Innhold

  • Introduksjon til skolens arbeids-, undervisnings- og vurderingsformer
  • Kreativ markedskommunikasjons grunnleggende teori og begreper
  • Kreativitet som drivkraft i dramaturgi og strategisk arbeid
  • Gjennomgang av kreative produkter
  • Grunnleggende teori knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid
  • Ulike former for og tilnærminger til kommunikasjonsbegrepet
  • Begreper og analysemodeller i kommunikasjonsstrategien
  • Planlegging og gjennomføring av strategier
  • Kunnskap om og analyse av målgrupper
  • Sosiokulturell kontekst
  • Introduksjon til emnet merkevarebygging

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten...

  • har kunnskap om markedskommunikasjonens ulike målsetninger relatert til atferd, kommunikasjon og påvirkning
  • har kunnskap om kreativitetens rolle i markedskommunikasjon og strategisk tenkning
  • har kunnskap om målgrupper og valg av virkemidler
  • har kunnskap om situasjonsanalyse
  • har en forståelse av hva som er kreative produkter
  • kjenner til grunnleggende terminologi og teorier innen massekommunikasjon og merkevarer.
  • har kunnskap om informasjonsinnhenting, kildekritikk og metodebruk.
  • kjenner til grunnleggende terminologi og teorier innen massekommunikasjon og merkevarer.

 

Ferdigheter

Kandidaten...

  • er i stand til gjennomføre en analyse av en situasjon eller problemstilling og utvikle en kommunikasjonsstrategi som ivaretar mål og rammebetingelser definert i oppdraget.

 

Generell kompetanse

Kandidaten...

  • kan formidle og argumentere for markedskommunikasjonens betydning og rolle i definerte prosjekter samt som et strategis orientering for organisasjoner og virksomheter.

Emnet inngår i

Bachelor i kreativ markedskommunikasjon

Læringsaktiviteter

Forelesninger, veiledning, gruppearbeid og presentasjon.

Anbefalt tidsbruk

170 

Arbeidslivstilknytning

Initiering av kundecase gjennomøres i emneperioden.

Obligatorisk aktivitet

Ingen arbeidskrav i dette emnet.

Eksamen

Eksamensdel: Skriftlig individuell hjemmeeksamen

Varighet: 1 uke

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 100 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt

Pensumlitteratur

Grenness, Tor. 2001.  Innføring i vitenskapsteori og metode. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 9788215001326. Sider: 225. Pris: 359,-

 

Smith Robert E, Jiemiao Chen og Xiaojing Yang. 2008. "The Impact of Advertising Creativity on the Hierachy of Effects". Journal of Advertising, 37(4):47-61. [Elektronisk tilgjengelig via biblioteket: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=35996254&site=eds-live&scope=site ]

 

Walker, Robyn. 2010. Strategic Management Communication. London: Cengage. ISBN: 9780538473422. Sider: 384. Pris: 799,-

 

Wiig, Roberta og Peggy Simic Brønn. 2005. Corporate Communication. A strategic approach to building reputation.  2. utg. Oslo: Gyldendal. ISBN: 9788205339392. [Kap. 1. 19 sider  (21-40), kap.5. 17 sider (103-120), kap. 14. 12 sider (277-289). Total antall sider: Sider: 48. Pris: 523,- NB: Boken er ikke ordinært salg, men må bestilles hos "KopiNor Pensum": http://www.pensum.no/Hovedside.asp ]

Samlet sidetall/pensum

671 sider

Anbefalt litteratur

Ingen anbefalt litteratur