Innhold

Introduksjon:

  • Reiseliv i et historisk perspektiv
  • Reiseliv som fenomen og næring
  • Verdifulle opplevelser og perspektiver hentet fra Norges nasjonale strategi for reiselivsnæringen

Reiseliv og turisme i et system og opplevelsesperspektiv:

  • Reiselivssystemet, etterspørsel og opplevelsesmåter
  • Det helhetlige reiselivsproduktet
  • Opplevelsesprodukter og pakker
  • Ansatte, gjester og turister
  • Hvordan utvikle verdifulle reiseopplevelser

Destinasjoner og reiselivsaktører:

  • Destinasjonsorganisering
  • Reiselivet og fellesgodene
  • Reiselivsaktører, opplevelser og forretningsutvikling
  • Sesongutfordringer og -aktiviteter
  • Megatrender i reiselivet

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

  • har grunnleggende kunnskap om reiseliv og turisme i et samfunnsvitenskapelig perspektiv, herunder innsikt i reiselivets historie, egenart og plass i samfunnet.
  • har kunnskap om reiseliv som fenomen og næring, med fokus på både sosiale, kulturelle og økonomiske forhold.
  • kjenner til forskningsarbeid innen emneområdet, herunder teorier og modeller som har betydning for produkt- og tjenesteutvikling i reiselivsnæringen.
  • har innsikt i hvordan reiseopplevelser kan utvikles i et helhetlig, forretningsmessig og bærekraftig perspektiv.

 

Ferdigheter

Studenten...

  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.
  • kan gjennom diskusjoner og arbeid med oppgaver i emnet tilegne seg ferdigheter i å anvende relevant informasjon og teori i utviklingen av reiseopplevelser.
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning.

 

Generell kompetanse

Studenten...

  • har en kritisk, innsiktsfull, forretningsmessig og fremtidsrettet holdning til reiselivs- og opplevelsesutvikling.
  • har forståelse av egen rolle som markedsaktør i reiselivsnæringen, herunder en bevisstgjøring av mulighetene for å påvirke egen organisasjon, kunder og markeder, samt det etiske ansvaret som følger med slik innflytelse.

Emnet inngår i

Bachelor i reiselivsledelse og opplevelsesutvikling

Læringsaktiviteter

Den timeplanlagte undervisningen legges opp med forelesninger og diskusjoner i klassen. Det blir faglig ekskursjon til en reiselivsorganisasjon. Studentene skal også kunne presentere ulike former for oppgaver i klassen. Det beregnes en betydelig egeninnsats.

Anbefalt tidsbruk

210 arbeidstimer

Arbeidslivstilknytning

Gjesteforeleser fra reiselivsnæringen. Ekskursjon til utvalgt destinasjon. Foredrag og samtaler med representanter fra reiselivsbedrifter

Obligatorisk aktivitet

Ingen arbeidskrav i dette emnet.

Eksamen

Eksamensdel: Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe (2-3 studenter)

Varighet: 2-12 uker

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 40 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt

 

Eksamensdel: Skriftlig individuell eksamen

Varighet: Tre timer

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 60 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Ingen hjelpemidler er tillatt

Pensumlitteratur

Jacobsen, Jens Kristian Steen og Arvid Viken (red.). 2014. Turisme: Fenomen og næring. 4. utg. Oslo: Gyldendal Norsk forlag. ISBN: 9788205464018. Sider: 344 Pris: ca. 449,-

Kamfjord, Georg. 2015. Det helhetlige reiselivsproduktet. 5. utg. Oslo: Reiselivskompetanse. ISBN: 9788299292993. Sider: 323. Pris: ca. 425,-

Samlet sidetall/pensum

667 sider

Anbefalt litteratur

Innovasjon Norge. 2017. Nøkkeltall for norsk turisme 2016. Rapport. Oslo: Innovasjon Norge. [Tilgjengelig via Innovasjon Norge sine nettsider i løpet av våren/sommeren 2017] 

Regjeringens stortingsmedling om reiselivet. (Tilgjengelig våren 2017)