Innledning

Følgende tema er sentrale i emnet:

Sykdommer i nyre og urinveier

  • Kronisk nyresvikt
  • Akutt nyresvikt
  • Nefrotisk syndrom
  • Glomerulonefritter
  • Infeksjoner i nyre og urinveier
  • Kreft i nyre og urinveier
  • Nyrestein

Sykdommer i fordøyelsessystemet, inkludert lever, galleblære og pankreas

  • Gastroøsofageal refluks (GERD)
  • Øsofagusvaricer
  • Kreft i øsofagus
  • Magesår (ulcus pepticum)
  • Kreft i magesekken
  • Malabsorpsjon
  • Crohns sykdom
  • Ileus
  • Appendicitt
  • Kreft i tykktarm/endetarm
  • Ulcerøs kolitt
  • Hepatittvirus
  • Toksisk leverskade, levercirrhose
  • Irritabel tarm (IBS)
  • Gallestein

Sykdommer i det endokrine system

  • Sykdommer i hypofysen
  • Binyrebarksvikt
  • Hyperfunksjon av binyrene
  • Sykdommer i binyremargen
  • Sykdommer i glandula tyroidea
  • Diabetes mellitus type 1
  • Diabetes mellitus type 2

Sykdommer i muskel og skjelettsystemet

  • Beinsvulster
  • Lave ryggsmerter
  • Lumbalt skiveprolaps

Nevrologi

  • Hodepine
  • Epilepsi
  • Hjerneslag
  • Hodeskader
  • Hjernesvulster
  • Demyeliserende sykdommer
  • Kroniske, nevrodegenerative sykdommer
  • Infeksjoner i sentralnervesystemet

Geriatri

  • Fysiologiske forandringer hos eldre
  • Kreft
  • Demens
  • Hjerte- og karsykdom
  • Osteoporose

Pediatri

  • Meningitt
  • Infeksiøse barnesykdommer
  • Sykdommer i mage-tarmkanal
  • Sykdommer i nervesystemet
  • Medfødte hjertefeil

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten...

  • kan forklare viktige sykdommers etiologi, risikofaktorer og patogenese
  • kan gjengi de viktigste sykdommers symptomer og funn
  • kan forklare forskjellen mellom primær- og sekundærforebygging av sykdommer
  • kan gjengi de vanligste behandlingsformene ved viktige sykdommer  

Ferdigheter

Studenten...

  • kan ta opp en sykehistorie
  • kan presentere og gjennomføre enkle kliniske undersøkelser
  • kan utlede aktuelle differensialdiagnoser basert på et pasientkasus (anamnese, funn, resultater av kliniske undersøkelse)

Generell kompetanse

Studenten...

  • er i stand til å reflektere over hvordan kunnskaper om spesifikke sykdommers årsaker/risikofaktorer kan benyttes i forebyggende helsearbeid
  • er i stand til å jobbe problembasert og formidle sentralt fagstoff innenfor spesiell patologi

Emnet inngår i

Bachelor i ernæring

Bachelor i livsstilsendring og folkehelse

Bachelor i fysisk aktivitet og ernæring

Bachelor i osteopati

Bachelor i akupunktur

Årsenhet i grunnmedisin  

Læringsaktiviteter

Forelesninger, problembasert gruppearbeid, individuelt arbeid. Praktisk trening i kliniske ferdigheter

45 timer forelesning + 12 timer gruppearbeid

Anbefalt tidsbruk

275 timer

Eksamen

Eksamensdel: Multiple Choice individuell eksamen

Varighet: To timer

Gradering: Nasjonal karakterskala A-F (F er ikke bestått)

Vekting: 100 % av hel vurdering

Hjelpemidler: Ingen hjelpemidler er tillatt

Pensumlitteratur

Ørn S, Bach-Gansmo E, red. Sykdom og behandling. 2.utg. Oslo, Gyldendal; 2016. 632 s. Pensum: utdrag på ca. 309 s.  ISBN: 9788205482333. 

Orth-Gomér, K, Perski, A, red. Preventiv Medicin: teori og praktik. 2.utg. Lund: Studentlitteratur; 2008. Pensum: 197 s., kapittel: 1, 3-5, 12, 15.  ISBN: 9789144040158. 

Samlet sidetall/pensum

506 sider

Anbefalt litteratur

Strømsø H, Lycke KH, Lauvås P. Når læring er det viktigste: undervisning i høyere utdanning. 2. utg. Oslo: Cappelen Akademisk; 2016. 268 s. ISBN: 9788202527280.