Tore-Teigland - musikkproduksjon

Hvem er du?

– Jeg har vært lidenskapelig opptatt av musikk siden barnsben av og har spilt både i ulike korps, storband og popband. Fra disse har jeg bakgrunn både som musiker, instruktør og dirigent.

– En gang var drømmen å bli profesjonell trommeslager, men livet ville det ikke slik. Det er en stående vits at «lydteknikere er mislykkede musikere», og kanskje er jeg en av dem? Uansett har jeg siden begynnelsen på 90-tallet arbeidet med musikkinnspillinger, både som produsent og innspillingstekniker, men mest av alt med miks. Hoveddelen av dette arbeidet er i forbindelse med plateutgivelser, men også musikk til spillefilmer har det blitt en del av.

Hva består studiet i musikkproduksjon av?

– Musikkproduksjonsstudiet består av to separate studieprogram: Årsstudium i musikkproduksjon og Påbygging til Bachelor i musikkproduksjon. Årsstudiet er for søkere som ikke kan vise til tidligere formell kompetanse innen fagområdet, og ved bestått årsstudium kan du søke opptak til påbyggingsstudiet. Har du derimot 60 studiepoeng fra andre tilsvarende studier kan du søke direkte opptak til på bachelorstudiet.

– På årsstudiet er det ca. 30 studieplasser, og på bachelorstudiet 15. Ikke alle ønsker å ha musikkproduksjon som yrkesvei, så disse studietallene har vi gode erfaringer med.

Hvordan arbeider dere?

– Vi tillegger studentenes egen innsats meget stor vekt! Vi tror at for å bli en god utøver innen musikkproduksjon, så krever det masse øvelse og erfaring. Du må øve like mye som de vil bli gode musikere, og du må gjøre det sammen med dem for å få erfaring! Høyskolen har også studier innen populærmusikk, låtskriving, prosjektledelse m.m., så som student blir du en del av et miljø med likesinnede og får arbeidet i en rekke tverrfaglige prosjekter med disse etter profesjonelle normer.  Vi har ti studioer, hvorav en scene, av meget høy profesjonell standard som står til studentenes disposisjon syv dager i uken.

– I løpet av tre studieår hos oss, lærer studenten – og får erfaring med - innspilling, redigering, miks og mastring av alt fra klassisk musikk til populærmusikk, fra mono til surround, i studio og på location, i tillegg til lydavvikling av konserter og eventer.

– Pedagogikken vår er ofte meget enkel og velprøvd. Studenten gis en innføring til et emne, og skal deretter løse dette selv i praksis, enten individuelt eller i gruppe. På den måten får studentene mange praktisk relaterte obligatoriske oppgaver i løpet av et semester, for å øve, få erfaring, og for å bli god! Men det er også en del teori i vårt pensum; teori er viktig for å oppnå praktisk forståelse og refleksjon for videre utvikling!

Hva slags bakgrunn har studentene?

– Den typiske studenten er i begynnelsen av 20-årene, men utover dette er det vanskeligere å si noe generelt. Noen kommer rett fra skolebenken, andre har arbeidet noen år. De aller fleste har en eller annen form for erfaring fra musikk og/eller lydteknikk, men ikke alle har erfaring fra musikkproduksjon tidligere.

Hva er dine beste grunner til hvorfor man skal velge dette studiet?

– Med kombinasjonen av gode veiledere med høy kompetanse, et godt miljø av likesinnede, praktisk rettet undervisning og god tilgang til studioer av høy profesjonell kvalitet, ligger alt til rette for at den enkelte student skal kunne lykkes i å nå sine mål. Men det krever også egeninnsats, så Tom Lehrers berømte sitat «Life is like a piano. What you get out of it depends on how you play it» gjelder i aller høyeste grad også her!