Christian Johannessen studerer Digital innholdsproduksjon på Fagskolen Kristiania.
– Gå i deg selv og kjenn godt etter. Man jobber over 35 timer i uka og det bør være meningsfull tid. Det er aldri for sent å bytte beite, sier Christian Johannessen som nå studerer Digital innholdsproduksjon på Fagskolen Kristiania.Foto: Christian Johannessen

— Jeg var i en ulykke i 2017, som kunne ha vært det siste jeg gjorde. Hendelsen fikk meg til å gjennomføre en runde med ordentlig selvransakelse. Jeg innså at livet er for kort til å ikke gjøre det man virkelig har lyst til, forteller Christian, som nå studerer Digital innholdsproduksjon på Fagskolen Kristiania.  

Digital innholdsproduksjon er et praktisk og yrkesrettet studium, noe som appellerte til Christian da han ønsker å jobbe mer kreativt. I tillegg kunne studiet kombineres med utdanning han har fra tidligere.

For hvert nye tema som introduseres, blir vi sendt ut i felten for å praktisere teorien. Vi blir virkelig kastet ut i det, som gjør at vi lærer veldig mye på kort tid.

— Jeg har en bachelorgrad i Digitale medier og en mastergrad i Medievitenskap fra Universitetet i Oslo. Dette var en god mulighet til å bygge på en utdanning jeg aldri har benyttet meg av. Jeg ønsket også å studere noe kreativt, og da var Digital innholdsproduksjon midt i blinken for meg.

Christian jobbet med salg av lyd- og bildeprodukter i mange år. Før han begynte på fagskolen i fjor høst, solgte han blant annet kamera og videosystemer for kirurgi. Han forteller at det er spennende å være tilbake på skolebenken og å få nye utfordringer.

— Det er utrolig gøy med faglig påfyll. Jeg mener det er sunt å utfordre seg selv med ny kunnskap og tilegne seg nye ferdigheter med jevne mellomrom. Slikt vokser man på.

Stor etterspørsel etter innholdsprodusenter

Christian så flere fremtidige jobbmuligheter med den ettårige utdanningen, da det er et stadig økende behov for innholdsprodusenter på arbeidsmarkedet.

På Digital innholdsproduksjon lærer studentene å ta i bruk tekniske og dramaturgiske virkemidler i visuell historiefortelling, og hvordan man jobber med innsiktsarbeid – som er viktig for å lykkes med innholdsmarkedsføring.

— I disse dager gjør bedrifter lurt i å ha en visuell tilstedeværelse for å differensiere seg fra konkurrentene. For meg er det viktig å bli god på å lage engasjerende innhold, samtidig som jeg vil lære å jobbe strategisk og langsiktig med kommunikasjon. Kan man kombinere disse to egenskapene, tror jeg man står relativt sterkt i jobbsøkerprosesser, forteller Christian.

Christian Johannessen studerer Digital innholdsproduksjon på Fagskolen Kristiania. Her avbildet mens han er ute i felten og fotograferer.
— Det er utrolig gøy med faglig påfyll. Jeg mener det er sunt å utfordre seg selv med ny kunnskap og tilegne seg nye ferdigheter med jevne mellomrom, sier Christian Johannessen.Foto: Christian Johannessen

Christian mener Digital innholdsproduksjon passer for dem med en interesse for visuell kommunikasjon. Han opplever utdanningen som relevant og yrkesrettet. Fra første studiedag blir studentene oppfordret til å komme seg ut av klasserommet og skape innhold.  

— For hvert nye tema som introduseres, blir vi sendt ut i felten for å praktisere teorien. Vi blir virkelig kastet ut i det, som gjør at vi lærer veldig mye på kort tid.

Innholdsproduksjon byr på et hav av karrieremuligheter Les hvorfor Lisa valgte å studere Digital innholdsproduksjon!

Vil jobbe med strategi og innholdsproduksjon

Christian forteller om et godt studiemiljø i klassen. Nettverket han har fått på fagskolen vil komme godt med når han skal ut i arbeidslivet. Selv har han planene for klare for veien videre.

— Jeg ønsker først å bli ansatt et sted hvor jeg kan jobbe med både strategi og innholdsproduksjon. Etter hvert er planen å starte for meg selv.

Når Christian får spørsmål om tips til andre som er i samme situasjon, nøler han ikke med å svare.

— Gå i deg selv og kjenn godt etter. Man jobber over 35 timer i uka og det bør være meningsfull tid. Det er aldri for sent å skifte beite, avslutter han.

Lyst til å bli en god innholdsprodusent?

Bli en visuell historieforteller som kan ta i bruk foto, video, lyd og tekst for å få frem et ønsket budskap, tilpasset ulike kanaler og målgrupper.