Innhold

Innhold

  • Definisjon av problemstilling, innsiktsbehov og datakilder (sekundære- og primære)
  • Problemstilling knyttet til bruk av sekundære informasjonskilder
    • Bedriftsinterninformasjon
    • Analyseverktøy for sosiale medier
  • Problemstilling knyttet til kvalitativ ledelse av innsiktsprosjekter
    • Rekruttering og utvalg
    • Utvikling av måleinstrumenter (intervjuguide)
    • Datainnsamling (øvelse i intervjurollen/moderator i dybdeintervjuer og fokusgrupper, observasjon, tracking)
    • Bruk av programvare for kvalitativ analyse (QDA Miner)
    • Rapportering av kvalitativ markedsinformasjon
  • Problemstillinger knyttet til kvantitativ ledelse av innsiktsprosjekter
    • Panelhåndtering (rekruttering, vedlikehold, utvalg, representativitet og vekting)
    • Bruk av elektronisk verktøy (Qualtrics) for å utvikle måleinstrument
    • Datainnsamling (kvotestyring, insentiver, purring)
    • Avanserte analysemetoder (clusteranalyse og conjointanalyse)
  • Rapportering og ledelse av prosess for tiltaksutvikling
    • Identifisering og sammenstilling av informasjon fra ulike datakilder
    • Utvikling av beslutningsunderlag
    • Gjennomføring av resultatrapportering og arbeidsprosess for å utvikle og prioritere tiltak

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

  • har inngående kunnskap om ledelse og gjennomføring av markedsinnsiktsprosjekter
  • hat inngående kunnskap om markedsanalysebransjen og hvordan bedrifter arbeider med innsiktprosjekter i praksis
  • har avansert kunnskap om ulike metoder, design og analyseteknikker og i hvilke situasjoner de ulike fremgangsmåtene vil være best egnet

Ferdigheter

Studenten...

  • kan lede og gjennomføre innsiktsprosjekter for å fremskaffe beslutningsunderlag i strategiprosesser
  • kan arbeide systematisk for å forstå oppdragsgivers problemstillinger og definere innsiktsbehov
  • kan operasjonalisere variabler og utvikle måleinstrumenter (intervjuguide og spørreskjema)
  • kan drøfte utvalgsbeslutninger og gjennomføre rekruttering til markedsundersøkelser
  • kan drøfte og ta beslutninger om bruk og vedlikehold av utvalgspaneler
  • kan identifisere, systematisere og analysere relevant sekundærdata
  • kan gjennomføre dybdeintervjuer, fokusgrupper og spørreskjemadatainnsamling
  • kan systematisere, bearbeide og analysere data fra flere ulike datakilder for å fremskaffe relevant beslutningsgrunnlag
  • kan utføre avanserte statistiske analyser
  • kan kommunisere (både skriftlig og muntlig) analyser, resultater og implikasjoner tilpasset ulike målgrupper, dvs. både fageksperter og beslutningstakere som har begrenset kunnskap om markedsanalyser

 

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan samarbeide og effektivt organisere prosjektgruppe for å nå felles mål
  • kan sette seg inn i og forstå andres (oppdragsgivers) situasjon og utfordringer
  • kan strukturere og bryte ned komplekse og sammensatte problemstillinger i definerte og håndterbare beslutningsproblem
  • kan presentere og diskutere kompliserte problemstillinger med mange ulike målgrupper (både eksperter og ikke-eksperter)

Emnet inngår i

Master i markedsføringsledelse

Læringsaktiviteter

Forelesninger, plenumsdiskusjoner, case og gjesteforelesninger fra analysebransjen, observasjon og egentrening i rollen som moderator, gruppearbeid (gjennomføring av datainnsamling, analyse, presentasjon av resultater og diskusjon av implikasjoner).

Anbefalt tidsbruk

250 arbeidstimer

Arbeidslivstilknytning

Emnet gjennomføres i samarbeid med flere aktører i næringslivet. Eksempelvis vil det være en rekke gjesteforelesere på utvalgte tema, bedriftsbesøk og prosjektoppgaven vil omhandle en aktuell og reel problemstilling for en samarbeidsbedrift.

Obligatorisk aktivitet

Ingen arbeidskrav i dette emnet.

Eksamen

Eksamensdel: Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe (2-3 studenter)

Varighet: 2-12 uker

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 60 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt

 

Eksamensdel: Muntlig eksamen i gruppe (2-3 studenter)

Varighet: 20-30 minutter

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 40 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt

Pensumlitteratur

Malhotra, Naresh K., David F. Birks og Peter A. Wills. 2012. Marketing Research: An Applied Approach. Essex, England: Pearson. ISBN: 9780273725855. Pris: ca. 719,-

Samlet sidetall/pensum

1036 sider

Anbefalt litteratur

Krueger, Richard A. og Mary Anne Casey. 2014. Focus groups: A practical guide for applied research. London: Sage. ISBN: 9781483365244.