To jenter som sitter på biblioteket Campus Kvadraturen. De sitter ved et arbeidsbord der den ene jenten ser ut til å lære bort noe til den andre jenten.

Flere av Høyskolen Kristiania sine nyutdannede studenter påpeker selv den personlige utviklingen som skjer i løpet av studietiden. Linda Wetter fullførte nylig sin bachelorgrad i markedsføring og salgsledelse i Bergen. Hun forklarer at hun har blitt mer kritisk og reflektert. Ikke kun til pensumbøker og lærestoff, men også til mennesker og offentligheten.

Personlig utvikling

– Da jeg begynte i første klasse følte jeg meg aldri dum eller lite opplyst, men det er helt utrolig hvor mye mer jeg kan vise til i dag! Jeg kan argumentere mer objektivt og saklig. Samtidig får jeg med meg det som skjer i samfunnet på en helt annen måte enn for tre år siden, sier Linda.

Aleksander Sivertsen og Linda Wetter. Her på avgangsseremoni i Bergen. Linda Wetter står med et diplom for "Årets medstudent" som er en pris som blir delt ut under hver avgangsseremoni, for hvert kull. Aleksander innført en blå dress med blått slips og Linda i en gul mønstret kjole.
Aleksander Sivertsen og Linda Wetter. Her på avgangsseremoni i Bergen.

– Jeg er også blitt tryggere på meg selv, og de valgene jeg tar. Det jeg syntes er så flott er at vi ikke bare har utviklet oss faglig, men også personlig. Det er vanskelig å forklare, men den utviklingen jeg har fått kjenne på disse tre årene ville jeg på ingen måte vært for uten.

Lyst til å lese mer om Linda sin studiehverdag på Bachelor i markedsføring og salgsledelse?

Fra første til siste semester

Aleksander Sivertsen er campusdirektør og førsteamanuensis i Bergen. Han mener at det finnes en tydelig og positiv utvikling hos studentene fra første til siste semester.

Aleksander Sivertsen er campusdirektør og førsteamanuensis i Bergen. Her står han i et klasserom i Bergen der han også underviser. Aleksander har på seg blå jeans, lyseblå skjorte og en grå blazer. Klasserommet er fult av studenter.
Aleksander Sivertsen er campusdirektør og førsteamanuensis i Bergen. Her i forelesning.

– Når vi møter nye studenter i deres første semester hos oss, er de som regel nysgjerrige og litt usikre. Fokuset i starten av studiet er som regel på å forstå hva et verktøy er og hvorfor man skal lære om det. Spørsmålene vi forelesere møter i starten er derfor ofte ganske grunnleggende, forteller Aleksander.

– Når vi møter studenter igjen i senere semestre er de fortsatt nysgjerrige, men langt mindre usikre. Studentene utfordrer oss forelesere med stadig mer avanserte spørsmål. Dette fører også til at vi forelesere utvikler oss.

Aleksander forklarer at når studietiden på Høyskolen Kristiania nærmer seg slutten opplever de at studentene har vært gjennom en svært positiv utvikling.

– De er tryggere på sine ferdigheter. De begrunner valgene sine med større faglig selvtillit. De kan argumentere på en mer overbevisende måte. De er flinkere til å se hvordan verden egentlig fungerer. De er kort og godt bedre forberedt på å håndtere utfordringene i livet, mener han.

Utviklingen våre studenter har i løpet av årene de studerer hos oss, er noe av det kjekkeste vi opplever som forelesere ved Høyskolen Kristiania.

Fra strekmann til 3D-tegning

Camilla Catharina Bergflødt fullførte fagskolestudiet i interiør på Fagskolen Kristiania. Høsten etter flyttet hun til Southampton og bygget videre til en bachelorgrad i Produkt Design ved Solent University.

– Det var en utfordring å starte på et studium uten kunnskap til verken redduksjonslinjal, tusj eller 3D-programmer. Jeg husker så godt hvordan jeg studerte andreklassingenes arbeid med beundring, og tenkte «Det der kommer aldri jeg til å få til».

Camilla Catharina Bergflødt sitter foran en fontene innført en hvit bluse, en grønn semsket jakke, sorte jeans med solbriller på hodet.
Camilla Catharina Bergflødt er tidligere student ved Fagskolen Kristiania.

Fagskoleutdanning ga selvtillit

Etter at fagskoleutdanningen var fullført forteller Camilla at hun satt igjen med en helt ny selvtillit til eget arbeid.

– Jeg merket at jeg hadde møtt et skille da førsteklassinger kom til meg for råd og tips. Nå har jeg akkurat fullført bachelorstudier i Produkt Design ved Solent University, Southampton. Der vant jeg en Visual Communication Award og et internship fra 2LK.

– Jeg hadde aldri fått de resultatene jeg har oppnådd om det ikke vært for den kunnskapen og kompetansen jeg tilegnet meg både personlig og faglig på Fagskolen Kristiania. Du kan jo bare se forandringen i prosjektene mine, ler Camilla.

Bildet er av en skisse som illustrerer et soverom. Bildet har en seng midt i bildet, vegger, gulv og et område med to stoler.
Tegning av: Camilla Catharina Bergflødt. Camilla sitt første prosjekt på Fagskole Interiør.

 

Bildet er av en skisse om Møbleringplan og materialer av Camilla (tidligere student ved Fagskole Interiør). Bildet inneholder et kontorlandskap "Play, pause, fast forward" som er inspirert av Gallery Zunthor.
Tegning av: Camilla Catharina Bergflødt. Camilla sitt siste prosjekt på Fagskole Interiør. Hun forteller at utviklingen har vært stor fra første til siste prosjekt.

Et trygt studentmiljø

Linda Wetter påpeker at det trygge miljøet på Høyskolen Kristiania har vært elementært for hennes utvikling.

– Du får rom til å feile, og du blir sett om du trenger hjelp eller støtte i progresjonen din. Hadde jeg ikke vært trygg på det og de rundt meg, tror jeg ikke utviklingen ville vært den samme, sier hun.

– På denne høyskolen får du mulighetene til å oppnå det du vil, så lenge du legger inn innsatsen for det. Den tryggheten jeg har følt på Høyskolen Kristiania har helt klart vært avgjørende for min utvikling disse tre årene.