Samtaler ved ilden skaper samhold

Bål i vannkanten med fjell og sjø i bakgrunnen
Gjennom Bålprosjektet har to norske scene-kunstnere og en tekstilkunstner jobbet sammen for å skape en estetisk praksis og en metode for å bidra til en påkobling til den naturen vi står i fare for å miste.Foto: Signe Alexandra Domogalla

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Friluftsliv

Kort oppsummert:

  • I Bålprosjektet møtes mennesker med ulik bakgrunn rundt bålet for å bygge fellesskap gjennom naturopplevelse.
  • Bålet brukes som en estetisk og sosial metode for å fremme empati, dialog og bærekraft.
  • To scenekunstnere og en tekstilkunstner utforsker hvordan gamle tradisjoner og ny kunstpraksis kan skape nye former for samhandling – både for å ta vare på naturen og styrke fellesskapet.

(Sammendraget er laget av KI og kvalitetssikret av redaksjonen).

På avtalt sted møtes et knippe fremmede mennesker. De har ulike politiske og økonomiske ståsteder, livserfaringer og bakgrunner, men nå skal de gå en tur i skogen sammen.

De skal samarbeide om å lage bål og servere hverandre kaffe laget med vann de har hentet i en liten innsjø. De skal delta i oppgaver som å bære kvister, hente vann og bygge land-art, det vil si bruke naturmaterialer til å lage strukturer eller skulpturer i landskapet.

De skal ligge på ryggen i lyngen og lytte til stillheten, eller lytte til fortellinger om samhandling, bålkultur og natur.

Hvis vi ikke kjenner dyp tilknytning til naturen, vil vi ikke se verdien av å ta vare på den


Bål og bålbrenning har noe samlende og kollektivt ved seg. Det å sanke ved, brekke kvister og greiner i passe størrelser, bygge, tenne og vedlikeholde et bål krever ikke ekspertkunnskap eller høyere utdanning.

Alle kan bidra.

Les Kunnskap Kristianias temautgave:

En trygg fremtid starter her

Bålet er et samlingspunkt

Mennesket har i uminnelige tider brukt bålet som samlingspunkt. Det ga varme til mat og folk, det beskyttet mot ville dyr, og det var omkring bålet at historiene ble fortalt.

Hvordan kan vi i dag bruke det samlende ved bålet for å fremme dialog, skape ­tilhørighet og formidle bærekraftsperspektiver? Hvilke relasjonelle og demokratiserende muligheter har bålet i et hyperkapitalistisk samfunn som Norge?  

Fem mennesker ute i skogen som sitter rundt et bål og prater
Mennesker har alltid samlet seg rundt bålet. Hvordan kan vi i dag bruke det samlende ved bålet for å fremme dialog, skape tilhørighet og formidle bærekraftsperspektiver?Foto: Signe Alexandra Domogalla

Folk kan gjennom bålet oppleve et fellesskap og det å være umiddelbart avhengig av hverandre på en annen måte enn i et moderne, urbant samfunn.

Rundt bålet senker pulsen seg og tankene får flyte. Kanskje sitter noen og pirker litt i bålet med en pinne eller fikler med en barnål? Alle får røyk i øynene, kanskje må de trykke seg sammen så en til får plass rundt ilden.

Det oppstår en felles ­samtalearena i den delte opplevelsen. De opplever kanskje at det er mer som gjør oss like enn det er som skiller oss. En opplevelse av å bare være til stede her og nå, i situasjonen, med medmenneskene dine, i naturen.

Fellesskap gjennom naturopplevelse

Dialog er en forutsetning for et velfungerende demokratisk samfunn. I dag har vi for få fora hvor vi har mulighet til å møtes ansikt til ansikt på tvers av de sosiale gruppene vi identifiserer oss med. 

Gjennom algoritmene som styrer de sosiale mediene presenteres vi også i større grad kun for ståsteder og mennesker som ligner oss selv. Verden er i dag polarisert og fremstilles som svart/hvitt.

Mennesker i solnedgangen på stranden
Ved å samle mennesker med ulik bakgrunn og ulike perspektiver, ønsker vi å fremme forståelse, empati og fellesskap som er nødvendige for å møte samfunnets utfordringer.Foto: Signe Alexandra Domogalla

Bålprosjektet tilbyr en estetisk inngang til å oppleve empati og gode samtaler på tvers av de gruppene vi frekventerer til daglig. Vi gjør bålet til en videreføring og videreutvikling av en relasjonell estetikk og interaktiv performance-praksis der målet er å koble oss til naturen og medmennesker. Målet er å utvikle fellesskap.

