Innledning

Ledelse og kommunikasjon fokuserer på hvilke utfordringer en leder har for å løse organisasjonens servicemål.  Viktigheten av en sterk organisasjonskultur og temaer som serviceadferd og intern kommunikasjon står sentralt i dette emnet. I dette emnet vil det i tillegg til gjennomgang av teori, case og diskusjoner bli gjennomført praktiske øvelser innen kommunikasjon og samhandling.

Det faglige innholdet er som følger:

  • Kommunikasjon og ledelse, språk og retorikk
  • Organisasjonsstruktur og kommunikasjon
  • Teknologi og kommunikasjon i organisasjoner
  • Kommunikasjon som fremmer læring
  • Tverrkulturell kommunikasjon og mangfold
  • Kommunikasjon i endringsprosesser
  • Mellommenneskelig kommunikasjon
  • Kommunikasjon i grupper
  • Tolke og forstå kommunikasjon  fra ord til handling, å lytte og være lydhør, tolkning
  • Samspill mellom ulike kommunikasjonskanaler
  • Personlighet og personlige kvaliteter i lederskap
  • Selvledelse, grunnleggende prinsipper
  • Positivt lederskap
  • Samhandlingskompetanse. Utvikling av kommunikasjonsferdigheter
  • Språket vårt og dialog som verktøy i ledelse
  • Personlige påvirkningsferdigheter
  • Spørsmål som teknikk
  • Strategier for å kommunisere et budskap
  • Lytting som effektivt verktøy for og dialog
  • Tilbakemeldinger som grunnlag for effektfull kommunikasjon
  • Problemløsende kommunikasjon
  • Ledelse av kreativitet
  • Det kritiske og reflekterende blikket på ledelse.
  • Etiske og moralske aspekter ved ledelse og kommunikasjon
  • Ledelse som identitetsbygger for individ og organisasjon

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om hva ledelse av servicemedarbeidere innebærer
  • kan gjøre rede for hvordan en leder kan skape resultater og nå organisasjonens mål gjennom andre
  • kan redegjøre for kulturelt baserte forskjeller og likheter i serviceadferd og kommunikasjon
  • har kunnskap om sentrale teorier innen mellommenneskelig kommunikasjon og hvordan dette påvirker utøvelsen av ledelse
  • kan redegjøre for teorier og metoder som kan benyttes for å utøve positivt lederskap

Ferdigheter

Studenten...

  • kan identifisere og analysere utfordringer en står ovenfor som leder i arbeidet med å nå en organisasjons servicemål
  • kan redegjøre for hvilke verktøy og metoder som er mest hensiktsmessig å benytte for å oppnå effektiv kommunikasjon med sine medarbeidere. 
  • kan anvende spesifikke kommunikasjonsferdigheter i sitt lederskap i en serviceorganisasjon
  • kan analysere samhandlingsprosesser, gjenkjenne kommunikasjonsforskjeller og anvende relevante strategier, metoder og teknikker for å oppnå effektiv kommunikasjon

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan diskutere hvordan ledere i serviceorganisasjoner kan nå organisasjonens mål gjennom ledelse av andre
  • kan drøfte betydningen av sterke organisasjonskulturer og hensiktsmessig kommunikasjon i serviceorganisasjoner
  • har innsikt i kulturelle dimensjoner i leder og medarbeiderrelasjoner

Emnet inngår i

Bachelor i Hotelledelse

Læringsaktiviteter

Den timeplanlagte undervisningen legges opp med forelesninger, casearbeid og diskusjoner i klassen. Det gjennomføres et utvalg praktiske øvelser på de faglige temaene underveis i faget.

Anbefalt tidsbruk

 200 timer

Arbeidslivstilknytning

Det benyttes relevante gjesteforelesere med spisskompetanse på kommunikasjon og ledelse i dette emnet.

Eksamen

Eksamensdel: Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe (2-3 studenter)

Varighet: 2-12 uker

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 40 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt

 

Eksamensdel: Skriftlig individuell eksamen

Varighet: Tre timer

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 60 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Ingen hjelpemidler tillatt

Pensumlitteratur

Brønn, Peggy Simcic og Jan Ketil Arnulf. 2013. Kommunikasjon for ledere og organisasjoner. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 9788245014266. Sider: 381. Pris ca. 599,-

Johannessen, Jon-Arild og Bjørn Olsen. 2013. Positivt Lederskap: Jakten på de positive kreftene. Bergen: Fagbokforl. ISBN: 9788245007015. Sider: 333. Pris ca. 539,-

Samlet sidetall/pensum

714 sider

Anbefalt litteratur

Birkinshaw, Julian. 2013. Bli en bedre sjef: Hvorfor god ledelse er så vanskelig. Oslo: Cappelen Damm. [ISBN: 9788202441722. ]

Cunliffe, Ann L. 2014. A very short, fairly interesting and reasonably cheap book about management. California: SAGE Publications Inc. [ISBN: 9781446273517.]

Grönfeldt, Svafa og Judith B. Strother. 2005. Service Leadership: The Quest for Competitive Advantage. Thousand Oaks: SAGE Publications. [ISBN: 9781412913751.]

Rock, David. 2006. Quiet leadership: Six steps to transforming performance at work. New York: Harper. [ISBN: 9780060835910.]