Ina Hebnes sitter på Delta sin stand med solbriller og en kaffekopp i hånden.
Nettstudium ga nye muligheter: Etter 20 år i samme selskap fikk Ina Hebnes jobb som markedskoordinator i Delta.Foto: Julia Spjøtvold

Ina forteller om en variert, spennende og hektisk hverdag i sin nye stilling som markedskoordinator.

– Som markedskoordinator produserer jeg blant annet markedsmateriell, nyhetsbrev og innhold til sosiale medier, lager annonser, setter opp landingssider for web og utarbeider kampanjer.

Det viktigste jeg lærte på Digital markedsføring var å få en helhetsforståelse for kommunikasjon i digitale kanaler, noe som er avgjørende i min rolle som markedskoordinator.

En gyllen mulighet til å videreutdanne seg

Ina jobbet i Statoil-kjeden i en årrekke i ulike stillinger innenfor salg, markedsføring og logistikk. Etter at det kanadiske selskapet Couche-Tard kjøpte opp Statoils avdeling for bensinstasjoner, ble kjeden omdøpt til «Circle K» i 2016. Omorganiseringer i selskapet førte til at Ina sin avdeling ble flyttet fra Oslo til Stockholm og hun ble tilbudt en sluttpakke. Dette så hun som en god anledning til å ta steget videre etter 20 år i samme selskap.

– Det ga meg et spark bak og motivasjon til å ta tak i egen karriere. Jeg så på dette som en mulighet til å videreutvikle kompetansen min. Gjennom min tidligere arbeidsgiver fikk jeg tilbud om karriereveiledning og coaching, forteller Ina.

Nettstudier på Kristiania ble et naturlig valg

Ina hadde fra tidligere en bachelor i markedskommunikasjon, og ønsket å bygge på denne kompetansen. Hun deltok på flere frokostseminarer innenfor kommunikasjon og markedsføring, og fattet fort en interesse for digital markedsføring. Kristianias ettårige fagskolestudium på nett, Digital markedsføring, ble et naturlig valg.

– Det viktigste jeg lærte på Digital markedsføring var å få en helhetsforståelse for kommunikasjon i digitale kanaler, noe som er avgjørende i min rolle som markedskoordinator, sier Ina og legger til:

– I dag er det vesentlig å kunne kommunisere med kunder og medlemmer i digitale kanaler. PC og mobil er i all hovedsak der innhold leses og synliggjøres. Det er derfor viktig å være tilstede på disse plattformene på en god måte som gir verdi for brukerne. Kommunikasjonen må oppleves som relevant og nyttig for at mottakeren skal engasjere seg i innholdet ditt.

Nå frem med budskapet ditt i digitale kanaler

Ønsker du å lære hvordan du kan kommunisere effektivt i digitale kanaler? Da anbefaler Ina å studere Digital markedsføring på nett.

– Gjennom studiet lærer du å jobbe systematisk med innhold og synlighet for å nå frem med budskapet ditt i digitale kanaler, sier hun.

Ina har også noen gode råd til dem som allerede studerer Digital markedsføring: 

– Det er viktig å gjennomføre de praktiske oppgavene på studiet, så du hele veien følger temaene og alle delene av undervisningen. Har du i tillegg anledning til å delta på gratis frokostseminarer innenfor digital markedsføring, så får du enda flere praktiske eksempler som er nyttig for egen læring og eksamen, avslutter Ina.