Jens Barland
-
- Førsteamanuensis
- Prorektor
- Avdeling for arbeidsliv og innovasjon
- Felles administrasjon
- Høyskolen Kristiania
- Om Kristiania
- Ansatte
- Felles administrasjon
- Avdeling for arbeidsliv og innovasjon
- Jens Barland
Bakgrunn
Jens Barland (f. 1966) er førsteamanuensis. Ca. 20 år i mediebransjen før han tok steget over til akademia.
Forskningsområdet er typisk der utvikling av journalistikken møter på markedskreftene og ny teknologi. Har utført oppdragsforskning både for Norsk Redaktørforening, Norsk Presseforbund og Norsk Journalistlag.
Populærformidling med foredrag og mediebidrag.
Priser: Studiekvalitetsprisen 2014 ("årets lærer"). Student Award, som masterstudent i 2005. Har tre ganger veiledet studenter som har vunnet "årets beste bachelor" ved sitt fakultet.
Internasjonal bakgrunn som mentor for medieledere i Vietnam, Myanmar og Kambodsja i regi av Wan-Ifra. Drev nettverk der østafrikanske medieledere ble koblet til Skandinavia. Har undervist i Etiopia ved Addis Ababa University.
Entusiast for friluftsliv i høyden og naturvern.
Ekspertområder
Ansatte detaljer
Vitenskapelige publikasjoner
- Olsen, Ragnhild Kristine, Kalsnes, Bente & Barland, Jens (2021). Do Small Streams Make a Big River? Detailing the Diversification of Revenue Streams in Newspapers’ Transition to Digital Journalism Businesses. Digital Journalism. ISSN 2167-0811. s 1-23. doi: 10.1080/21670811.2021.1973905
- Stafseng, Terje & Barland, Jens (2021). Industry-related cooperation in media and design-oriented education -
Internship and business involvement get high score from students. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. s 1-19. doi: 10.18261/ISSN.0805-9535-2021-01-04
- Bakke, Nils Arne, Rasmussen, Sturle W. & Barland, Jens (2021). null. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. ISSN 1500-0788. 24(06/2021) s 93-106.
- Bakke, Nils Arne, Barland, Jens & Fetveit, Arild (2020). Business Model Transformation of Legacy Newspapers in The Age of The Digital Attention Economy. I Bastesen, Jarle, Lange, Birthe Kåfjord, Næss, Hans Erik & Thon, Andreas Norgår (red.) Ledelse av mennesker i det nye arbeidslivet. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202693350. s 19-52. doi: 10.23865/noasp.118.ch1
- Barland, Jens (2016). Tekstreklame. Digitaliseringen løfter frem igjen journalistikkens eldste problem. Nordicom Information. ISSN 0349-5949. 38(1) s 61-68. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-53049-5. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring – trend, konsept og kontekst. I Barland, Jens (red.) Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-53049-5. s 13-52.
- Barland, Jens (2016). Konflikter mellom journalistikk og innholdsmarkedsføring. I Barland, Jens (red.) Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-53049-5. s 152-204.
- Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (2015). Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978820244782-3.
- Barland, Jens (2015). Jurnalistikk som selger. I Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (red.) Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978820244782-3. s 191-212.
- Barland, Jens (2015). Redaktørene får tøffere krav fra begge sider. I Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (red.) Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978820244782-3. s 289-306.
- Barland, Jens (2015). Innovation for New Revenue Streams from Digital Readers: The Case of VG+. The Journal of Media Innovations. ISSN 1894-5562. 2(1) s 123-130. doi: 10.5617/jmi.v2i1.952
- Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (2015). Entreprenørskap og ledelse i media. I Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (red.) Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978820244782-3. s 12-38.
- Bang, Tor, Barland, Jens, Krumsvik, Arne H., Roppen, Johann & Solvoll, Mona K (2014). Brukerinvolvering: fra passive mottakere til aktive produsenter. I Bang, Tor & Solvoll, Mona K (red.) Medieøkonomi: Konflikt og samspill. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-40574-8. s 156-172.
