Sosiale medier gjør unge mer politisk aktive – men ikke ved valgurnene
-
Sist oppdatert
3. september 2025
-
Kategori
Unge poster, deler og følger politikere på sosiale medier i langt større grad enn eldre. Likevel stemmer de sjeldnere. Hva gjør vi med det?
KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Politikk
Denne teksten ble publisert på forskning.no den 30. august 2025 under tittelen "Sosiale medier gjør unge mer politisk aktive - men bruker de stemmeretten?"
Kort oppsummert:
- Unge er politisk aktive på sosiale medier – de følger partier, deltar i diskusjoner og deler kampanjer – men de stemmer sjeldnere enn eldre velgere.
- Engasjementet er drevet av hjertesaker som klima og rettferdighet, og de føler ikke nødvendigvis noen plikt til å stemme.
- Forskningen viser at unge foretrekker uformelle uttrykksformer som likes og deling fremfor deltakelse i formelle politiske prosesser.
(Sammendraget er laget av KI og kvalitetssikret av redaksjonen.)
Unge mennesker følger partier og kandidater, leser politisk informasjon og liker og deler kampanjebudskap i sosiale medier.
Men de stemmer sjeldnere enn eldre generasjoner.
En forskningsgjennomgang av fire valg i vestlige demokratier – i Canada, Storbritannia, USA og Frankrike – viser at unge mennesker er svært aktive på sosiale medier i valgkampperioder.
Allikevel er valgdeltakelsen lav.

Kom på Kristianiafrokost 30. september
Engasjerte, men på egne premisser
Det er ikke slik at unge er uinteresserte, mener forskerne. De er ofte opptatt av politikk, men på en annen måte enn tidligere generasjoner.
Mens mange eldre ser det som en plikt å stemme, deltar unge heller fordi de er personlig engasjerte i en sak – som klimaendringer, rasisme eller økonomisk rettferdighet.
Flere studier viser at unge heller vil uttrykke seg enn å delta i formelle politiske prosesser. De deler innlegg, kommenterer på sosiale medier eller lager memes (bilder og videoer som sprer seg på nett, endres, og blir et kulturelt fenomen).
Selv om unge følger politikere og diskuterer politikk, er de ikke i direkte kontakt med et politisk miljø eller politikere – noe som faktisk har stor betydning for om folk stemmer eller ikke
Men digitalt engasjement fører altså ikke nødvendigvis til at de går til valgurnene.
Forskerne kaller det gjerne "uttrykksformer for deltakelse", og setter engasjementet i kontrast til de mer "pliktbaserte" formene som å stemme eller pengegaver til partier.
– Unge ser ikke nødvendigvis på det å stemme som det viktigste en god borger gjør, sier professor Anders Olof Larsson, som sammen med Shelley Boulianne står bak en av studiene som er publisert i en håndbok om politiske kampanjer som kom tidligere i år.
– For unge handler politisk deltakelse mer om å engasjere seg i saker de brenner for, sier han.
Obama-generasjonen er digitalt aktive
I USA snakker man gjerne om Obama-generasjonen: De som var unge voksne under Barack Obamas valgkamper i 2008 og 2012 er fortsatt svært aktive digitalt. De ble politisk sosialisert i en tid hvor digital deltakelse skjøt fart.
Men tillit til politiske institusjoner er ikke nødvendigvis en effekt av engasjement i sosiale medier, understreker forskerne. Unge engasjerer seg i enkeltsaker fremfor partier. Selv om unge følger politikere og diskuterer politikk, er de ikke i direkte kontakt med et politisk miljø eller politikere – noe som faktisk har stor betydning for om folk stemmer eller ikke.
Valgdeltakelse henger også sammen med livssituasjon, påpeker Larsson og Boulianne.
– Mange unge har ikke fast jobb, de eier ikke bolig, og de har mindre økonomisk trygghet. Tradisjonelt har slike milepæler vært knyttet til økt politisk deltakelse. Når disse utsettes, kan også engasjementet utsettes, forklarer Larsson.
Blir de unge mer aktive når de blir eldre?
Forskerne ville undersøke om unge mennesker stemmer midlertidig mindre, som kan handle nettopp om hvor de er i livet (livssyklus). Eller handler det om at nye generasjoner generelt er mindre tilbøyelige til å stemme (generasjonseffekt)?
Det handler ikke bare om å få dem til å stemme – men om å anerkjenne og verdsette de måtene de allerede deltar på
De fant at:
Livssyklus-effekt:
- Unge stemmer mindre fordi de er i en fase av livet der politikk ikke står like sterkt (før de har jobb, egen bolig, familie osv.).
- Når de blir eldre, stiger gjerne valgdeltakelsen.
- Dette ser man blant annet i at eldre grupper, uansett land, nesten alltid er mer stabile velgere.
Generasjonseffekt:
- Enkelte ungdomsgenerasjoner blir formet av store hendelser (Obama 2008/2012 i USA, klimastreikene i Canada 2019, Brexit i UK i 2016).
- Disse formative erfaringene kan gi varig høyere eller lavere engasjement enn andre generasjoner – også når de blir eldre.
- I USA så forskerne at 25–34-åringer (Obama-generasjonen) fortsatt var mer aktive enn 18–24-åringene i 2020, noe som tyder på en varig generasjonseffekt.

