Innledning

Følgende tema vil være sentrale i emnet: 

  • Markedskanalers funksjon
  • historiske utvikling
  • Kanalstrategier
  • Pris- og produktstrategier
  • Markedskanaler i varehandel
  • E-handel
  • Franchising
  • Plurale systemer
  • Kanalkonflikter
  • Transaksjonskostnadsøkonomi
  • Tillit
  • Maktteori
  • Agentteori

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap på avansert nivå om markedskanalers funksjon og organisering
  • har inngående kunnskap om sentrale teorier innen fagområdet markedskanaler

Ferdigheter

Studenten...

  • kan bruke teoriene på området til å løse avanserte praktiske og teoretiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan formidle og kommunisere om faglige problemstillinger på området

Emnet inngår i

Master i markedsføringsledelse

Læringsaktiviteter

Undervisningen gjennomføres som en kombinasjon av forelesning, presentasjoner av fagartikler, diskusjon i grupper og casediskusjoner. Hver student vil presentere muntlig en fagartikkel og et case i løpet av emnet (arbeidskrav).

Anbefalt tidsbruk

200 arbeidstimer

Arbeidslivstilknytning

I mange av øktene vil vi analysere reelle problemstillinger i markedskanaler (casediskusjoner).

Obligatorisk aktivitet

Arbeidskrav: Består av en eller flere oppgaver/aktiviteter som til sammen må vurderes godkjent 

Kvalifisert: G/IG (godkjent/ikke godkjent) 

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt 

Studenten må ha fått godkjent arbeidskravet i henhold til frister i retningslinjer for eksamen for å få lov til å avlegge eksamen. 

Eksamen

Eksamensdel: Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe (2-3 studenter)

Varighet: 72 timer

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 100 % av hel vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt