvik, Ester Conings, Barland, Jens & Falkheimer, Jesper (red.) Strategic Communication – Contemporary Perspectives. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202836665. s 133-152. doi: 10.23865/noasp.208.ch7FULLTEKST
- Bakke, Nils Arne & Barland, Jens (2022). Disruptive Innovations and Paradigm Shifts in Journalism as a Business: From Advertisers First to Readers First and Traditional Operational Models to the AI Factory. Sage Open. ISSN 2158-2440. 12(2) doi: 10.1177/21582440221094819
- Lund, Maria Konow, Mtchedlidze, Junai & Barland, Jens (2022). Organizational and Occupational Innovation when Implementing a Covid-19 Live Tracker in VG Newsroom. Journalism Practice. ISSN 1751-2786. doi: 10.1080/17512786.2022.2116592
- Olsen, Ragnhild Kristine, Kalsnes, Bente & Barland, Jens (2021). Do Small Streams Make a Big River? Detailing the Diversification of Revenue Streams in Newspapers’ Transition to Digital Journalism Businesses. Digital Journalism. ISSN 2167-0811. s 1-23. doi: 10.1080/21670811.2021.1973905
- Stafseng, Terje & Barland, Jens (2021). Bransjerelaterte læringsaktiviteter i medie- og designfag - Praksis og involvering med arbeidslivet scorer høyt hos studentene. Norsk medietidsskrift (NMT). ISSN 0804-8452. 28 s 1-19. doi: 10.18261/ISSN.0805-9535-2021-01-04
- Bakke, Nils Arne, Rasmussen, Sturle W. & Barland, Jens (2021). Digital Transformasjon og paradigmeskifte i avisbransjen. Hvordan kan tradisjonelle aviser lykkes? Magma forskning og viten. ISSN 1500-0788. 24(06/2021) s 93-106.
- Bakke, Nils Arne, Barland, Jens & Fetveit, Arild (2020). Business Model Transformation of Legacy Newspapers in The Age of The Digital Attention Economy. I Bastesen, Jarle, Lange, Birthe Kåfjord, Næss, Hans Erik & Thon, Andreas Norgår (red.) Ledelse av mennesker i det nye arbeidslivet. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202693350. s 19-52. doi: 10.23865/noasp.118.ch1
- Barland, Jens (2016). Tekstreklame. Digitaliseringen løfter frem igjen journalistikkens eldste problem. Nordicom Information. ISSN 0349-5949. 38(1) s 61-68. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202530495. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring – trend, konsept og kontekst. I Barland, Jens (red.) Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202530495. s 13-52.
- Barland, Jens (2016). Konflikter mellom journalistikk og innholdsmarkedsføring. I Barland, Jens (red.) Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202530495. s 152-204.
- Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (2015). Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202447823.
- Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (2015). Entreprenørskap og ledelse i media. I Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (red.) Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202447823. s 12-38.
- Barland, Jens (2015). Innovation for New Revenue Streams from Digital Readers: The Case of VG+. The Journal of Media Innovations. ISSN 1894-5562. 2(1) s 123-130. doi: 10.5617/jmi.v2i1.952
- Barland, Jens (2015). Redaktørene får tøffere krav fra begge sider. I Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (red.) Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202447823. s 289-306.
- Barland, Jens (2015). Jurnalistikk som selger. I Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (red.) Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202447823. s 191-212.
- Bang, Tor, Barland, Jens, Krumsvik, Arne H., Roppen, Johann & Solvoll, Mona K (2014). Brukerinvolvering: fra passive mottakere til aktive produsenter. I Bang, Tor & Solvoll, Mona K (red.) Medieøkonomi: Konflikt og samspill. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202405748. s 156-172.
- Barland, Jens (2014). Medieproduktet – Økonomisk logikk i journalistens hverdag. I Bang, Tor & Solvoll, Mona K (red.) Medieøkonomi: Konflikt og samspill. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202405748. s 135-155.
- Barland, Jens (2014). Samfunnsregnskapet ble utviklet av lokalavisene. I Morlandstø, Lisbeth & Krumsvik, Arne H. (red.) Innovasjon og verdiskaping i lokale medier. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202405809. s 73-102.
