Innledning

Emnet vil omhandle følgende tema:

  • Hva er samfunnsøkonomi?
  • Produksjon og produkttilbud
  • Etterspørsel etter konsumgoder
  • Elementær markedsøkonomi
  • Monopol og monopolistisk konkurranse
  • Regulering av markeder og fordelingspolitikk
  • Kollektive goder og eksterne virkninger
  • Arbeidsmarkedet
  • Innføring i makroøkonomiske begreper
  • Nasjonalregnskapet og det økonomiske kretsløpet
  • Økonomisk vekst og verdiskaping i et land
  • Makroøkonomisk modell (enkel Keynes-modell)
  • Handel og internasjonal økonomi
  • Økonomisk politikk og stabiliseringspolitikk
  • Finans- og gjeldskrisene

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om hvordan den økonomiske aktiviteten i et land kan måles og forklares
  • har kunnskap om hvordan makroøkonomiske modeller og metode kan anvendes for å analysere norsk og internasjonal økonomi
  • har kunnskap om markedets virkemåte under ulike forutsetninger
  • har kunnskap om produsentenes tilpasning og tilbud av varer og tjenester
  • har kunnskap om konsumentenes tilpasning og etterspørsel etter varer og tjenester

Ferdigheter

Studenten...

  • kan analysere makroøkonomiske problemstillinger ved hjelp av matematiske og grafiske presentasjoner redegjøre for hvordan endringer i etterspørselen i en del av økonomien påvirker det generelle økonomiske aktivitetsnivået i et land (multiplikatorteori)
  • kan vurdere og analysere hvordan makroøkonomisk politikk, med vekt på penge- og finanspolitikk, kan brukes for å jevne ut konjunktursvingninger
  • kan gjøre rede for hvordan nasjonale økonomier, spesielt små åpne økonomier som den norske, påvirkes av internasjonale forhold
  • kan diskutere sentrale drivkrefter bak økonomisk vekst
  • kan analysere ulike aktørers tilpasning på et marked, og vise hvordan pris og omsatt kvantum blir bestemt
  • kan gjøre rede for hvordan økonomisk politikk kan påvirke markedssituasjonen
  • kan gjøre rede for hvordan ulike former for markedssvikt påvirker markedstilpasningen og effektiviteten i økonomien

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan presentere og formidle sentrale samfunnsøkonomiske sammenhenger
  • kjenner til grunnleggende utforming av makroøkonomisk politikk
  • vet hvordan enkel økonomisk analyse kan brukes til å studere bedrifters og konsumenters adferd, og hvordan markeder fungerer

Emnet inngår i

  • Bachelor i hotelledelse

  • Bachelor i innkjøpsledelse

  • Bachelor i HR og personalledelse

  • Bachelor i kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling

  • Bachelor i ledelse og servicestrategi 

  • Bachelor i markedsføring og merkevareledelse 

  • Bachelor i markedsføring og salgsledelse

  • Bachelor i PR og samfunnspåvirkning

  • Bachelor i reiselivsledelse og opplevlesesutvikling

Læringsaktiviteter

Forelesninger og seminar med fagassistenter.

Anbefalt tidsbruk

225 arbeidstimer

(36 timer undervisning

30 timer fagseminar)

Arbeidslivstilknytning

Undervisningen vil benytte dagsaktuelle saker og problemstillinger for å illustrere og vise anvendelsen av faget.

Obligatorisk aktivitet

Arbeidskrav: Består av en eller flere oppgaver/aktiviteter som til sammen må vurderes godkjent 

Kvalifisert: G/IG (godkjent/ikke godkjent) 

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt 

Studenten må ha fått godkjent arbeidskravet i henhold til frister i retningslinjer for eksamen for å få lov til å avlegge eksamen.

Eksamen

Eksamensdel: Skriftlig individuell eksamen

Varighet: Tre timer

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 100 % av hel vurdering

Hjelpemidler: Enkel kalkulator

(se hjelpemidler med forklaring på websiden Eksamen for høyskolestudenter)

Samlet sidetall/pensum

Ca 450 sider