Digital markedsføring
Emnekode
|
EWM |
---|---|
Første undervisningstermin
|
2020, Spring |
Utdanningen Digital markedsføring gir en yrkesrettet utdanning innen markedsføring og produksjon av innhold på ulike digitale flater. Utdanningen gir kompetanse i å drive et kommersielt nettsted, enten som nettgründer, webansvarlig eller digital markedsfører i en bedrift.
Utdanningen er utviklet i samarbeid med yrkesfeltet og er oppdatert med bruk av stadig nye digitale løsninger og måter å markedsføre et produkt på.
Fagskoleutdanning kjennetegnes ved at utdanningen er praktisk lagt opp og studenter som har fullført en utdanning hos oss kan gå rett ut i jobb. Fagskoler tilbyr utdanninger på nivå over videregående skole, på lik linje som universitet og høyskoler.
Alle studieprogrammene ved Fagskolen Kristiania har fastsatt et overordnet læringsutbytte som enhver student er forventet å kunne oppnå etter å ha fullført utdanningen. Læringsutbytte beskriver hva studenten er forventet å vite, kunne og være i stand til å gjøre som et resultat av læringsprosessen knyttet til utdanningen. Læringsutbytte er beskrevet i kategoriene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om sentrale tema innen digital markedsføring som utforming av nettsted, innholdsmarkedsføring, søkemotormarkedsføring (søkemotoroptimalisering og betalte søk), e-postmarkedsføring, sosiale medier og andre former for digital markedsføring, samt ulike former for tekstbasert og visuelt utformet digital markedsføring
- har innsikt i lover og regler som gjelder for digital markedsføring som markedsføringsloven, e-handelsloven og lov om opphavsrett og de krav til standarder og etterrettelighet som bransjen krever
- har kunnskap til markedsføring på Internett og kjennskap til hvordan bedrifter kan bli mer synlige på nett, og hvilke fordeler dette kan ha
- kan oppdatere sin kunnskap om ulike former for utforming av nettsted, valg av aktiviteter og kanaler på nettet
- forstår hvordan markedsføring på nett påvirker samfunnet og virksomheters verdiskaping som f.eks. kilde for kunder til informasjon og bygging av merkekjennskap og tillit
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende sin faglige kunnskap om Internett og digital markedsføring til produksjon av innhold i ulike digitale kanaler, vurdering av layout på nettsteder, og bilder og valg av hensiktsmessige digitale kanaler
- kan anvende verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer til markedsføring på nettet
- kan finne informasjon og fagstoff på nettet om ulike former og kanaler for lønnsom digital markedsføring
- kan kartlegge effekten av ulike former for digital markedsføring, identifisere problemstillinger og behov for tiltak som fører til bedre synlighet og økt aktivitet på nettet
Generell kompetanse
Kandidaten
- har forståelse for skikk og bruk og sannferdighet ved publisering av tekst og bilder i forbindelse med digital markedsføring
- har utviklet en etisk grunnholdning ved valg av markedsføringsmetoder, publisering av tekst og bilder og valg av kanaler til digital markedsføring
- kan planlegge og gjennomføre ulike former for digital markedsføring basert på behov hos oppdragsgiver og spesifiserte kundegrupper
- kan bygge relasjoner med kolleger og personer som er spesialister på ulike former for digital markedsføring
- kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester for planlegging og gjennomføring av strategier, aktiviteter og valg av kanaler for digital markedsføring
Digital markedsføring
Nettsamlinger, veiledning, individuelt arbeid, gruppearbeid
760 timer
Arbeidskrav: Består av én eller flere oppgaver/aktiviteter som til sammen må vurderes godkjent
Individuell kvalifisering: G/IG (godkjent/ikke godkjent)
Regulerer adgang til: Skriftlig individuell hjemmeeksamen
Arbeidskrav kan være presentasjon, praktisk øvelse, skriftlig oppgave, refleksjonsnotat, simuleringsspill, artikler, drøftingsoppgave, sertifiseringstest etc. som gjennomføres i gruppe eller individuell.
Arbeidskrav leveres og gjennomføres i henhold til informasjon gitt av emneansvarlig.
Arbeidskrav foretas innenfor emnets varighet og skal registreres som godkjent/ikke godkjent minimum to uker før eksamens- og/eller innleveringsdato.
Godkjent arbeidskrav kvalifiserer for adgang til eksamen. Ved ikke godkjent arbeidskrav meldes studenten av eksamen.
Eksamensdel: Skriftlig individuell hjemmeeksamen
Varighet: To uker
Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)
Vekting: 100 % av hel vurdering
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt
Aalen, Ida. 2015. Sosiale medier. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245018066 (trykt versjon), ISBN 9788245019414 (digital versjon). Kap 1-4 og 16.
Calvert, Christine. Skriv så det selger! En bok for deg som vil overtale og overbevise. ISBN 9788215027227.
Creative Commons. What are the Creative Commons licences? Lesedato 8. mai 2019. http://creativecommons.org.au/materials/factsheets/cc-licences.pdf
Nisja-Wilhelmsen, Pål. 2017. Praktisk innholdsmarkedsføring. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205498266
Rønjum, Eirik Hafver. Digital strategi for alle. Bergen: Fagbokforlaget, 2015. ISBN 9788245018035
Vaynerchuk, Gary. 2013. Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell your Story in a Noisy Social World. HarperCollins Publishers. ISBN 9780062273062. Kap 1 - 4, 6.
Furu, Nina. 2017. Markedsføring og kommunikasjon på nett. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202512347. Kap. 1-9.
Nina Furu. Nå får du gratis, lovlige bilder rett på Google. Lesedato 8. mai 2019. https://www.ninafuru.no/2014/10/09/na-far-du-gratis-lovlige-bilder-rett-pa-google/ Nett 2014
Nina Furu. Selgende tekster. Lesedato 8. mai 2019. https://www.websuksess.no/selgende-tekster/
Smartcopying. What is Creative Commons? Lesedato 7. mai 2019. http://www.smartcopying.edu.au/docs/default-source/cc_info_pack/what-is-creative-commons.pdf?sfvrsn=4
Sperstad, Tormod. Enkel brukerveiledning i WordPress PDF. Tilgjengelig i læringsplattformen.
Webgruppen. Si det med infografikk. Lesedato 7. mai 2019. https://www.webgruppen.no/si-det-med-infografikk/
Forbrukertilsynet. 2018. Forbrukertilsynets veiledning om markedsføring via epost, SMS o.l. - markedsføringsloven § 15. https://www.forbrukertilsynet.no/content/2018/04/veiledning-om-markedsf%C3%B8ring-via-mail-sms.pdf
Forbrukerombudet. 2017. Forbrukerombudets veileder om merking av reklame i sosiale medier. https://www.forbrukertilsynet.no/content/2017/05/Forbrukerombudets-veileder-om-merking-av-reklame-i-sosiale-medier.pdf
656 sider