Vida står i en denimjakke ute og smiler til sin høyre

Blogg-kollega Mike postet for litt siden et innlegg om hvor dritt økonomien hans har gått de siste årene. Selv har jeg alltid vært svak for pengebruk på klær og smykker (bildebevis over), mens når det gjelder sminke og mat har jeg ikke unnet meg så mye som en eneste fullpris-handel. Derfor er jeg fan av outlets, lagertømming og matbutikker som holdbart.no med opptil 80% på ordinære priser. Mange er som meg, men mest sannsynlig er det enda flere av typen som svir av penger i kantina eller på 7-11. Don't! Det kommer til å smake bedre med pengene på konto. I dag våkner vi alle forhåpentligvis på riktig bein og unngår en saftig blåmandag, og i den anledning synes jeg vi skal ta i et tak for hjemmelagde nistepakker! Forelesningene blir så mye hyggeligere, liksom.

Tre oppskrifter fra eget kjøleskap, vær så god!

1. DELISHES PASTASALATAH

Ingredienser til pastasalat
Ingredienser til pastasalat

Tror ikke jeg kjenner et eneste menneske som ikke liker pasta. Uansett hvilken matbutikk du foretrekker, tør jeg vedde på at du får store pastapakker til 10-20 kr. Jeg gikk jeg bananas på linsepasta da det var salg på de forrige uke, for eksempel. Husk alltid å sjekke salg. I tillegg er det et must med kidneybønner! Samme prisklasse, sjelden mer enn fem kroner boksen.

HOT TIP:

Skyll bønnene til de ikke «skummer» lenger, så slipper du luft i magen;-) Utover dette kan man improvisere med grønnsaker man er mest fan av, løsvekt er ofte billigst. Kutt grønnsakene mens pastaen koker, min kokte i seks minutter - altså tok nisten meg toppen ti minutter å lage.

2. COOKIEZZ

Kakemonsteret gomler på vidas nistetips nummer to
Nomnom... Hehe.

Denne lille oppskriften er god! Jeg regner med at de fleste studenter allerede har havregryn i skapet, ettersom det er tidenes billigste og smarteste basevare. De fleste matbutikker selger ellers bananer med brune flekker til halv pris, utnytt det. I tillegg får du rosiner, nøtter, peanøttsmør o.l. til en rimelig penge om du kjøper familiepakker.

Dette er gull, fordi du har matvarene lenge og kan lage cookies over flere uker.
2018
Miks banan og havregryn i bollen, legg flatt på steke-brett og stek i 15 minutter, for så 5 minutter på rist.

Baseoppskriften går ut på å mose bananer, blande havregryn og røre inn en skje peanøttsmør. Ellers kan du tilsette nøtter, rosiner eller andre ting du liker. Jeg tilsatte for eksempel sukrin, som jeg kjøpte i Sverige i fjor. Helt valgfritt, altså. Cookiesene stekes først på plate; 200 grader i 15 minutter. Legg de så over på en rist, og stek i fem minutter til.

HOT TIP:

Har du bringebærsyltetøy på flaske så er det prikken over i’en!

3. OVERNIGHT OATS

Vida sikler over et brett med deilige overnight-oats, tar bare et minutt å lage
Du trenger: Havregryn, melk, bær!

Denne er den enkleste av alle tre. Glasskrukka jeg bruker fås kjøpt over alt. Jeg kombinerer som regel havregryn, melk og frosne bær (for frosne bær er billig!), og så lar jeg det stå i kjøleskapet over natta. Overnight-oats kalles det, finnes hundre kombinasjoner på Youtube for spesielt interesserte. Som oftest liker jeg også å mikse inn banan, dadler, rosiner, tørket mango osv. Alt etter hva som er på tilbud og hva som frister meg.

HOT TIP:

Sjekk alltid tilbudene, seriøst. Og ha alltid havregryn i skapet.

NB! Husk en skje å spise med.
NB! Husk en skje å spise med.

Kluet med disse nisteforslagene er at du bruker billige basevarer du kan kjøpe i stor kvantitet, og så lager du en stor porsjon som fordeles i matbokser eller glass fra billige kjedebutikker! Oppbevar boksene i kjøleskapet, så trenger du ikke tenke noe mer på det.

4. DU SPARER - JIHA!

2018
Mine forslag er forresten også helt veganske, liten stjerne for det!
Tekst og foto: Vida Emilie Larsson

 

Bilde der det står: Følg oss på sosiale medier.