Båltur i Norge og Senegal

For å utvikle bærekraftige byer og lokalsamfunn er det en forutsetning å kunne ta den andres ståsted, og å føle empati.

Dette gjelder også for å kunne jobbe med bærekraft på andre arenaer. Dersom vi er avkoblet naturen og har avlært det å kjenne en dyp tilstedeværelse og tilknytning til den, vil vi ikke se verdien av å ta vare på den.

Gjennom bålet kan folk oppleve et fellesskap og det å være umiddelbart avhengig av hverandre på en annen måte enn i et moderne, urbant samfunn

I Senegal inneholder begrepet «community», eller fellesskap, en tradisjon som respekterer og samhandler med lokal natur i et samspill. Økonomi og samfunnsroller og oppgaver er sterkt forbundet med denne økologien. 

Bålprosjektet foregår i Norge og i Senegal. Folk kan delta i fokusgrupper og på bålvandringer i Raet Nasjonalpark i Arendal, i Øvre Årdal og i Østmarka i Oslo. 

For å få et annet perspektiv på fellesskap, samhandling og økologiske kunstpraksiser, gjennomfører vi også to residenser sammen med senegalesiske Soumaré i løpet av 2025, én i Oslo og én i Senegal. I residensene utforsker vi hvilke muligheter som ligger i tradisjonene; hvilke relasjonelle forbindelser som oppstår når produksjons- og distribusjons­nettverket er knyttet til og samhandler i en økologi, og hvordan vi kan bruke dette til å utvikle en felles tverrkunstnerisk praksis.   

Om bålprosjektet:

  • I Bålprosjektet jobber to norske scenekunstnere, Lars Arstad og Signe Alexandra Domogalla, sammen med tekstilkunstner Fatim Soumaré fra Senegal. De skaper en estetisk praksis inspirert av bålet som samlende punkt, demokratiserende verktøy og en metode for å bidra til en påkobling til den naturen vi står i fare for å miste. 
  • Hypotesen deres er at scenekunstnere er spesielt gode på iscenesettelse og ­dramaturgi. De knytter det rituelle sammen med nyere scenekunstneriske praksiser og relasjonell estetikk, og leter etter hvordan de som kunstnere kan bidra til møter mellom mennesker og mellom mennesker og natur. 
  • I 2025 gjennomføres et forprosjekt i Raet Nasjonalpark i Arendal, Jotunheimen ­nasjonalpark i Øvre Årdal og Østmarka i Oslo. Prosjektet er støttet av Kulturrådet, Kristiania og Scenekunst Sør. Samarbeidspartnere er Raet Besøkssenter, For Folk og Fjell, Med Hjerte for Arendal, Friluftsrådet sør og DNT Agder.

Tekst: Signe Alexandra Domogalla, førstelektor, avdeling for kunst, design og media, Kristiania, Fatim Soumaré, tekstilkunstner, Falé og PhD-student, Universitetet i Dakar, og Lars Toresønn Arstad, frilans scenekunstner, musiker og teaterpedagog med base i Grimstad, Oslo og Halden.

Vi vil gjerne høre fra deg!

Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • Somaliske kvinner sliter i møte med helsevesenet
    Kunnskap Kristiania

    Somaliske kvinner sliter i møte med helsevesenet

    Skam, bagatellisering av smerter og lite kunnskap om egen helse hindrer mange innvandrerkvinner å få den hjelpen de trenger.
    Les mer
  • This is how blind people can play vide o g ame s  
    Kunnskap Kristiania

    This is how blind people can play vide o g ame s  

    Gaming is no longer just for the sighted. Blind players are ready — it’s time developers got in the game, too.
    Les mer
  • Med nye fallsensorer kan eldre bo hjemme lenger
    Kunnskap Kristiania

    Med nye fallsensorer kan eldre bo hjemme lenger

    Ny teknologi sørger for raskere hjelp ved fall. Det gir familiene trygghet.
    Les mer
  • No papers, no treatment
    Kunnskap Kristiania

    No papers, no treatment

    Ensuring that all residents can access essential services, will strengthen public health and resilience.
    Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér