Innhold

Samfunn og helse:

  • Helsestatistikk i Norge
  • Fysisk aktivitet, kosthold og helse
  • Overvekt som helse- og samfunnsproblem
  • Sosiale ulikheter i helse
  • Samfunnsmessige utfordringer i en aldrende populasjon
  • Mentale lidelser
  • Helsevesenets oppbygning
  • Folketrygden
  • Helseøkonomi og helsepolitikk

Metodelære/statistikk/epidemiologi

  • Kritisk tenkning
  • Grunnleggende statistiske begreper
  • Epidemiologi
  • Hypotesetesting
  • Praktisk arbeid med data

Helsepsykologi:

  • Hva er helsepsykologi?
  • Modeller og teorier om helseatferd
  • Stressmestring

Etikk:

  • Etiske grunnbegreper
  • Biomedisinsk etikk
  • Konsekvensetikk, pliktetikk og taushetsplikt

Kommunikasjon:

  • Kommunikasjonens rolle i samhandling mellom pasient og behandler
  • Grunnlaget for god kommunikasjon og utfordringer i kommunikasjon
  • Nødvendige samtaleferdigheter
  • Motiverende kommunikasjon

Ernæring

  • Livsstil, kosthold og helse.

Læringsutbytte

Studenten skal etter endt emne være i stand til å:

Kunnskap

  • kjenne til oppbyggingen av en vitenskapelig artikkel 
  • gjøre rede for de grunnleggende psykologiske teoriene som ligger bak helseatferd og atferdsendring
  • forklare sammenhenger mellom fysiske, psykiske og sosiale faktorer for helse og velvære
  • gi eksempler på grunnleggende utfordringer i kommunikasjon
  • ha grunnlag for å trene på samtaleferdigheter nødvendig i arbeid med pasienter og med behandlere fra ulike profesjoner
  • ha grunnleggende kunnskap om hvordan statistiske analyser kan gjennomføres og hvordan hypoteser kan testes
  • beskrive etiske grunnbegreper og gjøre rede for de to hovedretningene innenfor moralfilosofi; pliktetikk og konsekvensetikk
  • gjengi hvordan konsekvensetikken og pliktetikken forholder seg til viktige samfunnsmessige spørsmål som f.eks taushetsplikt, dødshjelp og genteknologi
  • beskrive viktige mål på folkehelsen i Norge
  • beskrive hvordan folkehelsen påvirkes av:
    • fysisk aktivitet og kosthold
    • sosiale ulikheter
    • overvekt
    • mentale lidelser
    • en aldrende befolkning

Ferdigheter

  • identifisere yrkesetiske dilemmaer knyttet til folkehelsearbeid
  • beskrive epidemiologiske metoder for å samle inn, beskrive og analysere informasjon om populasjoner
  • begrunne valg av epidemiologiske undersøkelser til forskjellige formål
  • beskrive tilfeldige og systematiske feil som kan gi feiltolkning av resultater
  • identifisere yrkesetiske dilemmaer knyttet til folkehelsearbeid

Generell kompetanse

  • jobbe problembasert og formidle sentralt fagstoff innenfor helsepsykologi, etikk, samfunnsmedisin
  • reflektere over verdien av forebyggende og helsefremmende arbeid og vurdere hvordan ulike teorier om helseatferd kan brukes i praktisk arbeid
  • reflektere omkring kommunikasjonens rolle i samhandling mellom pasient og behandler
  • reflektere over egne holdninger i samfunnsaktuelle spørsmål
  • kunne anvende faglige kunnskaper og ferdigheter i felles, tverrfaglig kunnskapsbygging gjennom gruppearbeid

Emnet inngår i

Bachelor i ernæring

Bachelor i livsstilsendring og folkehelse

Bachelor i fysisk aktivitet og ernæring

Årsenhet i grunnmedisin

Læringsaktiviteter

Forelesninger, problembasert gruppearbeid, studentpresentasjon i gruppe.

Forelesninger: 54 timer

Problembasert gruppearbeid: 15 timer

Anbefalt tidsbruk

275 timer

Arbeidslivstilknytning

Nei

Obligatorisk aktivitet

Arbeidskrav: Skriftlig arbeidskrav

Varighet: Siste arbeidskrav registreres som Godkjent/ Ikke godkjent senest 2 uker før emnets første eksamen

Kvalifisert: G/IG (godkjent/ikke godkjent)

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt

 

Studenten må ha fått godkjent arbeidskravet i henhold til eksamensreglementets frister for å få lov til å avlegge eksamen.

Eksamen

Eksamensdel: Skriftlig individuell eksamen

Varighet: Tre timer

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 100 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Alfanumerisk/ finansiell kalkulator med tømt minne (se hjelpemidler med forklaring på websiden Eksamen for høyskolestudenter)

Pensumlitteratur

Eide H, Eide T. Kommunikasjon i relasjoner: samhandling, konfliktløsning, etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk; 2007. 443 s. Kapittel 1,7-13. 180 sider.  ISBN: 9788205326897. Pris: ca. 629,-

 

Espenes GA, Smedslund, G. Helsepsykologi. 2. utg. Oslo: Gyldendal akademisk; 2009. 445 s.Kapittel 1,4,5,6,12. 172 sider. ISBN: 9788205390751 Pris: ca. 549,-

 

Larsen Ø, Alvik A, Hagestad K, Nylenna M, red. Samfunnsmedisin. 2. utg. Oslo: Gyldendal Akademisk; 2008. 654 s. Kapittel 3,5,8,12,17,23,3132,33,38. 141 sider. ISBN: 9788205344594 Pris: ca. 829,-

 

Tranøy KE. Medisinsk etikk i vår tid. 4. utg. Bergen: Fagbokforlaget; 2005. 245 s. Kapittel 1,2 4,6 og 7 . 111 s.  ISBN: 9788245001648. Pris: ca. 415,-

 

Harris M, Taylor G. Medical Statistics Made Easy. 3 utg. Bloxham: Scion Publishing. 2014. ISBN: 9781907904035. 116 sider. Pris: 259,-

Samlet sidetall/pensum

Totalt 674 sider + forelesningsmateriale 

Anbefalt litteratur

Dag Einar Sommervoll: Mattespettboka, statistikk; 1. utgave, Gyldendal akademisk; 2013. 169 s. ISBN: 9788205424845. Pris: ca 249,-  

 

Aalen OO et al. Statistiske metoder i medisin og helsefag. Oslo: Gyldendal akademisk; 2006. 335 s. Kap. 2, 4, 5, 8, 9, 11 ISBN: 9788205346857. Pris: ca. 529,-

 

Thomas J, Nelson J, Silverman S. Research Methods in Physical Activity. 7. utg. Champaign: Human Kinetics; 2015. 494 s. ISBN: 9781450470445 7. Pris: ca. 1029,-