Nytt farvann. – Det slo meg at her vasser man ikke først, man hopper rett ut i vannet. Det er bare å legge på svøm ute på dypt vann, sier høyskolelektor Dag Inge Fjeld om den siste tiden som online-foreleser ved Høyskolen Kristiania. Foto: Privat
Nytt farvann. – Det slo meg at her vasser man ikke først, man hopper rett ut i vannet. Det er bare å legge på svøm ute på dypt vann, sier høyskolelektor Dag Inge Fjeld om den siste tiden som online-foreleser ved Høyskolen Kristiania. Foto: Privat

Med tanke på at denne muntlige eksamenen sto for 30% av sluttkarakteren for 63 studenter i valgfaget Reklame og visuell kommunikasjon, var det fullstendig krise.

– Onsdag kveld haglet det inn med spørsmål fra studenter: Hva gjør vi nå? Men jeg var heldig fordi jeg hadde en medsensor, høyskolelærer Margrethe Bratt, som hadde kommet inn fra Bergen. Hun kom på den gode idéen om at studentene kunne filme seg selv mens de holdt den planlagte presentasjonen hjemme, sier han.

Formelt sett var det greit å erstatte personlig oppmøte med film. Etter en halvtime hadde de opplegget klart samme dag som beskjeden om stenging gikk ut, altså onsdag 11. mars.

– Vi bestemte at alle studentene fikk fram til mandag morgen å filme sin egen muntlige eksamen, og laste den opp på WISEflow. Vi fikk formidlet denne beskjeden ut til alle studentene onsdag kveld, og det ble ikke noe dramatikk.

Vi bestemte at alle studentene fikk fram til mandag morgen å filme sin egen muntlige eksamen, og laste den opp på WISEflow.

Studenter i karantene

Men torsdag morgen var det et nytt problem, for noen studenter hadde vært på reise og måtte rett i hjemmekarantene. De kunne ikke møte de andre studentene i gruppa si.

– Vi løste det slik at de ble bedt om å filme sin del av presentasjonen og organisere det slik at de andre også filmet sin del. Til sist satte de det sammen til én film. Heldigvis har 20-åringer vært vant med å filme seg selv og lage kreative videosnutter en del år nå, sier Fjeld. 

Eksamen var nå en ting, men hva med all undervisningen? Mandag morgen skulle han i gang igjen med forelesninger hjemmefra via Zoom.

– Vi måtte bare kaste oss rundt, og endre alle planer. Så da måtte jeg lære meg Zoom på fredag. Jeg har også øvd sammen med andre forelesere gjennom helgen. Nå har jeg hatt en uke med forelesning gjennom Zoom, og det fungerer helt strålende!

Vi måtte bare kaste oss rundt, og endre alle planer.

 Han forteller at det gikk overraskende bra med de drøyt 60 studentene, og at alle fikk levert. 

 – Jeg er imponert over det de har fått til. Det slo meg at her vasser man ikke først, man hopper rett ut i vannet. Det er bare å legge på svøm ute på dypt vann.

God infrastruktur

Han synes studentene har vært veldig konstruktive, de har skjønt at dette er en unntakstilstand og taklet det veldig godt. Holdt hodet kaldt og hjulene i gang. Det er i grunnen mange  som fortjener en takk.

  Jeg er veldig glad for at skolen har såpass god infrastruktur – både når det gjelder det digitale og mennesker. Det er mange småstein man nesten snubler i, detaljer som kjapt må oppklares.

Jeg er veldig glad for at skolen har såpass god infrastruktur – både når det gjelder det digitale og mennesker.

Tidlig mandag morgen kunne det vært krise. Igjen. Fjeld hadde glemt hvordan han skulle få lagt Zoom som «klasserom» i kalenderen. Rett før det hele startet. Heldigvis tok Stian Ulveraker Hauger, systemadministrator læringsplattform LMS, telefonen.

– Sånne ting kan ikke lovprises nok når alt koker og man er i ukjent terreng.