- Barland, Jens (2014). Samfunnsregnskapet ble utviklet av lokalavisene. I Morlandstø, Lisbeth & Krumsvik, Arne H. (red.) Innovasjon og verdiskaping i lokale medier. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-40580-9. s 73-102.
- Barland, Jens (2014). Medieproduktet – Økonomisk logikk i journalistens hverdag. I Bang, Tor & Solvoll, Mona K (red.) Medieøkonomi: Konflikt og samspill. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-40574-8. s 135-155.
- Barland, Jens (2013). Innovasjon av inntekter: Journalistikk som bygger kunderelasjoner. Journalistica. ISSN 1901-6220. (1) s 74-95. doi: 10.7146/journalistica.v7i1.15804FULLTEKST
- Barland, Jens (2013). Innovation of new revenue streams in digital media : journalism as customer relationship. Nordicom Review. ISSN 1403-1108. 34(special ) s 99-111. doi: 10.2478/nor-2013-0107FULLTEKST
- Barland, Jens (2012). Journalism for the Market. Product development in VG and Aftonbladet on print and online 1995-2010. Det humanistiske fakultet, Universitetet i Oslo.
- Barland, Jens (2012). Fet av slanking. Om VGs Vektklubb. I Eide, Martin, Larsen, Leif Ove & Sjøvaag, Helle (red.) Nytt på nett og brett. Journalistikk i forandring. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02074-7. s 193-213.
Formidling
- Barland, Jens (2019). Mediene i en brytingstid: Kaos og muligheter. I Rolstadås, Asbjørn, Krokan, Arne, Schiefloe, Per Morten, Sand, Gunnar & Dyrhaug, Lars Thomas (red.) Det Nye Digitale Norge. John Grieg Forlag. ISBN 978-82-533-0374-1. s 225-240.
- Barland, Jens & Kalsnes, Bente (2019). Algoritmer, nyheter og tillit.
- Kvalheim, Nina & Barland, Jens (2019). Commercialization of Journalism. I Nussbaum, Jon (red.) Oxford Research Encyclopedia: Communication. Oxford University Press. ISBN 9780190228613. doi: 10.1093/acrefore/9780190228613.013.788
- Barland, Jens (2019). Redaktøren - toppleder eller reportasjeleder? Presentasjon av forskningsprosjekt.
- Barland, Jens (2019). Innholdsmarkedsføring – muligheter og konflikter – og et blikk fremover.
- Barland, Jens (2019). Hvilken kompetanse kreves av fremtidens journalister? .
- Barland, Jens (2019). Utdanningene svarer mediebransjen (paneldebatt).
- Barland, Jens (2019). Sponsoring of Journalism - concerning revision of Code of Ethics of the Norwegian Press .
- Barland, Jens & Kalsnes, Bente (2019). Algoritmer - propagandaens viktigste våpen?
- Barland, Jens (2019). Innholdsmarkedsføring – muligheter og konflikter – og et blikk på fremtidens medier.
- Barland, Jens (2019). Språk i generasjoner.
- Barland, Jens (2018). Medias påvirkningskraft.
- Barland, Jens (2018). Utviklingen i forbrukerjournalistikken.
- Barland, Jens (2018). Content Marketing in News Media: Background, Opportunities and Challenges.
- Barland, Jens (2018). Journalistikken i en digital brytningstid.
- Barland, Jens (2018). Pressen – fortsatt den 4. statsmakt?
- Barland, Jens (2018). Innholdsmarkedsføring: konsept og konflikter – og et blikk inn i fremtiden.
- Barland, Jens (2018). Mitt Aftenblad – møt Aftenbladets sjefredaktører fra de siste 35 år.
- Barland, Jens (2018). Fra studieplass til arbeidsplass.
- Barland, Jens (2018). Vær relevant! Hvordan vi kan og bør gjøre oss relevante for journalister og mediene .
- Barland, Jens (2018). Hvordan digitalisere 150 årganger med Aftenposten? Erfaringer fra et pilotprosjekt.
- Barland, Jens (2018). Content Marketing in News Media: Background, Opportunities and Challenges.
- Barland, Jens (2018). Fake News – falske nyheter. Hva det er – og hva som står på spill.
