Dato: Torsdag 25. april 

Tid: Kl. 08.30 - 09.30 

Sted: Chr. Krohgs gate 32, 0186 Oslo 

Rom: FAU 101 (1. Etg) 

Meld deg på 

Hva vet du egentlig om maten du kjøper? Kan du være sikker på at dyret har hatt det godt, at slaver ikke er brukt i produksjonen, at forurensingen ikke er for stor? Hvordan kan du vite at en vare som er øko-merket, faktisk er økologisk?

I dag blir det stadig avdekket juks i informasjonen om maten vi spiser. En ny teknologi som blokkjede kan bidra til at du som forbruker kan få nøyaktig og pålitelig informasjon om varen, og ta bevisste valg. Blokkjeder vil også gjøre matvareindustrien både mer bærekraftig, gjennomsiktig og pålitelig.

Eller er forbrukermakt bare er en illusjon?

Arrangementet er gratis og åpent for alle (men husk likevel å melde deg på!)

Program: 

08.00 - 08.30: Enkel frokost og registrering 

08.30 - 08.35: Velkommen ved Trine Johansen Meza, rektor Høyskolen Kristiania 

08.35 - 08.45: Den Gode, den Onde og den Grusomme. Om markeder og blokkjeder, professor Arne Nygaard, avdeling for økonomi, innovasjon og teknologi, Kristiania

08.45 - 08.55: Hvor autentisk er vinen du har i glasset?, professor Asle Fagerstrøm, avdeling for økonomi, innovasjon og teknologi, Kristiania

08.55-09.05: Er forbrukermakt en illusjon? professor Runar Døving, Instiutt for markedsføring, Kristiania

09.05 – 09.30: Panelsamtale: Hva betyr blockchain-teknologi for forbrukermakten i matindustrien? (Panelet oppdateres)

Hva er blokkjede-teknologi?

En blokkjede (blockchain på engelsk) gjør det mulig å registrere, spore og synliggjøre alle digitale transaksjoner. I vinproduksjon kan for eksempel teknologien brukes til å spore hele livssyklusen til en vinflaske, fra druedyrking på vingården til forbruker. Når druene høstes og gjøres om til vin, registreres hver handling i hovedboken. Informasjon om transport, lagring, og til slutt salg, legges også inn. Vi som kjøper varen kan dermed få oversikt over varens opprinnelse, behandling og distribusjon. Det kan bidra til å øke tilliten til produktet, forhindre juks og som en konsekvens styrke merkevaren.   

Tenk på det som en digital hovedbok – eller database  – som ligger i flere datamaskiner i et nettverk. Hver "blokk" inneholder en rekke transaksjoner, og hver gang en ny transaksjon utføres, registreres denne i en ny blokk som er koblet til den forrige, og danner dermed en kjede. Dette sikrer at informasjonen kan sjekkes, men ikke endres eller slettes av aktørene, noe som gjør systemet motstandsdyktig mot svindel og manipulasjon.