Flyttet til Dublin: Allerede før han var ferdig med utdannelsen ved Høyskolen Kristiania hadde Aleksander Neely fått tilbud om jobb i et av verdens største firmaer.
Flyttet til Dublin: Allerede før han var ferdig med utdannelsen ved Høyskolen Kristiania hadde Aleksander Neely fått tilbud om jobb i et av verdens største firmaer.Foto: Daniel O'Farrell

Hva skjer når man setter en sportsfotograf og mediegrafiker, en backpacker og en profesjonell skater på samme gruppe? Aleksander Neely (26), Sophie Johnsen (23) og Tobias Lien (25) hadde helt forskjellig bakgrunn da de startet på Bachelor i markedsføring og merkevareledelse, men fant sammen en metode å jobbe på som viste seg å være oppskriften på suksess.

Få med deg: Slik sikrer du deg jobb etter studiene

Verdens største lekeplass

På klassetur til Dublin med skolen fikk Aleksander (26) sitt første møte med drømmejobben. Et besøk ved Googles hovedkvarter i Europa ga ham rett og slett hakeslepp. 47.000 kvadratmeter med små, rare sittegrupper, spillerom, kreative møterom, treningssenter, massasje-tilbud og basseng var bare noe av det som møtte studentene. For ikke å snakke om mer enn 40 mikrokjøkken plassert rundt i lokalene, proppfulle av mat og godteri – så du aldri skal gå på tomgang.

– Det ser ut som en kjempestor lekeplass, der du kan skille mellom å jobbe intenst eller utvikle ideer og bli kjent med andre. Du er omringet av unge mennesker, så det likner litt på en skole der man har det gøy. Jeg opplevde med en gang at det er veldig godt miljø her, noe som ble bekreftet da jeg begynte, sier Aleksander på telefon fra Dublin.

Ikke bestemt deg? Se hele vårt studietilbud her

Dedikert student: Aleksander Neely sikret seg jobb i Google i Dublin allerede før han var ferdig med bacheloren.
Dedikert student: Aleksander Neely sikret seg jobb i Google i Dublin allerede før han var ferdig med bacheloren. Foto: Daniel O'Farrel.

Slik gikk han frem

Allerede før Aleksander var ferdig med bachelorgraden i markedsføring og merkevareledelse hadde han sikret seg jobb i verdens største selskap.

Nylig startet 26-åringen i jobben som Account Manager for Danmark i Googles Large Customer Sales Team. For mange kan det høres ut som Aleksander har klart det umulige – å stikke seg ut blant flere millioner årlige søkere på verdensbasis. Så hvordan havnet han egentlig her? Så fort Aleksander fant ut at dette var noe han ville jobbe med, satte han seg tre ambisiøse, men konkrete mål:

  1. Jeg skal få A på alle eksamener i digital markedsføring
  2. Jeg skal gjøre mer enn forventet
  3. Jeg skal få meg jobb innenfor digital markedsføring før jeg er ferdig med spesialiseringen

Aleksander beskriver seg selv som en positiv og strukturert fyr som liker å ta ansvar. Hvis han bestemmer seg for noe, gjennomfører han det. Samtidig er han opptatt av å være ydmyk og samarbeidsvillig.

– Er du ikke ydmyk, kommer du ingen vei i Google. Det er noen tilfeldigheter og mye dedikert arbeid som har fått meg hit.

Tips fra Aleksander
Tips fra Aleksander

Aleksanders tips

  1. Sett deg et mål og vit hva du vil
    – Jeg visste hva jeg ville drive med innenfor digital markedsføring, og valgte å jobbe veldig dedikert med det under studietiden. Det resulterte i at jeg fikk ti andre jobbtilbud før jeg dro til Dublin.
  2. Bli med i en kollokviegruppe
    – Samarbeidet fungerte veldig godt for oss, selv om vi er veldig forskjellige personer.
  3. Kom deg ut av komfortsonen
    – Som 19-åring har man kanskje ikke så mye selvtillit og erfaring, men det er noe av det jeg fikk på Høyskolen Kristiania. Skriv et blogginnlegg hvor du legger opp til en diskusjon rundt et tema, for eksempel. Utfordre deg selv hele tiden. Det er ikke så mye som skal til
  4. Ikke være redd for å markedsføre deg selv
    – Knytt kontakter. Det kommer ikke gratis. Se bort fra janteloven.