- Barland, Jens (2018). Hvordan oppfattes stiftelsen Rettferd for taperne utenfra? Fra et medieblikk.
- Barland, Jens (2018). Kommunikasjon, medier og samfunn: Innholdsmarkedsføring – når «alle» blir som mediebedrifter.
- Barland, Jens (2018). Journalistikken i en digital framtid:Kaos og muligheter.
- Barland, Jens (2018). Muligheter i mediekaoset. Oppland arbeiderblad. ISSN 0805-5076. s 13-13.
- Barland, Jens (2018). Kommando og kultur. Forsvarets forum. ISSN 0809-845X. (6) s 63-63.
- Barland, Jens (2018). Innholdsmarkedsføring: muligheter, konflikter, nye trender.
- Barland, Jens (2018). How algorithms affect our democracy.
- Barland, Jens (2018). Journalistikk og/eller PR – norske mediebransjer i endring.
- Barland, Jens (2018). Kaos og muligheter for fremtidens medier.
- Barland, Jens (2018). Studiekvalitet som kollektiv prestasjon.
- Barland, Jens (2017). Fake News – falske nyheter - innledning til debatt.
- Barland, Jens (2017). Content Marketing in News Media – Background, Opportunities and Challenges - for 7Day Daily.
- Barland, Jens (2017). A case concerning online subscription in VG.no ( VG+ ).
- Barland, Jens (2017). Digital transformation for news media.
- Barland, Jens (2017). Content Marketing in News Media – Background, Opportunities and Challenges.
- Barland, Jens (2017). Content Marketing in News Media – Background, Opportunities and Challenges - presentation for Frontier.
- Barland, Jens (2017). Innovation of New Revenue Streams in Digital News Media. Utilizing traffic on journalism to build new business. Presentation for Frontier.
- Barland, Jens (2017). A Free Online Newspaper Used for Building a Paid Online Newspaper - The case of VG+.
- Barland, Jens (2017). Programmatic – tailor-made services online - presentation for Frontier.
- Barland, Jens (2017). Political Economyand New Revenue Streams in Digital News Media.
- Vettenranta, Soilikki & Barland, Jens (2017). TV var forbudt - det tente Soilikki Vettenranta. FULLTEKST
- Barland, Jens (2017). Fra tull til trussel. Kan sosiale medier utløse krig? Forsvarets forum. ISSN 0809-845X. (2) s 37-37. FULLTEKST
- Barland, Jens (2017). Om hvordan mediene blir endevendt i den digitale transformasjonen.
- Barland, Jens (2017). Journalistikk, kommers og teknologi – om hvordan journalistikken utfordres i den aktuelle medieutviklingen.
- Barland, Jens (2017). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2017). Alle er gode. Hvordan finne frem det beste i studenten?
- Barland, Jens (2017). Dronene tar over. Forsvarets forum. ISSN 0809-845X. (6) s 27-27. FULLTEKST
- Barland, Jens (2017). Innholdsmarkedsføring. Hvordan påvirker det grafisk bransje? Et forskningsblikk på medier i stor endring.
- Barland, Jens (2017). Innholdsmarkedsføring, hva oppnår man med det?
- Barland, Jens (2017). Hvordan undervise i innholdsmarkedsføring?
- Barland, Jens (2017). Programmatic – tailor-made services online.
- Barland, Jens (2017). Forretningsmodeller i media. Erosjon og innovasjon.
- Barland, Jens & Werring, Ole Andre (2017). A converging roadmap scenario.
- Barland, Jens (2017). Innholdsmarkedsføring – konsept, muligheter, konflikter. Gjesteforelesning.
- Barland, Jens (2017). Journalistikk og marked. Journalistikk, makt og mediebruk.
- Barland, Jens (2017). Changing Strategies for Online Publishing of Journalism.
- Barland, Jens (2017). Geomatikkdagene: Rammebetingelser i endring (ordstyrer på debatt).
- Barland, Jens (2016). Prosjektledelse i media som eget fagfelt.
- Barland, Jens (2016). Om innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens (2016). Store trender og lokale medier.
