Innhold

I dette emne skal studenten i større grad, selvstendig anvende relevant teori og verktøy for å utforme nettsteder og applikasjoner med brukerens opplevelse og behov i sentrum.  I tillegg skal studentene aktivt ta stilling til egen faglig utvikling og interaksjonsdesignerens rolle som premisskaper i samfunnets digitalisering. Emnet legger vekt på egenprofilering, profesjonellpraksis og faglig spesialisering.

Studentene vil i dette emnet få mulighet til praksis i web- og designbransjen, som skal forberede studenten på utøvelse av profesjonell og etisk yrkespraksis innenfor fagfeltet.

Emnet består av følgende tema:

Back-end utvikling

  • Publiseringssystemer
  • Databaser
  • Sikkerhet på nett
  • Designmønster

Presentasjon og profesjonell praksis

  • Egenprofilering
  • Prosjektering
  • Nettverksbygging
  • Profesjonell praksis

Utplassering og egen-profilering

  • Praksis
  • Profesjonell og etisk yrkespraksis

Fordypning og spesialisering

  • Entreprenørskap
  • Forretningsplaner
  • Organisasjonsformer

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om standardmodeller og designmønster for å løse vanlige tekniske utfordringer
  • kan vurdere eget arbeid i henhold til gjeldende etiske normer og krav som for eksempel hensyn til kulturforskjeller, opphavsrett og regler om standardisert bruk av teknologi og universell utforming
  • kan selvstendig holde seg oppdatert på utviklinger i sitt fagfelt og beslektete fagfelt som grafisk design og tjenestedesign
  • kjenner til bransjen, og forstår viktigheten av egenprofilering i relevante faglige kanaler

 

Ferdigheter

Studenten...

  • kan anvende relevante interaksjonsdesignverktøy for å inkludere kunder og målgruppen for å kartlegge og ivareta funksjonelle og forretningsmessige behov til et design prosjekt
  • kan identifisere faglige problemstillinger og anvende relevante designmønster og implementasjonsstrategier i utvikling av løsninger
  • har ferdigheten til å utforme prototyper til både fysiske som virtuelle produkter
  • kan argumentere for tatte design valg og anvende prosesser og verktøy

 

Generell kompetanse

Studenten...

  • har en forståelse av bransjen de skal ut i, samt relevante bransje organer og rollen demmes.
  • kjenner til egen rolle i kommende yrkespraksis og kan vurdere egen kompetanse i en medieproduksjon
  • kan bygge et nettverk med fagfeller fra egen og beslektede fagområder, samt andre aktører i mediebransjen
  • kan delta i diskusjoner og utveksle synspunkter med andre aktører innen web- og interaksjonsbransjen, og kan vurdere kvaliteten på eget og andres faglige arbeid på en konstruktiv og faglig relevant måte
  • kan bidra til organisasjonsutvikling gjennom kompetanse i organisering og gjennomføring av digitale produksjoner, prosjektmetodikk, samt veiledning og oppfølging av kunder

Emnet inngår i

Interaksjonsdesign

Læringsaktiviteter

Forelesning, gruppe og individuelt arbeid, veiledning, verksted og presentasjon.

Anbefalt tidsbruk

Total 870 arbeidstimer (inkludert 192 timer undervisning)

Arbeidslivstilknytning

Gjesteforelesninger fra bransjen. I tillegg skal studentene ut i en praksisperiode på 8 uker.

Eksamen

Eksamensdel: Mappevurdering individuell

Varighet: Semesteret

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 60 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt

 

Eksamensdel: Skriftlig individuell hjemmeeksamen

Varighet: 2 uker

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 40 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt

Pensumlitteratur

Banzi, Massimo & Forfatter, B.B. (2011). Getting Started with Arduino (2nd ed). Sebastopol: O'Reilly, 110 sider

Banzi, M. 2014. Getting Started with Arduino: The Open Source Electronics Prototyping Platform (Make) 3rd Edition. Sebastopol: O'Reilly, kap. 5, 7, 9. 73 sider

Papadakos, T., Pigneur, Y., Smith, A., Bernarda, G. & Osterwalder, A. (2014) Value Proposition Design: How to Create Products and Services Customers Want.  New York: John Wiley & Sons Inc. 272 sider

Samlet sidetall/pensum

455 sider

Anbefalt litteratur

Cooper, Alan. 2014. About Face: The Essentials of Interaction Design.