Er du nysgjerrig på hva andre sier?

  • Skrevet av

      • Høyskolelektor
  • Sist oppdatert

    2. oktober 2020

  • Kategori

  • Tema

    • Arbeidsliv
    • Jobb
    • Kommunikasjon
    • Lederkommunikasjon
    • Møter
  • Skrevet av

      • Høyskolelektor
  • Sist oppdatert

    2. oktober 2020

  • Kategori

  • Tema

    • Arbeidsliv
    • Jobb
    • Kommunikasjon
    • Lederkommunikasjon
    • Møter

KRISTIANIA VERKTØYKASSE: Kommunikasjon på jobben

Det er en god egenskap å være entusiastisk og overbevisende når du skal snakke og selge inn en idé. Men for mye entusiasme kan ødelegge for din evne til å lytte og ta imot innspill fra andre.

Tøff melding

“Jeg liker og beundrer ditt engasjement. Men det er en ting jeg vil si til deg. Når du blir ivrig, så stopper du ikke å snakke. Jeg føler at jeg ikke slipper til. Det blir ingen dialog, mer en monolog. Da blir jeg passiv, og det dreper mitt engasjement.”

Oi! Det var ikke akkurat dette jeg forventet å høre til frokost. Min mann var klar, tydelig og rolig. Ingen drittkasting. Han sa bare hvordan han opplevde meg noen ganger når vi snakket sammen. Det var tøft å høre, men det var en viktig tilbakemelding.

For det er helt sant. Jeg vet det, jeg kjenner meg igjen. Jeg behøver å bli bedre på å vente med mitt, på min tur. Jeg trenger å ikke si alt med en gang.

Mange vil nok kjenne seg igjen i denne situasjonen. Det er bare å tenke på det som skjer i møter på jobben.

Er du en god lytter?

Er du en god lytter, som andre ønsker å dele sine idéer og tanker med? Reflekterer du for virkelig å forstå hva som blir sagt? Responderer du på det personen deler med deg, eller hopper du rett på å fortelle om din egen erfaring? 

Tre råd for å bli en bedre lytter

Her kommer mine tre beste råd om hvordan du kan trene deg til å bli en bedre lytter:

1. Konsentrer deg om hva den andre sier. Bestem deg for å være fokusert og til stede når andre snakker. Legg bort mobilen og egne synspunkter når andre fører ordet. Din rolle er å lytte på det den andre vil dele. Alle fortjener å bli lyttet til. Er du i et møte på jobb, så vær bevisst på at du tar på deg «lytterhatten» når andre snakker. 

2. Vis at du lytter. Vis med hele deg at du er åpen og interessert i det som sies. Da signaliserer du respekt for den andre og bidrar til en trygg atmosfære. Det øker sjansene for at den andre fortsatt vil dele sine erfaringer og idéer. Still gjerne spørsmål som viser at du er interessert.

3. Vent med å ta ordet. La den andre personen snakke ferdig. Dersom det blir stille, betyr ikke det at personen har sagt alt. Kanskje funderer han eller hun litt underveis, og trenger litt mer tid for å snakke seg helt i mål. Pust rolig. Reflekterer over hva den andre har sagt. Du får sjansen til å snakke straks. Kanskje kan du kommentere noe av det den andre har sagt og bygge en bro over til det du skal si.

Skal du bli en bedre lytter, må du være genuint nysgjerrig på og bry deg om den andre. Og så må du trene deg på å bli aktiv lytter.

Referanse:

Denne artikkelen er publisert i Ann Ahlqvists fagblogg 12. august 2020 med overskriften «Alle fortjener å bli lyttet til».

Tekst: Høyskolelektor Ann Ahlqvist, Institutt for ledelse og organisasjon ved Høyskolen Kristiania.

Foto: Tren deg til å lytte aktivt. Høyskolelektor Ann Ahlqvist (bildet) deler sine beste råd. (Foto – Johanne Nyborg).

  • Foto  av kvinne i blågrønn genser som sitter ved et bord og gestikulerer.
    • Høyskolelektor

    Institutt for ledelse og organisasjon