- Barland, Jens (2016). Hodeløs journalistikk? Robotene tar saken!
- Barland, Jens (2016). Erfaringer med open access-utgivelse av boken «Innholdsmarkedsføring».
- Barland, Jens (2016). Drivkrefter som endrer media.
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - konseptet, mulighetene, konfliktene.
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - og andre trender i mediehusene.
- Barland, Jens & Nystrøm, Sofie (2016). Er brukerne overfølsomme? Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Fagpressens fortrinn.
- Barland, Jens (2016). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2016). Utfordringer og muligheter for lokale medier.
- Barland, Jens (2016). Vådeblinkskudd. Forsvarets forum. ISSN 0809-845X. (4) s 13-13. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Dreper den nye reklamen troen på journalistikken?
- Barland, Jens (2016). Fagpresseredaktør i ulvetider.
- Barland, Jens (2016). VGs jakt på ny presseetikk. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. s 2-2. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Content Marketing: Når journalistikken er kjøpt og betalt.
- Barland, Jens (2016). Redaksjonelt entreprenørskap - om trender for innovasjon i mediehusene.
- Barland, Jens (2016). Market Oriented Strategies in the Newsroom.
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - det nye gullet eller bare enda et moteord?
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - konsept, muligheter, konflikter.
- Barland, Jens (2016). Jens Barland: «Fire grunner til at Amedias nye stiftelse er en drømmeeier». Medier24. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). En tverrfaglig bok om innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens (2016). Mediene i endring. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Fem gode grunner til ikke å satse på innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens (2015). Innholdsmarkedsføring og journalistikk – muligheter og risiko.
- Barland, Jens (2015). Content marketing.
- Barland, Jens (2015). Strategier i mediebransjen.
- Barland, Jens (2015). Market Oriented Strategies in the Newsroom.
- Barland, Jens (2015). Hva gjør innholdsmarkedsføring med journalistikken?
- Barland, Jens (2015). Journalistikk og markedet.
- Barland, Jens (2015). Crowdfunding. Kan folket finansiere framtidas journalistikk?
- Barland, Jens (2015). Tekstreklame.
- Barland, Jens (2015). Innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens & Olsen, Ragnhild (2015). Hvordan oppfatter leserne innholdsmarkedsføring?
- Barland, Jens (2015). Megatrender, utviklingstrekk og nye forretningsmodeller i mediebransjen. Muligheter og utfordringer for nettavisene forskning.no og ScienceNordic.
- Barland, Jens (2015). Den digitale transformasjonens muligheter.
- Barland, Jens (2015). Friends and enemies. An institutional analysis of the rivalry between editors in news media and PR agents.
- Barland, Jens (2015). Journalistikk i skvis og vekst.
- Barland, Jens (2015). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2015). Endret mediebruk – om trender i ledelse av virksomheter relatert til nye og gamle medier, og om entreprenørskap.
- Barland, Jens (2015). Clashes Among Content Marketing and Journalism.
- Barland, Jens (2015). Er ingenting hellig lenger? Hvordan møter mediehusene den økonomiske situasjonen og de nye medievanene?
- Barland, Jens (2014). Hva er medietrendene nå?
- Barland, Jens (2014). Samfunnsregnskapet ble utviklet av lokalavisene.
- Barland, Jens (2014). Innovation of New Revenue Streams in Digital Media.
- Barland, Jens (2014). Proffere PR utfordrer journalistikken.
- Barland, Jens (2014). Om prosjektet "Proffere PR presser pressen".
- Barland, Jens (2014). Tjommi eller rævhål? - Om journalister og PR-folk.
- Barland, Jens (2014). Proffere PR presser pressen.
- Barland, Jens (2014). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2014). Hvordan påvirker medieutviklingen journalistikken og journalisters arbeid?
- Barland, Jens (2014). A new program for science on science communication.
- Barland, Jens (2014). Hvilken fremtid har vi i media?
- Barland, Jens (2014). Market Oriented Strategies in the Newsroom.
- Barland, Jens (2014). Redaktørene skjerper seg i begge ender.
- Barland, Jens (2014). Den digitale krystallkula.