- Barland, Jens (2013). Innovation of new revenue streams in digital media : journalism as customer relationship. Nordicom Review. ISSN 1403-1108. 34(special ) s 99-111. doi: 10.2478/nor-2013-0107FULLTEKST
- Barland, Jens (2013). Innovasjon av inntekter: Journalistikk som bygger kunderelasjoner. Journalistica. ISSN 1901-6220. (1) s 74-95. doi: 10.7146/journalistica.v7i1.15804FULLTEKST
- Barland, Jens (2012). Fet av slanking. Om VGs Vektklubb. I Eide, Martin, Larsen, Leif Ove & Sjøvaag, Helle (red.) Nytt på nett og brett. Journalistikk i forandring. Universitetsforlaget. ISBN 9788215020747. s 193-213.
- Barland, Jens (2012). Journalistikk for markedet. Redaksjonell produktutvikling i VG og Aftonbladet på papir og nett 1995-2010. Universitetet i Oslo.
Formidling
- Bakke, Nils Arne & Barland, Jens (2023). Paradigm shifts in Journalism as a Business.
- Barland, Jens (2023). Sponsing av journalistikken (debatt).
- Barland, Jens (2023). Setter unge forbrukere på skolebenken: Slik jobber Høyskolen Kristiania med å mobilisere studentene i bærekraftsprosjekter.
- Barland, Jens (2023). Kommentar om "Pressestøtten".
- Barland, Jens (2023). Hva gjør utdanning tilgjengelig? FULLTEKST
- Barland, Jens (2023). Om redaktører i Fagpressen.
- Barland, Jens (2023). Næringslivsjournalistikken som forsvant?
- Barland, Jens (2023). Redaktørene: Om forskjeller mellom redaktører i fagpressen og i andre medier. I Aker, Tone Kristin & Bjerke, Paul (red.) Fagpressen 125 år. Orkana Forlag. ISBN 9788281045750. s 202-219.
- Barland, Jens (2023). Paradigmeskifte når leseinntekter blir størst – og strategier som utvikles videre med datahøsting og kunstig intelligens.
- Kvalheim, Nina & Barland, Jens (2023). Commercialization of Journalism. I Nussbaum, Jon (red.) Oxford Research Encyclopedia: Communication. Oxford University Press. ISBN 9780190228613. doi: 10.1093/acrefore/9780190228613.013.788
- Barland, Jens (2019). Mediene i en brytingstid: Kaos og muligheter. I Rolstadås, Asbjørn, Krokan, Arne, Schiefloe, Per Morten, Sand, Gunnar & Dyrhaug, Lars Thomas (red.) Det Nye Digitale Norge. John Grieg Forlag. ISBN 9788253303741. s 225-240.
- Barland, Jens (2019). Sponsoring of Journalism - concerning revision of Code of Ethics of the Norwegian Press.
- Barland, Jens & Kalsnes, Bente (2019). Algoritmer, nyheter og tillit.
- Barland, Jens (2019). Innholdsmarkedsføring – muligheter og konflikter – og et blikk på fremtidens medier.
- Barland, Jens & Kalsnes, Bente (2019). Algoritmer - propagandaens viktigste våpen?
- Barland, Jens (2019). Redaktøren - toppleder eller reportasjeleder? Presentasjon av forskningsprosjekt.
- Barland, Jens (2019). Innholdsmarkedsføring – muligheter og konflikter – og et blikk fremover.
- Barland, Jens (2019). Hvilken kompetanse kreves av fremtidens journalister?
- Barland, Jens (2019). Utdanningene svarer mediebransjen (paneldebatt).
- Barland, Jens (2019). Språk i generasjoner.
- Barland, Jens (2018). Hvordan oppfattes stiftelsen Rettferd for taperne utenfra? Fra et medieblikk.
- Barland, Jens (2018). Kommando og kultur. (6) s 63-63.
- Barland, Jens (2018). Vær relevant! Hvordan vi kan og bør gjøre oss relevante for journalister og mediene.
- Barland, Jens (2018). Content Marketing in News Media: Background, Opportunities and Challenges.
- Barland, Jens (2018). Kommunikasjon, medier og samfunn: Innholdsmarkedsføring – når «alle» blir som mediebedrifter.
