Ti nøkler til å løse skrivekoden

  • Skrevet av

      • Fagsjef forskningskommunikasjon
  • Sist oppdatert

    10. januar 2020

  • Kategori

  • Tema

    • Kommunikasjon
    • Skrivekunst
    • Skriveråd
  • Skrevet av

      • Fagsjef forskningskommunikasjon
  • Sist oppdatert

    10. januar 2020

  • Kategori

  • Tema

    • Kommunikasjon
    • Skrivekunst
    • Skriveråd

KRISTIANIA VERKTØYKASSE: Skriv bedre

Tenk deg at du sitter på Kulturhuset i Oslo eller Verdensteateret i Tromsø med noe godt i glasset. Du noterer stikkord og momenter til en tekst du skal skrive. Så kommer det en usedvanlig attraktiv person bort til deg og lurer på hva du skriver. Hva sier du for å få den andre til å få lyst til å fortsette samtalen med deg? 

Å se for seg en situasjon med lynsjekking vil gjøre underverker med teksten din. Da må du koble inn engasjement, en personlig stemme og en nysgjerrighet og interesse for leseren i teksten.

Skal du forføre leseren med teksten din, kan du ikke bare skrive til hodet og fornuften. Du må også skrive til hjertet og følelsene. Hvis ikke du gjør det, klikker hun seg videre til noe som ser mer interessant ut.

Åpningsreplikken på Kulturhuset og inngangen til teksten din er begge kritisk viktige om du skal vinne oppmerksomheten og interessen til den andre. Du må være djevelsk god til å skrive kort om du skal få folk til å lese langt.

Selv om du skriver om sak og fag, er det ingen grunn til å kjede leseren i søvn. Det er mulig å skrive godt om interessant om et hvilket som helst tema.

Ti skrivenøkler

Som skrivetrener og skrivekursholder har jeg gjennom mer enn 30 år utviklet Skrivekoden.

Skrivekoden er et skrivetreningsprogram som består av ti nøkler til en god og effektiv tekst. Skrivenøklene kan brukes enkeltvis eller samlet i arbeidet med å skrive teksten din bedre.

  • Skrivenøkkel 1: Skriv med følelser og inspirasjon. Skal du skrive godt må du skrive med inspirasjon og lyst, ikke av plikt. Du må la din lidenskap og ditt engasjement skinne gjennom teksten.
  • Skrivenøkkel 2: Vis hva du har på hjertet. Godt innhold er suksessfaktoren i all kommunikasjon. Du må ha noe nytt og/eller nyttig å bidra med. Hva er din unike tanke eller idé? Hva er hovedpoenget eller hovedbudskapet ditt? Kommer det tydelig frem?
  • Skrivenøkkel 3: Bestem deg for hvem du vil skrive for. Teksten er til for leseren, – ikke for din skyld eller for tekstens egen skyld. Skal du lykkes i å kommunisere godt med leserne dine, må du bestemme deg for hvem du har mest lyst til å skrive for. Du må finne ut mest mulig om hva hun er interessert i.
  • Skrivenøkkel 4: Finslip språket ditt. Å skrive akademisk er uegnet om du ønsker å bli lest av folk utenfor ditt eget fagområde. Skrivekoden gir deg konkrete språktips som hjelper teksten din til å kommunisere bedre med leserne.
  • Skrivenøkkel 5: Bestem deg for hva teksten skal utrette. En god og effektiv tekst kan gjøre mye mer enn å formidle informasjon til leserne. En god tekst kan også bevege og berøre leseren din, og få henne til å gjøre noe. Hva vil du teksten skal gjøre med leseren din eller få henne til å gjøre? Hva er målet/formålet med artikkelen du skriver. Hva ønsker du å oppnå?
  • Skrivenøkkel 6: Lag overskrifter som gir folk lyst til å lese teksten din. Selv den beste tanke risikerer å forbli ulest om den gjemmes bak en kjedelig overskrift. Skal du vinne travle folks oppmerksomhet, må du være djevelsk god til å skrive overskrifter som gir folk lyst til å lese teksten din.
  • Skrivenøkkel 7: Skriv det på 140 tegn. Spissformuler hovedbudskapet ditt på rundt 140 tegn (pluss/minus). Det er omtrent den plassen du har på deg til å overbevise leseren om at det er verdt å bruke tid på å lese teksten din i stedet for å gjøre noe helt annet. Vanskelig å skrive poenget ditt ned på så få tegn? Da har du (ennå) ikke tenkt klart nok. Å måtte skrive kort, hjelper deg til å tenke klarere, hevdet George Orwell (Orwell, 1946).
  • Skrivenøkkel 8: Gjør teksten relevant og interessant. Det er ikke nok å skrive forståelig. Du må også gjøre teksten relevant og interessant for leserne. Du kan presentere det samme tankene på utallige måter med ulike effekter.
  • Skrivenøkkel 9: Be andre kommentere teksten, og lytt til rådene. Tekster er til for leserne. Da er det smart å få noen som kan representere målgruppen din til å lese gjennom og kommentere teksten. Skal du dra nytte av kommentarer fra andre, må du aktiv lytte til dem og være åpen for og nysgjerrig på hvordan du kan bruke innspillene til å forbedre teksten.
  • Skrivenøkkel 10: Finn din personlige stemme og stil. Skal du skrive godt for folk utenfor fagfeltet ditt, må du utvikle din personlige stemme og stil i tekstene du skriver. Det handler om å finne frem til din gylne balanse mellom å være personlig og profesjonell.

Referanser:

Tekst: Audun Farbrot, fagsjef forskningskommunikasjon ved Høyskolen Kristiania.

    • Fagsjef forskningskommunikasjon

    Avdeling for forskningskommunikasjon og innovasjon