Portrett foto av Trygve Bjellvaag

– Hvem er du?

Mitt navn er Trygve Bjellvåg. Jeg er studieprogramleder på Bachelor i spilldesign hos Westerdals, Høyskolen Kristiania. Tidligere har jeg undervist i utvikling, design og produksjon av interaktive prosjekter i nesten 10 år på Noroff og University of South Wales. Jeg har også undervist i 3D-modellering og animasjon mot reklame og arkitektur, og ikke minst har jeg jobbet i spillbransjen.

Jeg har selv en Master of Arts med spesialisering innenfor animasjon fra utlandet. Jeg er også involvert i community building og spesielt da innen norsk spillindustri, men også i utlandet. Jeg er ofte med på å organisere Game Jams, møter og andre typer treff for å styrke miljøet samt mingle studenter med spillindustrien og andre kreative bransjer.

Tidligere har jeg erfaring fra å ha jobbet hos Funcom på samtlige titler hos dem, og jeg har mitt eget spillselskap som heter Working Mill. Ellers er jeg en glad og skjeggete person som omtales ofte som en «sosial nerd» som spiller/ser og hører alt som finnes der ute og reiser så mye jeg kan.

– Hvordan er studiet bygget opp?

Studiet i sin helhet er en fin blanding av teori og praksis. Vi skal selvfølgelig lage masse spillprototyper, men vi har også en del undervisning og eksempler fra industrien som vi bygger på, og som diskuteres i klassen slik at du som student vet hva som skal til.

Her lærer du hvordan du kan unngå typiske feil og samtidig får du veldig «hands-on» erfaring med nettopp det du selv ønsker å bli bedre på.

På førsteåret så er det mye sjangerlære, hvor vi bryter ned kjente og ukjente spill til hver minste del slik at vi får god oversikt over hvorfor noen spill er som de er, og hva som gjør dem så interessante. Det er også en god dose 2D, 3D og grafisk design hvor vi lager assets til prosjektene og scripting/programmering slik at man får ett helstøpt spill allerede på første året.

Vi er også i gang med et pilotprosjekt nå, hvor vi skal legge ut spillene som blir laget på Google, iOS og Steam store slik at studentene får kjennskap til prosessen. Andre år består mer av dypdykk i enkelte emner slik som level, system og kryssplattformdesign, prosjektstyring og verktøy rundt utvikling, og ikke minst markedsføring.

Vi har også ett stort push på valgfagemnet, hvor man kan få innføring i Virtual Reality, tekstutvikling, oppdragsbasert praksis, animasjon og så videre, slik at studentene finner nye miljøer og muligheter. Vi har mot slutten av hvert semester et tverrfaglig prosjekt der mange andre kreative studier jobber sammen på et prosjekt for en faktisk kunde. Her kan man møte mange nye sterke individer og jobbe på noe reelt. Kanskje til og med skape ett nytt marked.

Tredjeåret er der bacheloren setter inn for fullt. Her har vi noen fag som omhandler entreprenørskap, slik at du som nyetablert spilldesigner vet hva du har krav på, hva som skal til for å starte opp eget firma, og hvordan du kan selge deg selv inn til ett større prosjekt.

Vi henter inn relevante personer fra spillindustrien som kan fungere som mentor for hver enkelt student. Siste semester går ut på å enten jobbe i team på et stort prosjekt, eller å ha praksisplass i et allerede etablert selskap og jobbe på et spill eller noe interaktivt.

– Hvordan jobber vi på studiet?

En typisk dag er for eksempel bestående av 4-6 timer hvor halvparten av tiden er undervisning/teorikunnskap, mens resten er lab/workshops. Dette er gjort for å få på plass grunnleggende kunnskap, for så å jobbe med dette umiddelbart gjennom å playteste, diskutere og analysere andre lignende spill og medier.

Her blir du raskt vant til å presentere ukentlig hva du har gjort og skal gjøre, slik at alle får en oversikt og du kan få innspill fra andre som kan styrke konseptet og prosjektet ditt. Vi har også begynt å bygge opp kultur for å teste nye spill som kommer, samt de gamle klassikerne. Vi har Lan-kvelder og filmvisninger og små prosjekter ved siden av undervisningen.

Vi er også heldige som har et fantastisk bibliotek hvor man kan låne spill og konsoller for testing og hjemmearbeid. Vi har også en hel del bøker som er knyttet opp til pensumet vårt. Underveis har vi allerede fra andreåret fokus på praksisplasser og utveksling på andre skoler og studieretninger igjennom vårt internasjonale kontor som hjelper til dersom man ønsker ett semester i utandet for eksempel.

– Hvem studerer her?

Alle! Vi har alskens mulige mennesker som kommer fra ulike plasser, kulturer og erfaringer som er utrolig sunt og inspirerende for oss alle. Alt i fra «vokst opp på ungdomsrommet med Metroid, Zelda og Monkey Island», ihuga DOTA, StarCraft og Overwatch-gamere til filosofer, snekkere og personer med helt andre bakgrunner.

Vi som underviser ser på dette som utrolig interessant. Studentene deler masse erfaring og ideer som igjen inspirer klassemiljøet, og ikke minst studentene som går der.

– Hvem lykkes?

Dette kommer til å høres ut som en klisjé, men: De som kommer seg raskest ut av komfortsonen er de som kommer seg fortest inn i bransjen og blir der.

Det er mange som ønsker å lage de spillene de er vokst opp med – og det er flott – men ingen vil jobbe med personen som bare lager det samme om igjen. Det er også mange som får litt sjokk når de skjønner hvor mye jobb som går inn i et helt vanlig spill, og i tillegg er det jo alt som kommer etterpå med salg, reiser og intervjuer. Vi ønsker derfor å eksponere studentene for alle sjangere og utfordringer.

Ingen har noensinne gjort suksess med å gjøre «the bare minimum», men er man proaktiv og gir 110% på absolutt alt av utfordringer og prosjekter (selv om de går i stykker eller ikke som planlagt), så skal man se at man plutselig har lykkes allerede, og at målene fremover bare er enda mer fokusert. En annen viktig ting er å være med på det som skjer rundt seg. Vi på spilldesign pusher at studentene tar initiativ, og vi organiserer så mye vi kan selv slik at vi er med og utvikler bransjen i den retningen vi selv ønsker. Det er en bransje som er mest interessert i kontinuitet, gjennomføringsevne og at du er selvstendig.

Er du med og drifter Game Jams/Eventer og talks, blir du lagt merke til i industrien. Dersom du står på år etter år, samtidig som din egen interesse og portofolio utvikler seg, vil industrien huske deg – og det er da de tar kontakt.