Pedagogikk og didaktikk
Emnekode
|
BS-02 |
---|---|
Første undervisningstermin
|
2019, Fall |
Hovedfokus i dette emnet er pedagogikk og didaktikk. Emnet gir kunnskap om hvordan planlegge, gjennomføre og vurdere pedagogiske prosesser i barnehagen, samt hvordan tilrettelegge for helhetlige læringsprosesser som fremmer barns trivsel og allsidige utvikling.
Kunnskaper
Kandidaten
har kunnskap om motivasjon, lærings- og utviklingspsykologi og betydningen av tidlig innsats for barn med særskilte behov
har pedagogisk og didaktisk kunnskap som bidrar til å fremme læring, trivsel, danning og helhetlig utvikling hos barn og unge med særskilte behov
har kunnskap om barnehagens og skolens betydning for barns utvikling
har kunnskap om motivasjon og læringsteorier, sett i sammenheng med lek, læring og omsorg
har kunnskap didaktikk som verktøy i det pedagogiske arbeidet
kan anvende IKT verktøy i barnehagen og skolen
har innsikt i lover og forskrifter som regulerer barns rett til spesial pedagogisk hjelp
har kjennskap til opplæringsloven
har kunnskaper om barnehagen og skolen som et inkluderende og likeverdig tilbud
Ferdigheter
Kandidaten
kan anvende sin kunnskap om pedagogikk og didaktikk i sitt arbeid i barnehagen og skolen
kan observere, kartlegge, dokumentere og vurdere arbeidet i barnehagen og skolen
kan anvende relevante IKT-verktøy i sitt arbeid med barn og unge med særskilte behov
kan finne informasjon og fagstoff som er egnet til å fremme læring og helhetlig utvikling av barn
kan identifisere barns individuelle behov for læring og utvikling og sette i verk nødvendige tiltak
kan samarbeide, planlegge og tilrettelegge for et godt læringsmiljø hvor mangfold og inkludering er gjeldende
Generell kompetanse
Kandidaten
kan utføre arbeid som gir et individuelt tilpasset og likeverdig tilbud til barn
kan bygge relasjoner med pedagoger og andre fagpersoner om læring og helhetlig utvikling av barn
har forståelse for barns ulike forutsetninger og kan legge til rette for enkelte barn og barnegruppen som helhet
Barn med særskilte behov
Nettsamlinger, individuelt arbeid, gruppearbeid og veiledning.
I tillegg vil det gjennomføres samlinger ved skolens lokaler i Oslo og Bergen, eller eventuelt ved andre lokasjoner avhengig av søkermassen.
200 arbeidstimer
Arbeidskrav: Består av en eller flere oppgaver/aktiviteter som til sammen må vurderes til godkjent
Kvalifiseret: G/IG (godkjent/ikke godkjent)
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt
Studenten må ha fått godkjent arbeidskravet i henhold til frister i retningslinjer for eksamen for å få lov til å avlegge eksamen.
Eksamensdel: Individuell semesteroppgave
Varighet: Emnets varighet
Gradering: Nasjonal karakterskala B/IB (Bestått/Ikke bestått)
Vekting: Bestått av hel vurdering
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt
Askland, Leif og Sataøen, Svein Ole. 2019. Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst. 4.utg. Fagbokforlaget. Kap. 1, 2,3,4. ISBN-13: 9788205521766
Gunnestad, Arve. 2019. Didaktikk for barnehagelærere. 2 utg. Kap. 1,2,3,4,5,6,8,10. ISBN: 9788215031330
Kvello, Øyvind. 2013. Barnas barnehage 1.Målsettinger, føringer og rammer for barnehagen. 2.utg. Gyldendal Norsk Forlag AS. Kap.13. ISBN: 9788205453807. PDF tilgjengelig i læringsplattformen
Furu, Anne, Marit Granholt, Anna Moxnes og Marianne Thoresen. 2014. Å arbeide i barnehagen. Universitetsforlaget. Kap.4,5, 8. ISBN: 978821502179
Glaser, Størksen, Drugli (2018). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Kap.7 og 22. PDF tilgjengelig i læringsplattformen
Frøyland, L., Signe. Er leken for alle? PDF tilgjengelig i læringsplattformen
Utdanningsdirektoratet. 2017. Rammeplan for barnehagen
515 sider