Sophie sitter i vinduskarmen på kontoret hos Foodora

Bak signaturen "Hilsen Sofie i Foodora" sitter Sophie Johnsen (24) som digital markedsfører og PR-ansvarlig i et av Europas raskest voksende selskaper.

Hun hadde ikke trodd at hun skulle få en så relevant og kul jobb rett etter studiene, men nå er hun med på å forme veien til de rosa syklistene som leverer mat til Oslos sultne innbyggere. Foodora Norge er en av de mest fremgangsrike avdelingene i verden, både når det gjelder størrelse, lønnsomhet og effektivitet.

I tillegg til å studere markedsføring på Høyskolen Kristiania, tok Johnsen et utvekslingssemester på Berkeley utenfor San Fransisco og jobbet samtidig med kunder gjennom sitt eget enkeltmannsforetak ved siden av. Det var en suksessoppskrift for en spennende arbeidshverdag etter studiene. – Å jobbe i Foodora er fantastisk! Det er både morsomt og utfordrende, da det er et selskap i rask vekst. Arbeidsoppgavene er varierte, og jeg har virkelig verdens beste kollegaer - både på kontoret og ute i bybildet, sier Sophie.

Merkevarebygging falt i smak

Høyskolen Kristianias Bachelor i markedsføring og merkevareledelse er spesielt utviklet for dem som ønsker seg en karriere innen markedsføring mot forbrukere. Studieretningen legger vekt på å lære studentene å se forbrukeren i deres omgivelser og forstå hva som motiverer dem til å ta valgene de tar. Betydningen av kundeinnsikt er stor. Hvilke metoder bruker de som bygger de mest suksessfulle og kjente merkevarene? For Sophie var valget om å studere markedsføring på Høyskolen Kristiania ganske spontan, men hun har ikke angret et sekund. – Jeg synes særlig faget forbrukeratferd var spennende. Vi jobbet mye med hvordan vi oppfører oss som kunder og hvorfor vi kjøper det vi kjøper, og det fascinerer meg. Merkevarebygging som fag var også noe som falt i smak, og har gitt meg kunnskap jeg bruker mye i jobben, sier Johnsen.

Er du usikker på hva du vil bli og hvilket studium som passer for deg?

    Fersk i arbeidslivet

    Foodora-leveranser faller i smak hos stadig flere nordmenn, men Sophies stå-på-vilje og interesse for faget falt også i smak hos Foodora, selv uten at hun hadde noe særlig arbeids- eller bransjeerfaring. – På jobbintervju ble Foodora imponert over tematikken i bacheloroppgaven og hva jeg hadde fått til ved siden av. Det var nervepirrende å ha intervju på engelsk, men jeg tror summen av relevant erfaring, utveksling og ikke minst utdannelsen min gjorde at jeg kapret jobben, sier Johnsen.

    Sophie sitter på kafeen Fuglen i Oslo med en kopp kaffe
    DIGGER JOBBEN: Sophie syns ikke overgangen fra student til pr-ansvarlig var for bratt. Kollegene er som en god kollokviegruppe fra studietiden.

    De viktigste ingrediensene

    I studietiden var Johnsen en aktiv og engasjert student. Det har kommet godt med i overgangen til arbeidslivet. – Å gå fra skolebenken til arbeidslivet har gått veldig greit. I Foodora er det et avslappet, inspirerende arbeidsmiljø, nesten som kollokviegruppen min fra skolen. Jeg har det gøy på jobb, og føler ikke det har vært en stor overgang fra studietiden, sier Sophie. De viktigste ingrediensene i en markedsføringsutdannelse på Høyskolen Kristiania er forelesere som er eksperter på markedsføring, en studiemodell med mange valgmuligheter, moderne læringsformer, undervisning i mindre klasser enn hos andre høyskoler og en veldig sentral beliggenhet. Kremen på kaken er de gode utvekslingsmulighetene skolen tilbyr. Førsteamanuensis og instituttleder Casper Claudi Rasmussen mener særlig nærheten til Norges flinkeste formidlere innen markedsføring gjør studiet så attraktivt. Studentene får et godt innblikk i hva som kreves av dem etter studiene. – Å studere kan være tøft og tidkrevende, men foreleserne gjør alt for å gjøre studiehverdagen så relevant som mulig med gode praksismuligheter og bransjenære læringsmåter og forelesninger, sier Rasmussen.

    Oppskrift på suksess

    En Bachelor i markedsføring og merkevareledelse gir deg kunnskap om hva som kreves for å utvikle attraktive merkevarer og hvordan påvirke andre aktører og samfunnet rundt deg. Det åpner opp for mange spennende jobbmuligheter i alt fra markedsavdelinger til reklame- og mediebyråer, analysebedrifter eller stillinger i spennende, nyskapende bedrifter – som nettopp Foodora. Johnsen har noen oppfordringer til deg som kunne tenke deg å studere markedsføring: – Du kommer langt med en interesse og gnist for faget. Oppsøk kunnskap på egenhånd som kan gi deg læringsutbytte, om det er en deltidsjobb, å lese relevante bøker eller generelt holde deg oppdatert på hva som skjer i markedsføringsverdenen. Hvis du klarer å sette teorien du lærer på skolen ut i praksis, får du gode karakterer og godt læringsutbytte, avslutter Sophie.

    Er du interessert i å studere markedsføring og merkevareledelse?