Populaermusikk-bransjen-Kathrine-Synnes
CEO, Music Norway, Kathrine Synne Finnskog

– Hva skjer i ditt/deres felt/bransje?

- Det skjer veldig mye spennende på musikkeksportfeltet for tiden. Norsk musikk har et åpenbart momentum ute i verden, og det er utrolig inspirerende å se at så mange dyktige aktører, både utøvere og bransjeapparat, baner vei internasjonalt.

– Akkurat nå er det spesielt stor interesse for norsk EDM/elektronisk musikk, som Kygo, Matoma, Cashmere Cat og Todd Terje. Men også sjangre som metal, jazz, samtid og klassisk har sine spydspisser med stort internasjonalt nedslagsfelt.

– Hvilke kvaliteter hos studentene er bransjen ute etter? Hvem lykkes i bransjen?

– For å lykkes i musikkbransjen trenger du først og fremst å brenne for feltet, og ikke minst være villig til å jobbe knallhardt i lang tid. Det er ingen enkel sak å gjøre det bra i denne bransjen, spesielt hvis du starter for seg selv.

– Music Norway jobber i stor grad med å legge forholdene til rette for nettverksbygging og profesjonalisering. Nettverksbygging er et nøkkelord her. Du kan aldri ha for mange kontakter i denne bransjen, og det er avgjørende at man ikke er redd for å ta kontakt med nye mennesker. Nordmenn er ofte litt sjenerte av seg, men de som lykkes er ofte folk som er sosiale, utadvendte og engasjerte. Dette kommer selvsagt litt an på hvilken del av bransjen du jobber i. Jobber du mer kreativt, er det gjerne andre mekanismer i sving. Men Music Norway fokuserer først og fremst på bransjemekanismene.

Det er et bredt spekter av muligheter, både innen kreative og mer administrerende stillinger. Alt fra management og plateselskap, til produksjon og design, profilering og markedsføring.