Les Kunnskap Kristianias temautgave:
Demokrati på unges premisser
At unge deltar på andre måter enn før betyr ikke at demokratiet er truet, men at det endrer seg.
For at denne endringen skal være vellykket, må politikere, medier og institusjoner forstå og møte unges politiske erfaringer og uttrykk, konkluderer forskerne.
Det handler ikke bare om å få dem til å stemme – men om å anerkjenne og verdsette de måtene de allerede deltar på.
For å engasjere unge i valg må kampanjene møte dem der de er – ikke bare teknologisk, men også tematisk. Forskningen viser at når kampanjer snakker om saker unge bryr seg om, som klima og rettferdighet, så øker også deltakelsen.
Slik svarte ungdommene i fire land:
- 25 % av 18–24-åringer fulgte partier eller kandidater på sosiale medier.
- De yngste var mest aktive, og engasjementet avtok med alder.
- Rundt 40 % av unge hadde aldri besøkt en kampanjeside på nett.
- Donasjoner og frivillighet: ca. 13–15 % hadde donert (online eller offline), og ca. 16–19 % hadde frivillig bidratt (online eller offline).
Storbritannia (2019)
- De yngste svarte i høyest grad at de aldri leste kampanjeinnhold på sosiale medier (23 % svarte “aldri”).
- Når det gjaldt posting/deling, var det et tydelig aldersmønster: de yngste postet mest, og aktiviteten sank jevnt med alderen.
- Rundt 42–44 % av unge hadde aldri besøkt en kampanjeside på nett.
- Donasjoner og frivillighet: omtrent samme nivå som i Canada (13–15 % donerte, 16–19 % deltok frivillig).
USA (2020)
- 25 % av unge fulgte kandidater på sosiale medier.
- 20 % leste ofte politisk innhold på sosiale medier.
- 23 % hadde deltatt frivillig i valgkamp (mest online).
- 13–15 % hadde donert penger til kampanjer.
- Generasjonseffekt: 25–34-åringer (Obama-generasjonen) var mest aktive.
Frankrike (2022)
- Unge (18–24) fulgte og postet noe mer enn eldre grupper, men nivået var generelt lavere enn i de andre landene.
- 42–44 % av unge oppga at de aldri hadde besøkt en kampanjeside på nett.
- Donasjoner og frivillighet: omtrent 13–15 % donerte, 16–19 % deltok frivillig (samme nivå som Canada og UK).
Referanse:
Boulianne, S., & Larsson, A. O. (2023). Young people and participation in election campaigns. The Routledge Handbook of Political Campaigning. Routledge.
Tekst: Cecilie Taran Skjerdal, seniorrådgiver, avdeling for forskningskommunikasjon og innovasjon, Kristiania.
Vi vil gjerne høre fra deg!
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.
Siste nytt fra Kunnskap Kristiania
- Kunnskap KristianiaLes mer
Sosiale medier gjør unge mer politisk aktive – men ikke ved valgurnene
Unge poster, deler og følger politikere på sosiale medier i langt større grad enn eldre. Likevel stemmer de sjeldnere. Hva gjør vi med det? - Kunnskap KristianiaLes mer
Funker Solbergs Facebook-strategi frem mot valget?
I de tre første ukene i august vekslet Solberg mellom tre tydelige roller i Facebook-kommunikasjonen. Vil hun lykkes med fortellingen? - Kunnskap KristianiaLes mer
Fear of missing out creates anxiety – and engagement
The problem with digital interaction is not that it leads to social isolation. Rather, the FOMO syndrome creates an unhealthy mental cost of social media. - Kunnskap KristianiaLes mer
Here's one way to make senior care safer
Fall detection systems improve the quality of senior care as well as save resources.

Meld deg på vårt nyhetsbrev