Studieteknikken som funket

Gjennom valgfaget «digital markedsføring» fikk Aleksander god kontakt med foreleseren, som nylig hadde begynt å jobbe i Google. Hun oppfordret han til å søke på en ledig stilling, og etter å ha sendt en søknad var han gjennom nåløyet til de innledende rundene med intervjuer. Deretter ventet en lang prosess med til sammen fem intervjuer både over telefon og i Dublin, før han til slutt fikk tilbud om jobben.

– Noe av det jeg verdsetter høyest fra Høyskolen Kristiania er evnen jeg har fått til å lære. Jeg jobbet noen år i medieavdelingen i Lillestrøm Sportsklubb før jeg begynte på utdannelsen, og måtte komme meg inn i et nytt tankesett og rett og slett skjønne hvordan jeg lærer. I Google forandres ting hele tiden, og det er nesten som å gå på skolen igjen.

Så du denne? Tenk på dette når du velger utdanning Mye av grunnen til at Aleksander har kommet dit han er i dag takker han studiekameratene Tobias og Sophie for. Sammen med to andre dannet de en kollokviegruppe og jobbet strukturert sammen gjennom tre år.

– For meg har det vært veldig lærerikt å jobbe i grupper, og det er noe jeg har tatt med meg inn i jobben jeg har nå. Vi klarte å se ting fra ulike perspektiver hele tiden, men vi hadde samme mål - noe som var en drivkraft. Vi hadde også noen interne konkurranser som var med på at vi dro hverandre opp, og utfordret hverandre hele tiden.

Vil du vite mer om hvordan Aleksander fikk jobben i Google? Les mer her!

Dette er den virkelige Sophie i foodora

Har du fått e-post fra Sofie i foodora? Bak den rosa signaturen sitter Sophie Johnsen (23), PR-ansvarlig og digital markedsfører i et av i et av Europas raskest voksende selskaper.

To dager før studiestart søkte hun seg inn på Bachelor i markedsføring og merkevareledelse, uten andre forutsetninger enn en fascinasjon for reklame. Tre år senere er hun med på å forme veien til de rosa syklistene som leverer mat til en stadig større del av Norges befolkning.

Det var veldig inspirerende å gå på Høyskolen Kristiania, og det motiverte meg til å starte et enkeltmannsforetak i studietiden. Jeg jobbet med sosiale medier og markedsføring for småbedrifter ved siden av skolen.

Bedrift i sterk vekst: Sophie Johnsen hadde lite erfaring med PR da hun søkte jobb, men imponerte ledelsen i foodora med den fremtidsrettede bacheloroppgaven sin.
Bedrift i sterk vekst: Sophie Johnsen hadde lite erfaring med PR da hun søkte jobb, men imponerte ledelsen i foodora med den fremtidsrettede bacheloroppgaven sin.

Laget egen «bibel» til hvert fag

Sophie forteller at der var veldig lærerikt å sjonglere studiene med en deltidsjobb.

– Det lærte meg å håndtere egne kunder, være selvstendig og pushet meg til å sette av tid til å lære ting på egenhånd. Det var veldig verdifullt når jeg skulle søke jobb i foodora, sier hun. Ifølge 23-åringen fra Oslo skal samarbeidet med Aleksander og Tobias også ha mye av fortjenesten for at hun er der hun er i dag, og hun beskriver dem som et drømmelag.

– Kollokviegruppen fungerte utrolig bra. Vi gjorde alle studierelaterte oppgaver sammen, leste sammen til eksamen, samarbeidet om å lage en «bibel» med notater i hvert fag og lagde spill der vi testet hverandre i begreper og teorier. Jeg hadde ikke klart å prestere så godt på skolen på egenhånd, og den gruppen var noe av det viktigste med studietiden – både sosialt og akademisk.

