Innhold

Strategisk musikkdesign handler om å komponere funksjonell musikk: musikk tilpasset spesifikke kommunikative formål. Emnet tar for seg hvordan lyd og musikk påvirker, og skal gi musikkdesigneren bedre forutsetninger for kontrollert å kunne kommunisere budskap/merverdi gjennom komposisjon og produksjon av musikk og lyd.

Gjennom emnet utsettes studenten for realistiske praktiske utfordringer en musikkdesigner vil kunne komme til å møte etter endt utdanning: jingles, vignetter, sound branding/lydprofil, låtskriving, soundalikes, låtkopier, coverlåter, remixing og podcasts.

Det fokuseres i stor grad på å jobbe mot å tilfredsstille kunders ønsker/behov, på autentisitet i forhold til sjanger og uttrykksformer, og på hvordan man når frem til lytter med ønsket budskap.

Emnet struktureres gjennom inndeling i følgende fire temaperioder:

  • Populærmusikkproduksjon og sjangerkunnskap
  • Autentisitet i lyd og musikk
  • Kommunikasjon
  • Strategisk musikkdesign

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om hvordan lyd og musikk påvirker
  • har kunnskap om populærmusikkproduksjon og populærmusikalske sjangeruttrykk, og om hva som kjennetegner disse gjennom ulike tiår / tidsperioder
  • har kunnskap om strategisk musikkdesign, og om hvordan dette kan benyttes til kommersielt kommunikative formål
  • har kunnskap om lydsyntese
  • har kjennskap til musikkhistorie fra et populærmusikalsk sjangerperspektiv
  • har kunnskap om kommunikasjon i lys av eget fagfelt

Ferdigheter

Studenten...

  • kan realisere en musikalsk idé innenfor ulike sjangeruttrykk
  • har erfaring med strategisk komposisjon av funksjonell musikk, og med å skape hensiktsmessig samhandling mellom kontekst og musikk
  • behersker innspilling, miksing og DAW-basert mastering av populærmusikkproduksjoner med utgangspunkt i gitte sjangeruttrykk
  • kan utføre grundig research om hva som kjennetegner tids- og/eller geografisk bestemte lydbilder
  • kan nyttiggjøre egen research til å skape tids- og/eller geografisk bestemte lydbilder
  • behersker softwaresampling
  • kan gjenskape ulike synthlyder ved hjelp av tilgjengelige softsynther
  • har erfaring med remix

Generell kompetanse

Studenten...

  • har kjennskap til hvilken rolle produsenten har i en populærmusikkproduksjon
  • kan samarbeide med yrkesutøvere fra beslektede fagområder og kommunisere med felles begrepsforståelse ved tverrfaglig oppgaveløsning/samarbeid
  • har innsikt i hva en musikkdesigner er, og hvilken spesialkompetanse denne tilbyr
  • har forståelse for vekselvirkning mellom musikkens aspekter

Emnet inngår i

Musikkdesign

Læringsaktiviteter

Forelesning, prosjektarbeid, individuelt arbeid, veiledning, verksted, medstudentrespons, underveissamtale, refleksjonsnotat og presentasjon.

Anbefalt tidsbruk

Ca 750 timer

(Undervisningstimer 225/Arbeidstimer 525)

Arbeidslivstilknytning

Oppgaver og undervisning gjennomføres med praktisk, og bransje-realistisk vinkling - med både interne og eksterne lærere med aktiv bransjetilknytning.

Eksamen

Eksamensdel: Mappevurdering individuell*

Varighet: Semesteret

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 100 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt

 

*Kontinuasjon av eksamensdel: Kontinuasjon gjennomføres individuelt ved å levere på nytt med samme oppgavetekst.

Pensumlitteratur

Hewitt, M. 2008. Music Theory for Computer Musicians. Course Technology PTR 1st edition. Kap 16,22,25. 25 sider.

Logic Pro User Guides.

Logic Pro X Instruments Appendix B: Synthesizer Basics, 30 sider

Sonnenschein, D. 2002. Sound Design: The Expressive Power of Music, Voice and Sound Effects in Cinema. Michael Wiese Productions. Kap 8. 40 sider.

Treasure, Julian. 2011. Sound Business. Management Books 2000 Ltd. 270 sider.

Web: musictheory.net/lessons (Kap: Chord progressions)

Web: www.angelfire.com/fl4/moneychords/lesson.html

Web: Sjangeroversikt:

  • http://everynoise.com/engenremap.html
  • http://techno.org/electronic-music-guide/

Web: Naxos Education - Introduction to classical music:

  • http://www.naxos.com/education/introduction.asp
  • http://www.naxos.com/education/music_categories.asp
  • http://www.naxos.com/education/brief_history.asp

Web: software learning videos about genre and msuic production from Lynda.com or equivalent learning platforms such as Ask Audio, Pro Audio Files, Music Tech Help Guy and others.

Web: TeachRock.org (sjanger- og produksjonsutvikling innen populærmusikk, basert på TV-serien SOUNDBREAKING)

Samlet sidetall/pensum

365 sider + relevante programvaremanualer og nettressurser.

Anbefalt litteratur

  • Dalchow, Jørn. 2013. Hjelp, jeg er i popbransjen!. 2.utg. DaWorks Books.
  • Groves, J. 2011. Commusication. Oak Tree Press
  • Katz, Bob: Mastering Audio - The Art and the Science, 2nd edition, Focal Press, 2013.
  • Milner, Greg (2010): Perfecting Sound Forever. Granata Books
  • Pattison, P. 2009. Writing Better Lyrics. Writer's Digest Books. 2nd edition
  • Sonnenschein, D. 2002. Sound Design: The Expressive Power of Music, Voice and Sound Effects in Cinema. Michael Wiese Productions. Kap 5.