- Barland, Jens (2018). Content Marketing in News Media: Background, Opportunities and Challenges.
- Barland, Jens (2018). Journalistikken i en digital framtid:Kaos og muligheter.
- Barland, Jens (2018). Journalistikk og/eller PR – norske mediebransjer i endring.
- Barland, Jens (2018). How algorithms affect our democracy.
- Barland, Jens (2018). Studiekvalitet som kollektiv prestasjon.
- Barland, Jens (2018). Innholdsmarkedsføring: konsept og konflikter – og et blikk inn i fremtiden.
- Barland, Jens (2018). Muligheter i mediekaoset. s 13-13.
- Barland, Jens (2018). Kaos og muligheter for fremtidens medier.
- Barland, Jens (2018). Journalistikken i en digital brytningstid.
- Barland, Jens (2018). Utviklingen i forbrukerjournalistikken.
- Barland, Jens (2018). Pressen – fortsatt den 4. statsmakt?
- Barland, Jens (2018). Mitt Aftenblad – møt Aftenbladets sjefredaktører fra de siste 35 år.
- Barland, Jens (2018). Fake News – falske nyheter. Hva det er – og hva som står på spill.
- Barland, Jens (2018). Fra studieplass til arbeidsplass.
- Barland, Jens (2018). Hvordan digitalisere 150 årganger med Aftenposten? Erfaringer fra et pilotprosjekt.
- Barland, Jens (2018). Medias påvirkningskraft.
- Barland, Jens (2018). Innholdsmarkedsføring: muligheter, konflikter, nye trender.
- Barland, Jens (2017). Content Marketing in News Media – Background, Opportunities and Challenges - for 7Day Daily.
- Barland, Jens (2017). Geomatikkdagene: Rammebetingelser i endring (ordstyrer på debatt).
- Barland, Jens (2017). Journalistikk, kommers og teknologi – om hvordan journalistikken utfordres i den aktuelle medieutviklingen.
- Barland, Jens (2017). Fra tull til trussel. Kan sosiale medier utløse krig? (2) s 37-37. FULLTEKST
- Barland, Jens (2017). Forretningsmodeller i media. Erosjon og innovasjon.
- Barland, Jens (2017). Innholdsmarkedsføring – konsept, muligheter, konflikter. Gjesteforelesning.
- Barland, Jens (2017). Changing Strategies for Online Publishing of Journalism.
- Barland, Jens (2017). Content Marketing in News Media – Background, Opportunities and Challenges.
- Barland, Jens (2017). Journalistikk og marked. Journalistikk, makt og mediebruk.
- Barland, Jens (2017). Innholdsmarkedsføring, hva oppnår man med det?
- Barland, Jens (2017). Innholdsmarkedsføring. Hvordan påvirker det grafisk bransje? Et forskningsblikk på medier i stor endring.
- Barland, Jens (2017). Hvordan undervise i innholdsmarkedsføring?
- Barland, Jens (2017). Programmatic – tailor-made services online.
- Barland, Jens (2017). Political Economyand New Revenue Streams in Digital News Media.
- Barland, Jens (2017). Innovation of New Revenue Streams in Digital News Media. Utilizing traffic on journalism to build new business. Presentation for Frontier.
- Barland, Jens (2017). Content Marketing in News Media – Background, Opportunities and Challenges - presentation for Frontier.
- Barland, Jens (2017). Om hvordan mediene blir endevendt i den digitale transformasjonen.
- Barland, Jens (2017). Dronene tar over. (6) s 27-27. FULLTEKST
- Barland, Jens & Werring, Ole Andre (2017). A converging roadmap scenario.
- Barland, Jens (2017). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2017). Programmatic – tailor-made services online - presentation for Frontier.
- Barland, Jens (2017). Alle er gode. Hvordan finne frem det beste i studenten?
- Barland, Jens (2017). A Free Online Newspaper Used for Building a Paid Online Newspaper - The case of VG+.
- Barland, Jens (2017). A case concerning online subscription in VG.no ( VG+ ).
- Barland, Jens (2017). Digital transformation for news media.
- Barland, Jens (2017). Fake News – falske nyheter - innledning til debatt.
