Fra idé til premiere på én uke–Manus

De siste ukene har studentene jobbet med dramaturgi og viktigheten av en sterk konflikt. I den forbindelse har de gjennomført to workshops, hvor de i grupper har kommet opp med en idé, skrevet synopsis, skrevet ut manus, spilt inn filmen og så vist den frem for klassen – alt på én uke.

Fikk fritt spillerom

Studentene skulle skrive og spille inn et manus som inneholdt en sterk følelse, en sterk karakter, en sterk konflikt og en utvikling.

– Det er en veldig åpen oppgave, samtidig som den har strenge tidsrammer, forklarer Nikolaj Frobenius, programansvarlig for manus.

Brukte Spinn-metoden

Nikolaj forklarer at det er viktig at studentene å lære seg å samarbeide, og samtidig få et innblikk i hele prosessen av det å lage film.

– Studentene bruker Spinn-metoden når de jobber i idéfasen. På den måten får studentene trening i konsept- og idéutvikling, og blir samtidig litt varme i trøya. De trenger øvelse for å tørre å presentere en dårlig idé tidlig i en idéfase, forteller han.

– En dårlig idé og et «shitty first draft» er viktige deler av prosessen.

– Oppgaven gir studentene mengdetrening og muligheten til å leke litt. Her får studentene virkelig trent opp skrivemuskelen samtidig som de lærer seg å jobbe tett i grupper, fortsetter han.

Foto av 3 studenter som holder forelesning for resten av klassen.

Fra 70 til to ideer

En av gruppene; Øystein, Jesper, Ingvild og Carl, var alle tidlig enig om at de ville lage en komedie. Øystein Ytterstad ble utnevnt til talsmann for gruppa, eller talsmann med skjult agenda som han selv kalte seg.

– Vi hadde mange ideer, jeg tror det var opp mot 70 ideer til å starte med, forteller Øystein. Gruppen stemte frem fem favoritter, og jobbet videre med de fem. Til slutt stod de igjen med to idéer.

– Å jobbe så intensivt over en kort periode er viktig for å lære seg å samarbeide. Samarbeid både når det gjelder idéutvikling, gjennom skriveprosessen og under innspilling, sier Øystein.

Hva var den dårligste ideen?

Ideene var mange. Blant annet “Spekkhoggerne”, en dokumentar lignende “Bloggerne” og “Blind mann søker jobb som førerhund”.

«Torn I Tobias» og «Karius i Baktus» var også noen av ideene som kom frem, gruppen blir ikke enige om hva som var dårligst, men er enige i at alle sjangre er lov.

Og den beste idéen?

Jesper forteller at gruppen var splittet når det gjaldt hvilken idé de skulle gå for, og valgte å skrive ut manus for begge idéene.

– Idéen som vant hadde mye potensiale, og var humoristisk i sin enkelthet, forklarer han.

– Vent litt, skal jeg se hva vi skrev, hva ideen faktisk var, avbryter Jesper. Han scroller gjennom et langt dokument, og klarer ikke la være å le av teksten han leser:

– Klaustrofobisk samtale på et toalett. Mann på do som blir tvunget til å slå av en prat. 

Lærer av de beste

– Her er det lav terskel for å være seg selv. Åpent for å skrive om det du vil, og interessere deg for det du vil. Det synes jeg er kult, sier Ingvild.

– Det beste med studiet må være alle de kule folka man møter, både studenter, lærere og gjestelærere, forteller Øystein.

– Lærerne er utrolig flinke. Det er ikke alle skoler hvor de beste i bransjen også er læreren din, legger Jesper til.

– Og det kreative miljøet her. Alle har gode idéer hele tiden, og noen dårlige selvfølgelig, sier Carl.