Innledning

Emnet har som hensikt å gi avansert kunnskap om animasjonsteknikker knyttet til 3d-grafikk. Fokuset i faget vil omhandle animasjon av skapninger og dyr. Emnet vil også ha fokus på samspill og reaksjoner med avanserte kropp- og ansiktsanimasjoner mellom karakterer.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

    • har kjennskap til avanserte metoder i forhold til kropp- og ansiktsbevegelse med utgangspunkt i miming og dans.
    • har kjennskap til hvordan flerbente skapninger beveger seg. Ha kjennskap til hvordan skape interaksjon mellom digitale karakterer.

    Ferdigheter 

    Studenten...

    • kan lage avanserte rigger
    • kan lage avanserte interaksjoner og reaksjoner mellom digitale karakterer.
    • kan lage bevegelser til skapninger og dyr med flere bein og lemmer.

    Generell kompetanse 

    Studenten...

    • har teoretisk og praktisk kunnskap til å skape avansert kropp og ansiktsanimasjon. 
    • har teoretisk og praktisk kunnskap til å skape animasjoner av dyr og skapninger.

    Emnet inngår i

    BA 3D-grafikk

    Læringsaktiviteter

    Emnet gjennomføres med forelesninger og øvinger.

    Anbefalt tidsbruk

    Deltakelse i undervisning og veiledning - 25 timer Selvstudium - 80 timer Selvstendige forberedelse til presentasjon/diskusjon i klassen - 5 timer Selvstendig øving / lab-arbeid / praktisk arbeid individuelt eller i grupper - 20 timer Gjennomføring av og forberedelse til eksamen - 70 timer Anbefalt tidsbruk totalt - 200 timer

    Arbeidsverktøy

    Et 3D animasjons verktøy som 3D studio max eller Maya

    Obligatorisk aktivitet

    Eksamen

    Eksamensdel: Sammensatt individuell eksamen bestående av to semesteroppgaver (produksjoner)

    Varighet: Emnets varighet

    Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

    Vekting: 100 % av hel vurdering

    Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt

    Vurderingskriterier

    Læremidler

    Merknader

    Anbefalte forkunnskapskrav: 3D-animasjon 1 og 3D-animasjon 2