Go to main content
Førstelektor Audun Molde står og holder rapporten Hva nå
Førstelektor ved Høyskolen Kristiania, Audun Molde, med den ferske rapporten. Foto: Philip A. Johannesborg
Kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande står på talerstolen og snakker til publikum.
Kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande

— Her har vi soleklart et stort potensial, sier Trine Skei Grande. Torsdag fikk kultur- og likestillingsministeren utredningen «Hva nå - digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje» overrakt av blant annet førstelektor ved Høyskolen Kristiania, Audun Molde. Rapporten er den første i sitt slag, og handler om hvordan det går med musikkbransjen i dag.

— Jeg håper folk som er interessert i musikkbransjen leser utredningen. Du får en oversikt over utrolig mange aspekter ved bransjen, sier Audun Molde.

På oppdrag fra Kulturdepartementet har Center for Creative Industries (BI:CCI), i samarbeid med Menon Economics, utført en gjennomgang av hvilke konsekvenser digitaliseringen har hatt å si for musikkfeltets økosystem.

Førstelektor Molde er fornøyd med resultatet han har vært med å skape, og venter i spenning på at Norges kulturminister skal få lest rapporten.

— Trine Skei Grande er en minister som skjønner feltet. Hun forstår mange av de sentrale problemstillingene som musikkbransjen står overfor, og hun har en fin dialog med bransjen. Men vi får vel se hva hun sier når hun faktisk har lest rapporten, sier Molde, som også er studieprogramleder ved Bachelor i populærmusikk.

Mange utfordringer

Her er folket bak rapporten, i tillegg til Kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande, samt BI-rektor Inge Jan Henjesand. Foto: Torbjørn Brovold

— Her har vi stor kreativ næring som har muligheten til å skape mange arbeidsplasser fremover. Vi må styrke bransjen, både med politiske grep og med offentlige midler, sier Skei Grande fra talerstolen.

Hovedmålet med utredningen er å få oversikt over musikkfeltets økonomiske utvikling. Mange av musikkbransjens ledd har vært gjennom et digitalt paradigmeskifte, og ser helt annerledes ut enn i dag.

— Det har aldri vært utført en så omfattende og dyptpløyende kartlegging og analyse av det norske musikkfeltet før, sier førsteamanuensis Irina Eidsvold-Tøien fra BI:CCI. Eidsvold-Tøien har ledet utredningen og mener det nå er viktig at musikkbransjen tar innover seg hvilke utfordringer den står overfor. Blant funnene i rapporten finner en at artistenes konsertinntekter har blitt mindre og at kjønnsforskjellene i bransjen bare øker. I tillegg hører vi nordmenn på mindre norsk musikk enn det vi gjorde for ti år siden.

Varer lengre enn oljen

Rapporten kommer også med flere anbefalinger for fremtiden. For eksempel å spille flere norske artister på radio, styrke opphavenes lovverk og styrke diverse kompetanseutviklende ordninger for bransjen.

— Vi må styrke bransjen, både med politiske grep og med offentlige midler, sier kulturminister Trine Skei Grande, og avslutter: — Norge har er et kjempepotensial, og dette folkens, dette kommer til å vare lengre enn oljen.

Les hele rapporten her.

Hva nå – Digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje

Utført av: BI Centre for Creative Industries og Menon Economics Oppdragsgiver: Kulturdepartementet Prosjektleder: Førsteamanuensis Irina Eidsvold-Tøien, Handelshøyskolen BI Medforfattere: Øyvind Torp, Marcus Gjems Theie, Audun Molde, Terje Gaustad, Harald Sommerstad, Anne Espelien, Anne-Britt Gran