- Høyskolen Kristiania
- For studenter
- Programbeskrivelser, emnebeskrivelser og pensum
- Master
- 2019 - 2021
- Master i markedsføringsledelse (MML)
- Forbrukerpsykologi (FBP4103)
Forbrukerpsykologi (FBP4103)
Innledning
De mest sentrale temaene vil være:
- Hvordan lese og forstå vitenskapelige artikler
- Hvordan teori utvikles
- Motivasjon og involvering
- Læring og informasjonsprosessering
- Kategorisering
- Holdning og holdningsdannelse
- Beslutningsteori
- Sosial innflytelse
- Evolusjonær psykologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten...
- har inngående kunnskap om sentrale temaer innen forbrukerpsykologi: beslutningsprosesser, motivasjon, involvering, holdningsdannelse, kategorisering, sosial innflytelse, forbrukerkultur, og evolusjonær psykologi.
- kan forklare hvordan forbrukernes atferd påvirkes av både individuelle faktorer og faktorer i omgivelsene.
- kan forklare hvordan mye av forbrukernes tankeprosesser foregår ubevisst.
- kjenner til hvordan markedsførere kan bruke 'big data' til å predikere forbrukeratferd - og hvordan dette påvirker alle aspekter av markedsprogrammet.
- har kunnskap om hvordan teori utvikles innenfor forbrukeratferd.
- har avansert kunnskap om hvordan forbrukerinnsikt kan brukes til å skape mer verdi for både forbrukere og bedrifter.
Ferdigheter
Studenten...
- kan lese og forstå forskningsartikler og kan identifisere og være kritisk til det teoretiske grunnlaget, sentrale forutsetninger, metode, analyse og konklusjoner.
- kan formulere et forskningsspørsmål og beskrive hvordan spørsmålet kan belyses metodisk.
- kan analysere og forklare observerbare fenomen ved hjelp av grunnleggende teorier, og kan beskrive fenomenet ved hjelp av variabler og sammenhenger.
Generell kompetanse
Studenten...
- kan kombinere konseptuell forståelse og metodekunnskap for å analysere og forklare forbrukeratferd.
- kan bidra i både praktiske prosjekter mot næringslivet der målet er økt forbrukerinnsikt og i akademiske prosjekter der målet er større teoretisk innsikt.
- kan anvende det han/hun har lært om teoriutvikling og analyse til å identifisere og strukturere problemstillinger innenfor andre domener enn forbrukeratferd.
- kan delta i faglig diskusjon om forbrukerpsykologi.
Emnet inngår i
Master i markedsføringsledelse
Læringsaktiviteter
Emnet gjennomføres som klasseundervisning og casediskusjoner.
Bruk av Learning Catalytics og Kahoot underveis for å bidra til økt refleksjon og til å avsjekke læring og forståelse.
Grunnleggende begrep og modeller gjennomgås i videoklipp som legges ut.
Anbefalt tidsbruk
200 arbeidstimer
Arbeidslivstilknytning
I dette emnet brukes det flere cases med reelle data og problemstillinger fra næringslivet. I tillegg vil mange av diskusjonene og gruppeoppavene ta utgangspunkt i dagsaktuelle eksempler og problemstillinger. De tre case er alle reelle case.
Eksamen
Eksamensdel: Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe (inntil 2 studenter)
Varighet: 8 uker
Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)
Vekting: 40 % av samlet vurdering
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt
Eksamensdel: Skriftlig individuell eksamen
Varighet: Tre timer
Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)
Vekting: 60 % av samlet vurdering
Hjelpemidler: Alle trykte og selvskrevne tekster
(se hjelpemidler med forklaring på websiden Eksamen for høyskolestudenter)