Kong markedsføring og prinsesse PR

KOMMENTAR: Trond Blindheim om markedsføring

Er Märtha Louise en fare for kongehusets omdømme når hun bruker prinsessetittelen i forbindelse med markedsføring av sin kommersielle virksomhet om sjamanisme, synskhet og healing?

Jeg mener det, og det er fordi tittelen hennes er konstitusjonell og dermed uløselig knyttet til kongehuset som hun utfører offisielle oppdrag for. Hun er blant annet beskytter for Foreningen for Muskelsyke, Hørselshemmedes Landsforbund, Norges Blindeforbund, Norges Døveforbund, Norsk Epilepsiforbund, Norsk Revmatikerforbund, Ridderrennet og VIVIL Lekene.

Healing, sjamanisme og hurlumhei

Det er mildt sagt oppsiktsvekkende at deres fremste beskytter også er Norges mest kjente person innenfor alternative behandlingsmetoder, og at hun bruker prinsessetittelen sin for å markedsføre sin kommersielle virksomhet innen healing, sjamanisme, rosenmetoder og alt mulig annet hurlumhei.

Jeg kan ikke med min beste velvilje få meg til å tro at disse organisasjonene ville ha anbefalt sine blinde, svaksynte, hørselshemmede, og epileptiske medlemmer å prøve noe av det prinsessen driver med.

Så kan man spørre hva som er galt med at folk frivillig går på hennes arrangementer og til og med betaler for det?

Selger helbredelse

Men verden er full av godtroende mennesker som er besatt av helse og tror på dumme ting de leser om i aviser og blader. Særlig når budskap er formidlet av personer med tittel som gir dem autoritet, og i tillegg har en superkjendis’ tiltrekningskraft. Det siste vet markedsførere og PR-folk alt om.

Prinsessen er en slik person, spesielt når man skal selge helbredelse til folk som tror på alternativ behandling. Ubestridelige mirakler kan kun utføres av tradisjonell skolemedisin. Den kan gjøre kreftsyke folk friske, og kan til og med vekke folk opp «fra de døde» ved hjelp av hjertemassasje og lungeblåsninger.

Verdens beste tittel for å markedsføre

Å være prinsesse er verdens beste tittel når man skal markedsføre og skape PR rundt noe. Det er derfor medlemmer av kongehuset brukes for å reklamere for landet, store idrettsstevner og nasjonale og regionale eventer. Når de kongelige kommer har de gjerne halve Medie-Norge på slep. Det blir det publikum av.

Ingenting er bedre for et arrangement eller en virksomhet enn kongelig glans, enten vi snakker om generell oppmerksomhet, eksport av produkter eller import av turister. Hva det skyldes, vet alle som arbeider med markedsføring og PR. Mennesker med viktige posisjon og kjendisstatus har en enorm gjennomslagskraft i mediene.

Se bare på all oppmerksomheten Prinsesse Märtha Louise har fått. Men jeg synes hun roter det skikkelig til for kongehuset når hun bruker tittelen på en slik måte, ikke minst når hun knytter sin konstitusjonelle tittel til en sjaman. Hvorfor vårt ellers anerkjente Kongehus tillater det, forstår jeg ikke.

Utstillingsvindu for merkevaren Norge

Kongehuset og prinsessen er gode markedsførere, det er det ingen tvil om. Kongehuset lever opp til at som kreves av et reklamebudskap, og utfører mirakler som merkevaren Norge. Kongen, dronningen, kronprinsen og prinsessen er PR og markedsføring i festantrekk.

Jeg kom i snakk med et amerikansk ektepar i Slottsparken på 17. mai. Vi stod ansikt til ansikt med monarkiet. Med tårer i øynene sa mannen: «For et fantastisk land dere har. Jeg har aldri sett noe så flott.» «- Ikke jeg heller», svarte jeg.

Monarkiet er utstillingsvinduet til Norge. Det bør selv tilhengere av en president innrømme. Som PR og reklame er monarkiet en genistrek. Det er faktisk helt uforståelig at Kongehuset ikke har fått en av reklame- og PR-bransjens talløse priser. Monarkiet leverer historie, glamour, nasjonalromantikk og identitet.

Det ville derfor helt klart vært enklere for henne om Norge var republikk, og Märtha Louise var førstedame. Presidenter har ikke i nærheten den samme tiltrekningskraften, og de har ingenting med nasjonalromantikken å gjøre. De har hverken krone eller uniform. Dessuten lett å kvitte seg med hvis førstedamen eller førstemannen skjemmer dem ut.

Märtha Louise bør derfor tenke på hvem hun faktisk er, slutte med kvakksalveriet og fremstå som en verdig prinsesse. Hun tilhører tross alt den representative offentligheten. I hvert fall så lenge hun kaller seg prinsesse.

Referanse:

Artikkelen er publisert som kommentarartikkel i Kampanjes nettutgave 22. mai 2019.

https://kampanje.com/markedsforing/2019/05/–kong-markedsforing-og-prinsesse-pr/

Tekst: Dosent Trond Blindheim, Institutt for markedsføring ved Høyskolen Kristiania.