Innhold

Emnet legger grunnlaget for den videre utdanningen gjennom å gi grunnleggende ferdigheter i bruk av Digital Audio Workstation (DAW), musikkteori, lyd- og musikkrelaterte komposisjon- og produksjonsoppgaver knyttet til audiovisuelle produksjoner, samt mikrofon- og innspillingsteknikk i DAW-basert lydstudio.

Emnet gir i tillegg innføring i etablerte begreper og relevant anvendbar teori knyttet til musikkdesign generelt, og til lyd og musikken sin historiefortellende rolle i audiovisuelle produksjoner spesielt.

Emnet struktureres gjennom inndeling i følgende fire temaperioder:

  • Introduksjon til Musikkdesign
  • Audiovisuell historiefortelling
  • Kreativitet
  • Låtskriving og innspillingsteknikk

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • Kandidaten har kunnskap om grunnleggende musikkteori

  • Kandidaten har kunnskap om det mest grunnleggende innen akustikk (lydlære/ romakustikk/psykoakustikk), lydsynthese og digital lydteori.

  • Kandidaten har kunnskap om mikrofoner, lydstudio og innspillingsteknikk

  • Kandidaten har kjennskap til historiefortelling i audiovisuelle medier, og kunnskap om hvordan musikk og lyd bidrar i historiefortellingen.

  • Kandidaten har grunnleggende kunnskap om kreative idéutviklingsprosesser.

  • Kandidaten har kjennskap til fagspesifikke teknikker innen kreativ problemløsning

 

 

Ferdigheter:

  • Kandidaten har erfaring med opptakslyd, lyddesign og komposisjon til audiovisuelle produksjoner.

  • Kandidaten kan komponere, arrangere en egen låt

  • Kandidaten kan spille inn en egenkomponert låt i studio

  • Kandidaten behersker en DAW´s (Digital Audio Workstation) esensielle funksjoner og muligheter.

  • Kandidaten kan analysere, gjenskape og komponere rytme-, akkord- og melodi-forløp på låter/lydstykker i DAW.

  • Kandidaten behersker opptaksprosess og signalgang i DAW-basert lydstudio - fra mikrofon til digital lydfil.

  • Kandidaten kan anvende kreative metoder i egne produksjoner

 

Generell kompetanse:

  • Kandidaten kjenner til hvilke kompetanseområder og karrieremuligheter man har som musikkdesigner.

  • Kandidaten kan jobbe med omfattende lydprosjekter på en ryddig måte

  • Kandidaten har erfaring med tverrfaglig jobbing og kommunikasjon

  • Kandidaten kan gi og motta tilbakemeldinger på en konstruktiv måte

  • Kandidaten kan reflektere over egen læringsprosess og justere denne under veiledning

  • Kandidaten kan bruke anvendelige metoder for å løse utfordringer knyttet til kreative fag

Emnet inngår i

Musikkdesign

Læringsaktiviteter

Forelesning, prosjektarbeid, individuelt arbeid, veiledning, verksted og presentasjon  

Anbefalt tidsbruk

Undervisningstimer: 225

Arbeidstimer: 525

Arbeidslivstilknytning

Oppgaver og undervisning gjennomføres med praktisk, og bransje-realistisk vinkling - med både interne og eksterne lærere med aktiv bransjetilknytning.

Obligatorisk aktivitet

Ingen arbeidskrav i dette emne

Eksamen

Eksamensdel: Mappevurdering individuell

Varighet: Semesteret

Gradering: Nasjonal karakterskala B/IB (Bestått/Ikke bestått)

Vekting: 100 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt

 

Bestått eksamensdel er fagskolepoenggivende.

Pensumlitteratur

  • Hewitt, M. 2008. Music Theory for Computer Musicians. Course Technology PTR. 1st edition. kap 1-9, 13,17-19,21,23.166 sider.
  • Holman, T. 2010: Sound for Film and Television. Focal Press. 3rd edition. Kap 1-7,10. 127 sider  
  • Huber / Runstein. 2013. Modern Recording Techniques. Focal Press. 8th edition. Kap 1-4,6,7,21. 279 sider
  • Lerdahl, E. 2007. Slagkraft. Gyldendal akademisk. 268 sider
  • Logic Pro User Guides

Samlet sidetall/pensum

561 sider (+ Slagkraft + Logic Manuals)

Anbefalt litteratur

  • Davis, R. 2010. Complete Guide to Film Scoring. Berklee Press. 2nd edition.  
  • Lynda.com
  • Treasure, J. 2011. Sound Business. Management Books 2000 Ltd, Part 1
  • Viers, R. 2008. The Sound Effects Bible. Michael Wiese Productions