Panelsamtale om concept art
Neil Campbell Ross, er best kjent for sine konsepter og visuelle utviklingsarbeid i store Hollywoodfilmer og animasjoner som Jungelboken, Tron: Uprising, Paranorman, Hotel Transylvania, The Prince of Persia/ The Sands of Time, The Corpse Bride, Space Jam, Braveheart m.m.
Hva er concept art?
Det første spørsmålet som melder seg i en panelsamtale om concept art er nettopp: Hva er concept art, og hva gjør en concept artist?
– En “concept artist” er sentral i starten av en produksjon, og jobber med å visualisere manus. Han eller hun jobber med hvordan ting skal se ut, hvordan ser filmens eller spillets univers ut. En økende produksjon av Fantasy-filmer har økt etterspørselen etter “concept artists”, forteller Neil Campbell Ross.
– Jeg har mitt eget studio, og jobber helst der. Når jeg jobber med en produksjon, har jeg ofte møter med produksjonsteamet en gang i uken, enten på sett eller via skype. Jeg reiser noe, og jobber på sett, men gjør også mye arbeid hjemmefra, legger Neil til.
Har du noen tips til studentene?
– Ikke vær redd for å la deg inspirere av andre illustratører. Da mener jeg ikke at du skal kopiere kunstnerens uttrykk, men la deg inspirere av budskapet kunstneren ønsker å formidle. Da er kunstnerens personlighet like viktig som streken, sier Ross. Utstillingen av Neil Campbell Ross sitt arbeid, Sector 7 & other merz vises på Blank Space Gallery frem til 4. mai 2016.
Oi, jeg fikk betalt for en tegning!
Nikolai Lockertsen har jobbet med visuelle effekter i film og tv i en årrekke. Han har bl.a jobbet på filmer som Kon Tiki, Slipp Jimmy Fri, Trolljegeren og Kongen av Bastøy. Kan du fortelle litt om bakgrunnen din?
– Jeg har gått to år på tegning, form og farge, men fullførte ikke videregående. Før det gikk jeg på Steinerskolen. Jeg har alltid vært glad i å tegne, og brukt kvelder og fritiden min på å lære. Internett har vært en stor inspirasjonskilde for meg, forteller Nikolai.
– Min første betalte jobb som illustratør var for Hifi-klubben. Jeg tegnet et lagerrom fylt med varer, og fikk et Hifi-anlegg som betaling. Jeg husker godt følelsen: “Oi, jeg fikk betalt for en tegning”.
– Min første ordentlige jobb som illustratør var for Animagic Net, “Free Jimmy” i 2001. Siden det har jeg gjort mye forskjellig, og i dag jobber jeg freelance med oppdrag både i Norge og i utlandet, legger han til.
Et slott på en høyde
– Et typisk eksempel på “matte painting” er et slott på en høyde, hvor høyden filmes, og fotograferes, mens slottet på toppen må tegnes. En matte painter sin oppgave er skape et sømløst bilde, hvor tegnede elementer skal passe inn i virkeligheten. Det handler egentlig om å forandre bakgrunnen. Matte painting er et av de eldste triksene i boka. Tidligere tegnet man elementer på glassplater som ble plassert foran handlingen. Ulempen da, var at du ikke kunne få noen bevegelser foran de tegnede elementene. Med green screen er det problemet løst i dag, forklarer Lockertsen. Hvorfor ville du jobbe med “matte painting”?
– Jeg visste ikke hva hverken “matte painting” eller “concept art” var da jeg startet. Faren min har alltid jobbet i filmbransjen, og jeg har helt siden jeg var liten vært veldig interessert i film. Med tegning som mitt sterkeste kort, prøvde jeg å finne en måte å kombinere de to, film og tegning, sier han.
Har du noen tips til studentene?
– Det er viktig å vise bredde, samtidig som man er nødt til å prioritere og velge kun de beste tegningene i egen portfolio. Ikke vis mer enn 10-15 bilder, og vis heller kun syv gode arbeider, i stedet for syv gode og tre mindre gode. Bruk også litt penger på ordentlig print, og en fin mappe eller bok. Arbeidet du legger ned i portfolioen din reflekterer deg som person, forklarer Nikolai.
– Tegn litt hver dag, heller en halvtime om dagen, enn kun en hel søndag. Gjør thumbnails, små tegninger i en kredittkortstørrelse, avslutter han.