Foto av Nils Arne som sitter i et kontorlandskap.
Nils Arne Bakke er en del av en høyt kvalifisert faglig stab ved det nye bachelorstudiet i digitalisering og økonomi. Bakke kombinerer sin akademiske utdannelse med lang erfaring fra bedrifter og prosjekter innen digitaløkonomien.
  • Navn: Nils Arne Bakke
  • Stilling: Professor i digitaløkonomi og teknologiledelse 
  • Faglig studieleder for: Bachelor i digitalisering og økonomi
  • Utdanning: Doktor ingeniør i industriell økonomi NTNU, Mag.art Sosiologi UiO, Cand.Mag IT UiO

Hva lærer man på studiet?

– Studiets hovedvekt ligger på økonomi-, ledelses­fag spisset mot digitaløkonomien. Studiet gir innsikt i digitale forretningsmodeller, digital forretningsutvikling, digital produkt- og tjenesteutvikling, IT-prosjektledelse og teknologiimplementering. Økonomifagene dekker temaer som økonomistyring og samfunnsøkonomi, men med case-studies og vinkling mot digitaløkonomien. Ledelsesfagene gir også generell kunnskap og ferdigheter innen organisa­sjons- og ledelsesfag, og inkluderer emner som personalledelse og foretaksstrategi. Studiet tilbyr også emner innen markedsføring, forretningsjus og etikk. Studiet kvalifiserer for å søke opptak på Masterstudier i økonomifag også ved andre institusjoner som NHH, BI og flere av våre universiteter.

Hvorfor skal man velge en utdanning innen dette feltet?

Litt enkelt sagt har vi laget en utdanning for fremtidsbedriftene og fremtidsjobbene.

– Både privat- og offentlig sektor skriker etter mennesker med kompetanse innen digitalfag, digital produkt- og tjenesteutvikling og digital transformasjon av virksomhetsprosesser. Vi tilbyr en spennende kombinasjon av fag som vi vet mange arbeidsgivere etterspør, og vi tror etterspørselen bare vil øke. Digitaliseringen vil i de nærmeste årene penetrere alle bransjer og typer av virksomheter både i offentlig- og privat sektor, så du behøver ikke tidlig å velge en spesifikk karrierevei før etter fullførte studier.

Hva slags mennesker passer utdanningen for?

– Studiet er tilpasset de som ønsker en generell næringslivsutdannelse spisset mot arbeid innen den nye digitaløkonomien. Fordi utdanningen dekker et bredt spekter av fag, som kvalifiserer for ulike roller i virksomhetene, passer den etter vår mening for alle slags ”personlighetstyper”. Enten man er mer teknologisk interessert, mer interessert i forretningsutvikling eller de "mykere sidene" ved digitaløkonomien, kan man gjennom valgfagene og bacheloroppgaven finne en vinkling som passer den enkeltes interesser.

Hva vil denne utdanningen gi av arbeidsmuligheter for studenten?

– Den kvalifiserer for eksempel for roller innen digital forretningsutvikling, produktutvikling, prosjektledelse, salg- og markedsføring og mer administrativt pregede roller, på tvers av sektorer. Studiet kvalifiserer for å delta i å skape fremtiden, enten det er som medarbeider i et de av mange innovative nye ”digitalteknologsselskapene”,  i eksisterende ”tradisjonelle” selskaper som gjennomgår digitale transformasjoner, eller om du vil delta i digitaliseringen av offentlig sektor.

På hvilke punkter er denne utdanningen spesielt god?

– Vi har en høyt kvalifisert faglig stab, som kombinerer akademisk utdannelse med lang erfaring fra bedrifter og prosjekter innen digitaløkonomien. Dette gjør at vi kan kombinere teori- og praksis på en god måte. Vi vil utnytte våre nettverk i næringslivet til å invitere gjesteforelesere fra spennende bedrifter, arrangere bedriftsbesøk og når studentene kommer til bacheloroppgaven vil vi tilby spennende problemstillinger fra virkelige bedrifter som tema. Den tette kontakten med næringslivet sikrer at studiet er oppdatert på de siste trender og verktøy innen digitaløkonomien.

Hvilket emne gleder du deg mest til å undervise i og hvorfor?

– Jeg gleder meg til introduksjonskurset i Digitaløkonomi som undervises i første semester. Her vil vi berøre spennende teoretiske- og praktiske problemstillinger knyttet til de store endringene vi er midt inne i mht. digitale produkter- og tjenester, digitale forretningsmodeller, sosiale mediers betydning, kunstig intelligens med mer.