Utveksling og enkeltmannsforetak:

Slik landet Sophie (23) jobben i et stort, internasjonalt selskap

Sophies tips til studier
Sophies tips til studier

Sophies tips

  1. Vær muntlig i timen
    – Tør å ta litt stor plass og være delaktig.
  2. Prioritert tiden din riktig
    – Ta initiativ på egenhånd. Ikke forvent at skolen skal lære deg alt.
  3. Jobb aktivt med stoffet
    – Snakk om det med en kollokviegruppe og gjør dere opp noen tanker rundt de ulike temaene.
  4. Bruk foreleserne aktivt
    – Ta kontakt med dem hvis du har problemer med en oppgave.
  5. Skriv bacheloroppgave om noe du interesserer deg for
    – Jeg valgte å skrive om en litt fersk trend som fortsatt er veldig relevant, og det var mye fokus på bacheloroppgaven under intervjuene hos foodora.

Fra skate-proff til markedsfører

Som 13-åring reiste Tobias Lien (25) rundt i Europa med skateboardet sitt, og promoterte ulike sponsorer. Gjennom skatingen fikk han god innsikt i markedsføringsfaget, som merkevareambassadør for DC Shoes Norway, og han begynte tidlig å legge merke til forskjellen på god og dårlig branding.

Interessen utviklet seg, og allerede før han hadde startet på utdannelsen fikk han jobb som markedssjef for sponsoren sin. Senere fikk han jobb i et kommunikasjonsbyrå, som han beholdt gjennom studietiden.

– Jeg jobbet 60 prosent ved siden av skolen. Det fungerte veldig bra, og jeg fikk verdifull erfaring som er mye av grunnen til at jeg fikk jobben jeg har i dag. Det var også mye lettere å knagge teorien jeg lærte på skolen når jeg kunne bruke den i praksis.

Kunne du tenke deg å studere markedsføring? Les mer om Tobias sine erfaringer her

Skiller seg ut: Tobias Lien har en karriere som profesjonell skater bak seg, og erfaringen derfra har vist seg å være nyttig i jobben som markedsfører.
Skiller seg ut: Tobias Lien har en karriere som profesjonell skater bak seg, og erfaringen derfra har vist seg å være nyttig i jobben som markedsfører. Foto: VG Partnerstudio

Lærte å lære

Allerede samme dag som han leverte bacheloren sin fikk Tobias Lien tilbud om å jobbe som prosjektleder i den svenske varehusgiganten IKEA.

– Erfaring veier tungt, men det er vanskelig å komme seg inn på arbeidsmarkedet uten en utdannelse. Noe av det viktigste Tobias har tatt med seg fra Høyskolen Kristiania er måten å tilegne seg ny kunnskap på.

– Jeg lærte å lære, holde på med ting over tid, løse problemstillinger på en gitt måte, bli disiplinert, samarbeide med andre og forholde meg til deadline. Den prosessen endres ikke, uavhengig om du er student eller jobber, sier han, og legger til:

– Og jeg hadde ikke fått til halvparten hvis ikke det hadde vært for kollokviegruppen. Det var alltid noen som var gode på ting jeg ikke kunne så mye om, og omvendt.

Usikker på hva du skal studere? Få gratis veiledning

Tobias' tips for gode studier
Tobias' tips for gode studier

Tobias’ tips

  1. Få deg en relevant jobb eller traineestilling
    – Jeg vil anbefale alle å jobbe gratis i studietiden og skaffe seg erfaring, fremfor å jobbe med noe som ikke er relevant for pengenes skyld.
  2. Lag fiktive caser
    – Hvis du ikke får en traineestilling er dette et fint alternativ, så du har noe å vise frem når du skal søke jobb. Å få navnet sitt ut der har alt å si.
  3. Bli med i en kollokviegruppe
    – Vi gikk på alle forelesninger sammen, skrev gruppeoppgaver, satt sammen og testet hverandre og hang sammen på fritiden.
  4. Tør å gripe sjanser
    – Selv om ting virker litt over ditt hode lønner det seg å prøve. Forsøk å skille deg ut på noen måte, for eksempel ved å ha en litt annen bakgrunn.

HR, markedsføring og kom + spør en student