Kristian Andersen og Amir Shaheen var studenter på Fagskolen Kristiania da de fikk ideen til serien "Hjem til jul".Foto: Kristine Ingebretsen

Den ligger på 46. plass på verdenslisten til IMDb. Det er gått langt over all forventing. På Instagram får vi meldinger fra folk i Brasil, Colombia og Australia som har sett serien. Det er helt absurd, sier Kristian.

Kristian og Amir forteller at de fikk ideen om å lage en julekalender-serie da de satt og jobbet med mappeinnleveringen til reklamestudiet på Fagskolen Kristiania. For å få en pause fra skolearbeidet, bestemte de seg for å løse en brief som de hadde fått av The Oslo Company under en pizza og pils-kveld. Noen uker senere pitchet de to fagskolestudentene serien til produksjonsselskapet, som tente på ideen.

– Vi løste en tredelt brief, der en av delene bestod av å lage en idé til en julekalender for NRK. Plutselig tenkte vi; kanskje det går an å lage en julekalender om en dame som dater 24 stykker? The Oslo Company likte veldig godt ideen, og det førte til at de tilbød oss praksisplass, forteller Kristian.

Seriedrømmen som gikk i oppfyllelse

Under praksisperioden fikk Kristian og Amir mulighet til å videreutvikle konseptet. The Oslo Company kjøpte ideen, og solgte den etter hvert videre til Netflix.

Vi lekte med tanken om at noen skulle kjøpe idéen da vi jobbet med oppgaven i praksisperioden, men vi trodde aldri at det faktisk kom til å skje, sier Kristian.

Ikke i deres villeste fantasi hadde de turt å drømme om at det var verdens største strømmetjeneste som skulle punge ut for noe som opprinnelig startet som et skoleprosjekt.

– Hvordan var reaksjonen da dere fikk beskjed om at Netflix hadde kjøpt serien?

– Jeg var på biblioteket og jobbet da jeg fikk mail. Jeg tenkte: Oi, skjer dette? Jeg ringte Kristian og sendte ham flere meldinger, men han svarte ikke, forteller Amir.

Kristian Andersen og Amir Shaheen fikk praksisplass i The Oslo Company etter å ha pitchet ideen om "Hjem til jul".Foto: @kristian_andersen95

– Jeg var på trening og da jeg hentet mobilen i garderobeskapet hadde jeg fire ubesvarte anrop, tre tekstmeldinger og seks meldinger på Messenger fra Amir. Jeg skjønte etter hvert at Netflix hadde takket ja til idéen. Det var en helt uvirkelig følelse, forteller Kristian.

– Hvor mye av ideen deres ble brukt i serien?

– Vi skrev synopsis og utviklet karakterene. Det er selvfølgelig blitt gjort noen justeringer, men de har beholdt mye av vår idé, sier Kristian og fortsetter:

– Vår tanke var egentlig at serien skulle bestå av 24 episoder, men nå går hver episode over flere dager, slik at serien består av totalt seks episoder.

Gjesteforelesere fra bransjen

Kristian og Amir var to måneder i praksis hos The Oslo Company og er fornøyde med erfaringene og kunnskapen de fikk der.

– I praksisperioden hos The Oslo Company lærte vi veldig mye. Jon Peder, som vi jobbet med, lærte oss å sette opp en pitch, og særlig hvordan man pitcher en idé for TV. Vi jobbet mye selvstendig med «Hjem til jul-ideen», og sparret med ham underveis. Det var veldig nyttig, sier Amir.

På fagskolen fikk også Kristian og Amir verdifulle tilbakemeldinger på arbeidet sitt fra gjesteforelesere fra bransjen.

– Det kom ofte folk fra byråer og ga oss briefer, som vi senere fikk tilbakemelding på. Dermed fikk vi feedback direkte fra bransjen og det syntes jeg var veldig bra. Det å få ordentlige tilbakemeldinger fra folk som faktisk er i gamet, har jeg fått mye ut av, forteller Kristian.