Og vi vil få presentasjoner fra noen av Norges mest spennende selskaper innen digitaløkonomien, som forteller om strategien, produktene, kundene og både muligheter og trusler for sine selskaper.

Hvorfor er dette studiet viktig?

– ”Digitalisering” er nøkkelordet for beskrivelse av en industriell revolusjon som vi er nå midt inne i, som vil forandre det norske samfunnet radikalt om vi ser 20 år frem. Det meste av kunnskapene, jobbene og selskapene som skal sikre at Norge også er et rikt og velstående samfunn om 20 år finnes ikke i dag. Norge har gode forutsetninger for å bli en vinner i digitaløkonomien. Teknologisk er Norge blant topp 3 globalt med godt utbygde fiber- og andre høyhastighetsnett og supermoderne mobil-infrastruktur. Kulturelt har vi en befolkning som er blant de mest teknologivennlige i verden. De flate organisasjonsstrukturene, omstillingsviljen, åpenheten i forhold til resten av verden og den frie menings- og ideutvekslingen som kjennetegner Norge, stimulerer til den innovasjon og fart som kreves i den nye økonomien.

Nils Arne Bakke skal han være faglig studieleder på Bachelor i digitalisering og økonomi på Høyskolen Kristiania.
Nils Arne Bakke har toppledererfaring fra en rekke teknologiselskaper, sist var han administrerende direktør i Altibox. Nå skal han være faglig studieleder på Bachelor i digitalisering og økonomi på Høyskolen Kristiania.

Med din erfaring fra næringslivet kan du kanskje gi noen eksempler på norske virksomheter som befinner seg midt i denne «digitale revolusjonen»?

– Veldig aktuelt nå er bergensselskapet Sixty AS, som leverer verdensledende løsninger for den globale TV- og underholdningsindustrien. Sammen med verdens største teknologiselskap i telekomindustrien, Huawei, utviklet Sixty den nye TV plattformen til Altibox. Denne løsningen ble utgangspunktet for et strategisk partnerskap mellom Sixty og Huawei for salg og distribusjon av TV løsninger globalt. Sixty har i tillegg utviklet en ny programvareplattform for interaktivt TV, som allerede er i bruk hos NBA (amerikansk basket) og som ble benyttet da nyhetskanalen CBS dekket Trumps ”State of the union” tale,  som vil revolusjonere fremtidens TV opplevelser. Et annet selskap er Electrocompaniet, som har vært blant verdens ledende innen High-end Hifi i 40 år. Selskapet har de siste årene gjennomgått en digital transformasjon, hvor alle deres produkter kommuniserer med internett, utnytter strømmetjenester og vil i fremtiden også kunne levere film- og video. Selskapets nye serie EC-living fremstår lyd- og designmessig som overlegne sammenliknet med globale storheter som Bose, Sonos m.fl. Til slutt vil jeg fremheve norsk offentlig sektor, som har utviklet løsninger som vekker internasjonal oppsikt, f.eks. Altinn for håndtering av skatt og en rekke andre viktige tjenester for privatpersoner og næringsliv.

Hvordan er dette studiet i digitalisering og økonomi på Høyskolen Kristiania lagt opp for å kunne utnytte innsikt- og kunnskap fra næringslivet?

– Både jeg og andre faglig ansatte har betydelig erfaring og nettverk fra næringslivet. Dette vil vi utnytte ved å invitere selskapene til å delta i undervisningen med foredrag, bedriftspresentasjoner og temaer for bacheloroppgaver.

Hvilke forkunnskaper kreves, må man være veldig «teknisk kompetent» eller være veldig interessert i teknologi for å søke på dette studiet?

– Nei, vi har ingen slike krav. Det holder med generell studiekompetanse. Teknologien har ingen mening hvis den ikke leverer noe som betyr noe for oss mennesker, enten den bidrar til sterke positive emosjonelle opplevelser, gjør dagliglivet enklere, revolusjonerer moderne medisin, osv. Dette studiet er åpne for alle, selvsagt også teknologiinteresserte, men det er ingen forutsetning. Mange av de mest spennende prosjektene i digitaløkonomien drives frem av mennesker uten tung teknologibakgrunn, og i dette studiet fokuserer vi på de økonomiske og de ”menneskelige” sidene ved digitaløkonomien, som skal bidra til å sikre at fremtidens teknologibruk øker menneskelig velferd og lykke. Samtidig kan vi forsikre at de som er særlig teknologiinteresserte får rikelig anledning til å lære mer gjennom tilbudene som finnes innen valgfag og ved valg av tema for bacheloroppgaven.