- Vettenranta, Soilikki & Barland, Jens (2017). TV var forbudt - det tente Soilikki Vettenranta. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Utfordringer og muligheter for lokale medier.
- Barland, Jens & Nystrøm, Sofie (2016). Er brukerne overfølsomme? FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Jens Barland: «Fire grunner til at Amedias nye stiftelse er en drømmeeier». FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - det nye gullet eller bare enda et moteord?
- Barland, Jens (2016). Market Oriented Strategies in the Newsroom.
- Barland, Jens (2016). VGs jakt på ny presseetikk. s 2-2. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - konseptet, mulighetene, konfliktene.
- Barland, Jens (2016). Prosjektledelse i media som eget fagfelt.
- Barland, Jens (2016). Erfaringer med open access-utgivelse av boken «Innholdsmarkedsføring».
- Barland, Jens (2016). Redaksjonelt entreprenørskap - om trender for innovasjon i mediehusene.
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - og andre trender i mediehusene.
- Barland, Jens (2016). Hodeløs journalistikk? Robotene tar saken!
- Barland, Jens (2016). Dreper den nye reklamen troen på journalistikken?
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - konsept, muligheter, konflikter.
- Barland, Jens (2016). En tverrfaglig bok om innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens (2016). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2016). Fagpressens fortrinn.
- Barland, Jens (2016). Om innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens (2016). Content Marketing: Når journalistikken er kjøpt og betalt.
- Barland, Jens (2016). Store trender og lokale medier.
- Barland, Jens (2016). Drivkrefter som endrer media.
- Barland, Jens (2016). Vådeblinkskudd. (4) s 13-13. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Fem gode grunner til ikke å satse på innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens (2016). Mediene i endring. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Fagpresseredaktør i ulvetider.
- Barland, Jens (2015). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2015). Er ingenting hellig lenger? Hvordan møter mediehusene den økonomiske situasjonen og de nye medievanene?
- Barland, Jens (2015). Innholdsmarkedsføring og journalistikk – muligheter og risiko.
- Barland, Jens (2015). Endret mediebruk – om trender i ledelse av virksomheter relatert til nye og gamle medier, og om entreprenørskap.
- Barland, Jens (2015). Journalistikk i skvis og vekst.
- Barland, Jens (2015). Crowdfunding. Kan folket finansiere framtidas journalistikk?
- Barland, Jens (2015). Megatrender, utviklingstrekk og nye forretningsmodeller i mediebransjen. Muligheter og utfordringer for nettavisene forskning.no og ScienceNordic.
- Barland, Jens (2015). Den digitale transformasjonens muligheter.
- Barland, Jens (2015). Friends and enemies. An institutional analysis of the rivalry between editors in news media and PR agents.
- Barland, Jens (2015). Strategier i mediebransjen.
- Barland, Jens (2015). Content marketing.
- Barland, Jens (2015). Clashes Among Content Marketing and Journalism.
- Barland, Jens & Olsen, Ragnhild (2015). Hvordan oppfatter leserne innholdsmarkedsføring?
- Barland, Jens (2015). Journalistikk og markedet.
- Barland, Jens (2015). Tekstreklame.
- Barland, Jens (2015). Innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens (2015). Market Oriented Strategies in the Newsroom.
- Barland, Jens (2015). Hva gjør innholdsmarkedsføring med journalistikken?
- Barland, Jens & Olsen, Ragnhild Kristine (2015). Kronikk: Den usynlige reklamen.
- Barland, Jens (2014). Misjon som demokratisk kraft.
- Barland, Jens (2014). Hva skjer med journalistikken i dagens medieutvikling?
- Barland, Jens (2014). Hva er medietrendene nå?
- Barland, Jens (2014). Social Media as Facilitator and Hindrance for Paid Content in VG+.
- Barland, Jens (2014). Redaktørene skjerper seg i begge ender.
- Barland, Jens (2014). Journalistikk under press.
- Barland, Jens (2014). Tøffe tider i mediene – slik møtes det med innovasjon.
- Barland, Jens (2014). Market Oriented Strategies in the Newsroom.
- Barland, Jens (2014). Qualitative Interviews and Elite Sources.
- Barland, Jens (2014). Hvordan jobber stadig sterkere kommunikasjonsavdelinger opp mot en stadig svakere presse?