- Barland, Jens (2014). Qualitative Interviews and Elite Sources.
- Barland, Jens (2014). Tøffe tider i mediene – slik møtes det med innovasjon .
- Barland, Jens (2014). Hvordan jobber stadig sterkere kommunikasjonsavdelinger opp mot en stadig svakere presse?
- Barland, Jens (2014). Social Media as Facilitator and Hindrance for Paid Content in VG+.
- Barland, Jens (2014). Hva skjer med journalistikken i dagens medieutvikling?
- Barland, Jens (2014). Journalistikk og markedet.
- Barland, Jens (2014). Journalistikk under press.
- Barland, Jens (2014). Misjon som demokratisk kraft.
- Barland, Jens (2013). Journalism as Customer Relationship. Innovation of New Revenue Streams in Digital Media.
- Barland, Jens (2013). Viktigere i samfunnet – samfunnsregnskapet startet lokalt.
- Barland, Jens (2012). Journalistikk som selger. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. s 4-5. FULLTEKST
- Barland, Jens (2012). Medieeierskapsregulering: demokratiets venn eller fiende?
- Barland, Jens (2012). Journalistikk for markedet. Markedsorientering av journalistikken i VG og Aftonbladet 1995-2010 - med Schibsted i kulissene.
- Barland, Jens (2012). Journalistikkens samfunnsrolle i møte med markedsorientert innovasjon.
- Barland, Jens (2010). New Methods to Attract the Readership. The Citizens as a Target Group.
- Barland, Jens (2010). VGs Vektklubb - Fet av slanking. En fortelling om endring av servicejournalistikken.
- Barland, Jens (2010). Warming up on Facebook before launching of campaign journalism in the newspaper. A case from VG about cross publishing including social media.
- Olsen, Ragnhild Kristine, Kalsnes, Bente & Barland, Jens (2021). Do Small Streams Make a Big River? Detailing the Diversification of Revenue Streams in Newspapers’ Transition to Digital Journalism Businesses. Digital Journalism. ISSN 2167-0811. s 1-23. doi:
- 2019 - nåFørsteamanuensis, instituttleder, prodekanHøyskolen Kristiania
- 2012 - 2019Førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon, studieprogramlederNTNU
- 2005 - 2009Flere lederstillinger i redaksjonenAftenposten
- 2000 - 2002Sjefredaktør og administrerende direktørStavanger Aftenblad
- 1987 - 1999Journalist, ulike lederstillinger i redaksjonen, prosjektleder, prosjektdirektørDagbladet
- 1983 - 1988Frilansjournalist og journalistjobberSandefjords Blad, Tønsbergs Blad, Fædrelandsvennen, Folkets Framtid og Forsvarets Forum
- 2016 - 2019Ansvarlig redaktør"Norsk medietidsskrift", vitenskapelig tidsskrift utgitt av Universitetsforlaget og Norsk medieforskerlag
- 2016 - 2019Leder for rådet for UniversitetsavisaOrgan som rapporterte til NTNUs styre
- 2017Leder for Fagutvalget for innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedierMedietilsynet
- 2017Medlem i juryenKulturdepartementets menneskerettighetspris til journalister
- 2014 - 2018StyremedlemKonsernstyret for Mentor Medier, som bl.a. eier Vårt Land og Dagsavisen
- 2012 - 2014LederNONA/Netthoder
- 2009 - 2011RedaksjonsrådsmedlemBistandsaktuelt
- 2009 - 2012Doktorgrad, ph.d., i medievitenskapUniversitetet i Oslo
- 2003 - 2005Mastergrad, MA in International RelationsUnited States International University (USIU), Nairobi
- 1991 - 1992GrunnfagMenighetsfakultetet
- 1991Ex.phil.Universitetet i Oslo
- 1988 - 1991Bachelorgrad, diplomøkonom BIHandelshøyskolen BI
- 1985 - 1986Årsstudium i avisjournalistikkGimlekollen Mediasenter
- 2013UniversitetspedagogikkUniversitetet i Oslo
- 2018Kurs i ph.d.-veiledningNTNU