Bilde av studentblogger Jakob Skjelbred.

Sosiale medier er en stor del av hverdagen vår - men har du tenkt på det som en potensiell yrkesretning? Det hadde ikke jeg.

Ikke før jeg begynte på et internship som tok en uventet vending.

Mobil arbeidsplass

Fra 2013 til 2016 tok jeg en bachelor i Art Direction. Mot slutten av studietiden hadde jeg et praksisopphold hos Qvisten Animation. De som har laget de nyeste Flåklypa-filmene, Hakkebakkeskogen, Knutsen & Ludvigsen +++. I praksisperioden endte jeg tilfeldigvis opp med å få litt av ansvaret for Qvisten sine kanaler i sosiale medier.

En jobb jeg aldri hadde tenkt over at eksisterte, men som viste seg å være en skikkelig eye-opener. Det jeg gjorde, rent konkret, var å legge en langsiktig strategi for Qvistens bruk av sosiale medier, finne frem bilder fra arkivet deres, ta nye bilder, skrive tekster og publisere innhold for dem på Instagram og Facebook.

Kort sagt: Alt det man gjør når man legger ut noe i sosiale medier som privatperson, men med litt større bevissthet rundt hvilke valg man tar. Resultatet var at jeg fikk et profesjonelt forhold til det å sitte på mobilen.

Bilde av mobiltelefon med med pengesekksymbol.
Når man driver med innholdsproduksjon blir man fort sittende mye på mobilen – som jobb.

Man lærer så lenge man innholdsproduserer

Etter praksisen min har jeg hatt flere lignende jobber. I dag publiserer jeg innhold for både store og små bedrifter. Slik lærer jeg mye om temaer jeg i utgangspunktet ikke kjenner til, og det er skikkelig gøy.

For før du kan publisere noe for andre, må du sette deg godt inn i bedriften du jobber for.

Når man er vant til å jobbe med idéutvikling, strategi og digital markedsføring, er det faktisk litt befriende å sette seg inn i nye fagfelt og bransjer.

Jeg har blant annet fått innsikt i skredderbransjen. Jeg har lært en del om BPA (brukerstyrt, personlig assistanse). Og jeg kan masse fakta om skifer. Dette fordi jeg har jobbet for bedrifter som har drevet med disse tingene. Når man er vant til å jobbe med idéutvikling, strategi og digital markedsføring, er det faktisk litt befriende å sette seg inn i nye fagfelt og bransjer. Kanskje fordi jeg må bruke andre deler av hjernen enn jeg er vant til?

Varierte arbeidsoppgaver

Noe annet som tiltaler meg med å jobbe innenfor sosiale medier, er den konstante endringen. Man må evne å tilpasse seg utviklingen, med de mulighetene og de begrensningene det innebærer. Innholdsproduksjon krever litt av alt. Det krevet at man tenker strategisk, det krever et visuelt øye og det krever at man kan skrive en god og effektiv tekst. Man får med andre ord brukt kreativiteten på mange forskjellige områder.

Bildekollasj som viser noen av bransjene studentblogger Jakob Skjelbred har jobbet med i sosiale medier. Bildet viser en symaskin, skiferstein og et handikapskilt.
Skredderbransjen, skiferproduksjon og assistansetilbud til handikappede er noen av bransjene jeg har lært om, gjennom å styre ulike bedrifters SoMe-kontoer.

Sist, men ikke minst: Det er sosiale medier! Sosiale medier er jo gøy, og noe man driver med på fritiden uansett. Å holde på med det på profesjonell basis (og få betalt for det), er jo egentlig litt luksus. #blessed