Innledning

Dette emne fokuserer primært på kommunikasjonen bedriften har med sine kunder og det som kalles interessenter, altså grupper i samfunnet det er spesielt viktig at bedriften har goder relasjoner til. Sentrale temaer vil Public Relation, kommunikasjon under kriser, identitet, image og omdømme.

Følgende tema vil være sentrale i emnet: 

  • Introduksjon til skolens arbeids-, undervisnings- og vurderingsformer
  • Kreativ markedskommunikasjons grunnleggende teori og begreper
  • Kreativitet som drivkraft i dramaturgi og strategisk arbeid
  • Gjennomgang av kreative produkter
  • Grunnleggende teori knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid
  • Ulike former for og tilnærminger til kommunikasjonsbegrepet
  • Begreper og analysemodeller i kommunikasjonsstrategien
  • Planlegging og gjennomføring av strategier
  • Kunnskap om og analyse av målgrupper
  • Sosiokulturell kontekst
  • Introduksjon til emnet merkevarebygging

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten...

  • har kunnskap om markedskommunikasjonens ulike målsetninger relatert til atferd, kommunikasjon og påvirkning
  • har kunnskap om kreativitetens rolle i markedskommunikasjon og strategisk tenkning
  • har kunnskap om målgrupper og valg av virkemidler
  • har kunnskap om situasjonsanalyse
  • har en forståelse av hva som er kreative produkter
  • kjenner til grunnleggende terminologi og teorier innen massekommunikasjon og merkevarer.
  • har kunnskap om informasjonsinnhenting, kildekritikk og metodebruk.
  • kjenner til grunnleggende terminologi og teorier innen massekommunikasjon og merkevarer.

Ferdigheter

Studenten...

  • er i stand til gjennomføre en analyse av en situasjon eller problemstilling og utvikle en kommunikasjonsstrategi som ivaretar mål og rammebetingelser definert i oppdraget.

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan formidle og argumentere for markedskommunikasjonens betydning og rolle i definerte prosjekter samt som et strategis orientering for organisasjoner og virksomheter.

Emnet inngår i

Bachelor i kreativ markedskommunikasjon

Læringsaktiviteter

Forelesninger, veiledning, gruppearbeid og presentasjon.

Anbefalt tidsbruk

200 timer

Arbeidslivstilknytning

Initiering av kundecase gjennomøres i emneperioden.

Eksamen

Eksamensdel: Skriftlig individuell hjemmeeksamen

Varighet: En uke

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 100 % av hel vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt