2520 - Nettstudium emne
Kundeopplevelser i butikk
Å skape gode kundeopplevelser er avgjørende for å lykkes i butikkbransjen, og dette emnet tilbys gratis til personer med tilknytning til detalj- og faghandelen.
Emnet er fulltegnet for opptak høsten 2023
Du har 12 måneders studierett. Emnet starter høsten 2023. Eksamen må senest tas våren 2024.
«Kundeopplevelser i butikk» gir grunnleggende forståelse og praktiske verktøy for nettopp kundebehandling og kundeoppfølging. Gjennom dette emnet får du en innføring i begreper, teorier og modeller som er viktig for kundebehandling i detalj- og faghandel. Emnet er utviklet i samarbeid med bransjen.
Det faglige innholdet er delt inn i tre overordnede tema. Først får du en innføring i markedsføring som grunnlag for å skape gode opplevelser og verdi for kunder i butikken. Deretter lærer du om kundereisen og veien fra interesse til kjøp og kundelojalitet. Den tredje delen handler om å skape gode opplevelser ved bruk av konkrete verktøy for kundeservice.
Du lærer om følgende sentrale tema:
- Kundereisen
- Kundeservice
- Personlig salg og kundeoppfølging
- Kundebehandling og salg i butikk
- Kartlegging og forståelse av kundebehov
- Måter å skape og fange verdi for kunder og virksomheten
- Definisjonen av markedsføring - og bytteprosesser
- Marketing mix og 4*P
- Kundereisen fra start til lojale merkeambassadører
- Kartlegging av service-gap
Emnet er spesielt tilpasset deg som har direkte kundekontakt i fysiske butikker.
Læringsutbytte
Forventet læringsutbytte omfatter evne til å identifisere og formulere problemstillinger som er viktig for handel i butikk, og evne til å analysere kundemøtet og forstå hva som påvirker kundens opplevelser og beslutninger. Emnet vil sette deg i stand til å gjennomføre en analyse av kundeopplevelser i butikk.