Innhold

Integrert reklame 

  • strategi og virkemidler for å nå en målgruppe
  • konsept og merkevarebygging
  • kreativt kommunikasjonsarbeid

 

Innholdsmarkedsføring

  • Utviklingen innen digitale medier og plattformer.
  • Innholdsmarkedsføring som et strategisk virkemiddel

 

Kommunikasjon

  • hva kommunikasjon betyr i møte mellom mennesker, og hvordan mennesker handler og tenker som de gjør.  
  • kommunikasjonsprosesser i praksis
  • tolkning av budskap

 

Reklamekampanjer (byråkonkurranse)

  • kreative prosesser i arbeid med reklamekampanjer
  • verktøy for produksjon av løsninger for både analoge og digitale medier
  • prosjektledelse
  • praksis i form av arbeid med relle kundeoppdrag

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Kandidaten..

  • har kunnskap om begrepene integrert reklame og innholdsmarkedsføring,
  • har kunnskap om merkevarebygging nasjonalt og internasjonalt
  • har kjennskap til metoder og teknikker for strategisk kommunuikasjonsarbeid innen integrert reklame og innholdsmarkedsføring
  • har kjennskap til Art direction for integrert reklame (visuell identitet)
  • har kjennskap i historiefortelling og dramaturgi innen tekstarbeid for integrert reklame og innholdsmarkedsføring
  • har kjennskap til Art direction i innholdsmarkedsføring, redaksjonell vs brand
  • har kunnskap om hvordan man gjennom kommunikasjon med andre lærer om andres roller og verdier og utvikler evnen til å reflektere hvem vi er
  • har kunnskap om kommunikasjon og symbolutveksling og hvordan dette utvikler vår identitet i samhandling med andre
  • har kunnskap om hva som påvirker et budskap
  • har kjennskap til kultur som meningsfellesskap

 

Ferdigheter:

Kandidaten...

  • kan utføre relevante undersøkelser og analyser i kommunikasjonsstrategisk arbeid i forbindelse med integrert reklame og innholdsmarkedsføring
  • kan uføre art direction til integrert reklame og innholdsmarkedsføring
  • kan skrive tekster til ulike elementer innen integrert reklame og innholdsmarkedsføring både redaksjonelt og kommersielt
  • kan produsere elementer på et viderekomment nivå i designverktøy
  • kan redegjøre og argumentere for strategiske valg, analyser, undersøkelser og kommunikajsonsstrategier innen merkevarebygging nasjonalt og internasjonalt
  • kan gjenkjenne og anvende budskap i media og populærkultur
  • kan anvende relevant kommunikasjon i oppgaveløsninger relatert til målgruppe

 

Generell kompetanse:

Kandidaten...

  • kan redegjøre og reflektere over begrepet integrert reklame og innholdsmarkedsføring
  • kan argumenterer strategisk for valg som er tatt i arbeidet med en kommunikasjonsstrategi
  • kan redegjøre for visuelle valg
  • kan skrive tekster på ulike nivåer og kjenne til prinsipper for integrert reklame og innholdsmarkedsføring
  • kan redegjøre og reflektere over hva som kreves for å bygge en merkevare nasjonalt og internasjonalt
  • kan redegjøre for og reflektere over innholdsmarkedsføring som strategisk virkemiddel
  • kan vurdere ulike tiltak og utforme strategi
  • kjenner til hva som kjennetegner art direction innen innholdsmarkedsføring
  • samarbeider med yrkesutøvere fra beslektedefagområder og kommunisere med felles begrepsforståelse ved tverrfaglig oppgaveløsning/samarbeid.
  • har kunnskap om hvilke betydning kommunikasjon har i en kulturell kontekst

Emnet inngår i

Reklame og merkekommunikasjon

Læringsaktiviteter

Forelesning, individuelt arbeid, veiledning, verksted og presentasjon

Anbefalt tidsbruk

Undervisningstimer: 216

Arbeidstimer: 585

Arbeidslivstilknytning

Reelle kundeoppdrag og gjesteforelesere

Obligatorisk aktivitet

Ingen arbeidskrav i dette emne

Eksamen

Eksamensdel: Mappevurdering individuell

Varighet: Semesteret

Gradering: Nasjonal karakterskala B/IB (Bestått/Ikke bestått)

Vekting: 100 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt

 

Bestått eksamensdel er fagskolepoenggivende.

Pensumlitteratur

PDF-kompendium fra forelesninger

  • Ødegaard, Kreativitet og idéutvikling, Gan Aschehoug, 2011, 9788249214280
  • Peretz, Olsen, Samuelsen, Merkevareledelse på norsk, Cappelen Akademisk, 2007, ISBN 9788202313531.

Kr 659,-

  • Bonvik, Lunde, Suksess med egne medier, Fagbokforlaget, 2013, ISBN 9788245015386. Kr 369,-    
  • Rybakken, Visuell identitet, Abstrakt, 2004, Side 148-258, ISBN 9788279351498, Kr 485,-

 

I tillegg brukes oppdaterte caser fra konkurranser som Cannes, Gullblyanten, Stella, aktuelle magasiner og caser fra bransjen.

Samlet sidetall/pensum

-

Anbefalt litteratur

  • Furu, Fra triggerord til hashtag, Høyskoleforlaget, 2012, 9788276349375  
  • Scharning, Akre, Prosjekthåndboka, Universitetsforlaget 2013, 9788215022185  
  • Lynda.com