Innledning

Følgende tema vil være sentrale i emnet: 

  • Det vitenskapelige grunnlaget for kvalitativ metodebruk
  • Faser i kvalitative forskningsprosjekter
  • Ulike kvalitative forskningsdesign og teknikker:
    • Fenomenologi
    • Grounded Theory
    • Etnografi
    • Case-studier
    • Dybdeintervjuer og deltagende observasjon
    • Fokusgrupper
  • Analyse og tolkning av kvalitative data
  • Å skrive forskningsrapporter
  • Kvalitetssikring av kvalitative forskningsprosjekter
  • Anvendelsen av kvalitativ forskning innen feltet om ledelse og styring. 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om relevansen av vitenskapteori i kvalitative metoder med fokus på ledelse.
  • har spesialsert kunnskap om kriterier for forskningskvalitet og etisk forsvarlig forskning.
  • har avansert kunnskap om bruk av kvalitative metoder i ledelsesforskningen
  • har kunnskap om sentrale metodologiske problemstillinger og valg i tilknytning til arbeidet med masteroppgaven.
  • har praktisk og teoretisk kunnskap om fasene i et forskningsprosjekt, fra problemutforming til rapportering og publisering

Ferdigheter

Studenten...

  • kan vurdere kvaliteten i eksisterende forskning og relatere den til relevante metodologiske grunnlag.
  • kan formulere problemstillinger og relatere dem til aktuelle forskningsdesign og metodevalg.
  • kan forklare hensikten med ulike metoder for datainnsamling, analyse av kvalitative data og praktisk anvendelse innenfor ledelse.
  • kan systematisk anvendelse av teori til praksis i planlegging, gjennomføring, analyse og tolkning av kvalitativ forskning.
  • er i stand til å designe og gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave.
  • kan kritisk analysere og beherske skriftlig og muntlig kommunikasjon rundt begreper, problemer og anvendelse av kvalitativ forskning.

Generell kompetanse

Studenten...

  • har en kritisk og kreativ innstilling til metodevalg på tvers av sektorer, bransjer og arbeidsoppgaver.
  • har tilegnet seg systematiske og analytiske evner, samt styrket evnen til problemløsning.
  • kan kommunisere og formidle relevante faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområder som grenser til ledelse.
  • kan formidle gjennom anerkjente faglige publikasjonskanaler, og formidle til praksisfelt og allmennhet

Emnet inngår i

Master i ledelse

Læringsaktiviteter

Forelesninger, gruppearbeid, ekskursjoner, bedriftsbesøk, plenumsdiskusjoner og casepresentasjoner.

Anbefalt tidsbruk

200 timer

Arbeidslivstilknytning

Gjennom bedriftsbesøk og/eller gjesteforelesere skal kandidatene skal få innblikk i hvordan analysebyråer o.l. jobber med kvalitativ metode ut mot kundeoppdrag.

Eksamen

Eksamensdel: Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe (2-3 studenter)

Varighet: 72 timer

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 100 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt