Innhold

Emnet gir en fordypning i begreper, prosesser og verktøy innenfor interaksjonsdesign og introduserer kandidatene til en rekke nye verktøy og prosesser innen brukeropplevelsesdesign, grunnleggende programmering og prosjektstyring.

Etter emnet kan studentene anvende relevante ux-prosesser og verktøy for å planlegge, utarbeide og teste relevante interaktive prototyper basert på brukeranalyser samt skrive enkle programmer.

Emnet består av følgende Tema:

Introduksjon til programmering

  • Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)
  • Planlegging av et program (flytdiagrammer)
  • Klassifiseringer av programmeringsspråk
  • Programmering  

Prosess og prosjektledelse

  • Prosjektstyringsverktøy
  • Smidige prosesser
  • Datavisualisering  

Digital prototyping og brukertester

  • Paper- / Digitalprototyping
  • Universell utforming
  • Animasjonsprinsipper
  • Metoder til brukertesting  

Applikasjonsutvikling

  • Programmering
  • Mobile APIs
  • Versjonshåndtering (GIT)

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om begreper og verktøy innenfor informasjons- og kommunikasjonsteknologi
  • har kunnskap om teorier, begreper og verktøy innenfor utvikling av kommunikasjonsstrategier
  • har kunnskap om verktøy og prosesser innenfor visuell kommunikasjon og estetikk innenfor brukergrensesnitt design
  • har kunnskap innenfor teori og metoder innenfor kognitiv psykologi og brukeropplevelse

Ferdigheter

Studenten...

  • kan anvende relevante programmeringsverktøy og kan planlegge og skrive enkle programmer
  • kan anvende relevante UX-prosess metoder, teknikker og verktøy under planlegningen av interaktive produksjoner
  • kan anvende animasjonsverktøy i utvikling av prototyper
  • kan anvende metoder om kognitiv psykologi og brukeropplevelsesdesign til å utvikle brukersentrerte prototyper
  • kan gjennomføre brukertester for å kartlegge utfordringer i et interaktivt produkt
  • kan anvende verktøy og teori for å tilrettelegge en programvareapplikasjon til brukere med nedsatt funksjonsevne

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver innenfor Interaksjonsdesign, alene og som deltaker i en gruppe fra beslektede fagområder
  • har et bevisst forhold til kvalitetssikring

Emnet inngår i

Interaksjonsdesign

Læringsaktiviteter

Forelesning, individuelt arbeid, veiledning, verksted og presentasjon.

Anbefalt tidsbruk

800 timer

Arbeidslivstilknytning

Gjesteforelesere fra bransjen.

Eventuelt reelle kunder.

Eksamen

Eksamensdel: Mappevurdering individuell

Varighet: Semesteret

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 100 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt

Pensumlitteratur

Krug, Steve. 2014. Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability. New Riders.

Krug, Steve. 2009 .Rocket Surgery Made Easy: The Do-It-Yourself Guide to Finding and Fixing Usability Problems. New Riders.

Duckett, Jon. 2014. JavaScript and JQuery: Interactive Front-End Web Development. Wiley.

Scharning, Henriette og Jonas Aakre. 2013. Prosjekthåndboka 2.0. Oslo: Universitetsforlaget.

Samlet sidetall/pensum

820 sider

Anbefalt litteratur

Flanagan, David. 2011. JavaScript: The Definitive Guide. O'Reilly Media

Lynda.com