- Barland, Jens (2014). A new program for science on science communication.
- Barland, Jens (2014). Hvilken fremtid har vi i media?
- Barland, Jens (2014). Den digitale krystallkula.
- Barland, Jens (2014). Hvordan påvirker medieutviklingen journalistikken og journalisters arbeid?
- Barland, Jens (2014). Proffere PR presser pressen.
- Barland, Jens (2014). Om prosjektet "Proffere PR presser pressen".
- Barland, Jens (2014). Tjommi eller rævhål? - Om journalister og PR-folk.
- Barland, Jens (2014). Proffere PR utfordrer journalistikken.
- Barland, Jens (2014). Innovation of New Revenue Streams in Digital Media.
- Barland, Jens (2014). Journalistikk og markedet.
- Barland, Jens (2014). Samfunnsregnskapet ble utviklet av lokalavisene.
- Barland, Jens (2014). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2013). Viktigere i samfunnet – samfunnsregnskapet startet lokalt.
- Barland, Jens (2013). Journalism as Customer Relationship. Innovation of New Revenue Streams in Digital Media.
- Barland, Jens (2012). Medieeierskapsregulering: demokratiets venn eller fiende?
- Barland, Jens (2012). Journalistikkens samfunnsrolle i møte med markedsorientert innovasjon.
- Barland, Jens (2012). Journalistikk som selger. s 4-5. FULLTEKST
- Barland, Jens (2012). Journalistikk for markedet. Markedsorientering av journalistikken i VG og Aftonbladet 1995-2010 - med Schibsted i kulissene.
- Barland, Jens (2010). VGs Vektklubb - Fet av slanking. En fortelling om endring av servicejournalistikken.
- Barland, Jens (2010). Warming up on Facebook before launching of campaign journalism in the newspaper. A case from VG about cross publishing including social media.
- Barland, Jens (2010). New Methods to Attract the Readership. The Citizens as a Target Group.
- Mtchedlidze, Junai, Barland, Jens & Krumsvik, Arne H. (2025). Et optimistisk skifte i avislederes holdninger til digitale medier. Norsk medietidsskrift (NMT). ISSN 0804-8452. doi:
- 2019 - nåFørsteamanuensis, instituttleder, prodekanHøyskolen Kristiania
- 2012 - 2019Førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon, studieprogramlederNTNU
- 2005 - 2009Flere lederstillinger i redaksjonenAftenposten
- 2000 - 2002Sjefredaktør og administrerende direktørStavanger Aftenblad
- 1987 - 1999Journalist, ulike lederstillinger i redaksjonen, prosjektleder, prosjektdirektørDagbladet
- 1983 - 1988Frilansjournalist og journalistjobberSandefjords Blad, Tønsbergs Blad, Fædrelandsvennen, Folkets Framtid og Forsvarets Forum
- 2016 - 2019Ansvarlig redaktør"Norsk medietidsskrift", vitenskapelig tidsskrift utgitt av Universitetsforlaget og Norsk medieforskerlag
- 2016 - 2019Leder for rådet for UniversitetsavisaOrgan som rapporterte til NTNUs styre
- 2017Leder for Fagutvalget for innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedierMedietilsynet
- 2017Medlem i juryenKulturdepartementets menneskerettighetspris til journalister
- 2014 - 2018StyremedlemKonsernstyret for Mentor Medier, som bl.a. eier Vårt Land og Dagsavisen
- 2012 - 2014LederNONA/Netthoder
- 2009 - 2011RedaksjonsrådsmedlemBistandsaktuelt
- 2009 - 2012Doktorgrad, ph.d., i medievitenskapUniversitetet i Oslo
- 2003 - 2005Mastergrad, MA in International RelationsUnited States International University (USIU), Nairobi
- 1991 - 1992GrunnfagMenighetsfakultetet
- 1991Ex.phil.Universitetet i Oslo
- 1988 - 1991Bachelorgrad, diplomøkonom BIHandelshøyskolen BI
- 1985 - 1986Årsstudium i avisjournalistikkGimlekollen Mediasenter
- 2013UniversitetspedagogikkUniversitetet i Oslo
- 2018Kurs i ph.d.-veiledningNTNU
