Lager kampanje for Enklere liv
Første- og andreårsstudentene har fått i oppdrag av Enklere liv å få nordmenn til å ta julehandelen i deres butikker. Studentene fikk presentere løsningen sin for representanter fra Enklere liv og Fanbooster – som i forkant har holdt gjesteforelesning for studentene om bruk av Facebook som annonseringsverktøy.
Lurer du på hva du kan studere?
– Undersøkelsen vår viser at 61% av de spurte, ønsker å delta på konkurranser på Facebook, hvis premien er nyttig, forteller en student i gruppe 3. Disse studentene har gjort en SWOT-analyse av merkevaren, og har satt seg som mål å få Enklere liv til å bli en sterkere merkevare, øke trafikken til nettsiden og salget. Andre hadde laget Youtube-julekalender med ulike kjendiser som bruker butikkens produkter, og et samarbeid mellom Frelsesarmeen og Enklere liv for å motivere folk til å gi bort i julestria.
– Dere har fått mye ut av tiden dere har fått, både konkurranser og premier – det engasjerer! sier Siri Langseth fra Enklere liv.
Opplæring av ekspertene
Vi på Høyskolen Kristiania er opptatt av bransjenærhet, og hva er vel bedre da enn å få bransjen selv til å gjesteforelese for studentene? For å sette opp en vellykket kampanje på Facebook, fikk studentene besøk av Kenneth Bæver Bjerke, Head of Customer Sucess i Fanbooster. Han ga studentene tilbakemeldinger underveis, og var imponert over studentenes presentasjoner:
– Jeg er veldig positivt overrasket over studentene, de har tenkt mye lenger enn jeg hadde trodd! Foreløpig er det vi har sett på presentasjonene helt konge! De har brukt Fanbooster og tatt hensyn til trafikk inn på nettsiden, laget videoer, tatt med kjendiser – jeg er imponert!
Kunnskap bransjen har behov for
– Det er behov for digitale folk i byråene, og akkurat den kunnskapen disse studentene tilegner seg her nå. Det handler om å markedsføre målrettet uten å spamme, og bruke dataen man har tilgjengelig for å ekskludere irrelevante målgrupper.