Ifigenia, spilt av Maja Evenshaug Christiansen, ber for sitt liv.
Ifigenia, spilt av Maja Evenshaug Christiansen, ber for sitt liv.

Tett samarbeid

Førsteårsstudentene på Bachelor i maske- og hårdesign og andreårsstudentene på Bachelor i skuespill har jobbet tett sammen de siste ukene for å sette opp en moderne versjon av det antikke greske teateret «Ifigenia i Aulis». Stykket ble skrevet i år 405 før Kristus, men denne tolkningen er satt i en humoristisk og fargerik «white-trash»-setting.

– Det har vært veldig gøy, men ganske spesielt med bare to uker til å lære 70 sider med tekst, sier Skuespill-studenten Giulia Hellesdatter Roi.

– Den første uka jobba vi med tekstbehandling med Maria Sand, så vi har bare hatt en uke på gulvet før stykket skal vises fram. Da rekker man ikke å gå psykologisk dypt inn i ting, men vi må øve oss på å ta raske valg og hoppe i det, forteller hun.

Suze Milius jobber med manuset sammen med Skuespill-studentene Maud Monceyron Jonassen og Charlotte Langseth Luth.
Regissør Suze Milius jobber med manuset sammen med Skuespill-studentene Maud Monceyron Jonassen og Charlotte Langseth Luth.

Sminke er viktig

Skuespill-studentene har også måttet brukt mange dyrebare timer i sminkestolen.

– Sminke gir deg mye gratis som skuespiller. Det er en transformasjon som du ikke kan gjøre selv, sier Giulia.

Hun synes det har vært veldig fint å samarbeide med maske- og hårdesign-studentene på dette prosjektet.

– De har vært veldig sporty og åpne for å gjøre justeringer, forteller hun.

– Det er veldig behagelig å bli sminket og ordnet av dem. Det er ikke så mange pauser i løpet av dagen og det er ikke alltid at man kan bruke tiden i sminkestolen til å slappe av. Men det kan jeg med Thea, sier Giulia og smiler til Thea Patricia Syversen som holder på med å sminke en klassisk solbrille-solbrenning på Skuespill-studenten.

Giulia Hellesdatter Roi blir sminket av Thea Patricia Syversen.
Giulia Hellesdatter Roi blir sminket av Thea Patricia Syversen.

Positiv utfordring

Dette er det første teaterprosjektet som førsteårsstudentene på Bachelor i maske- og hårdesign har. De er ikke vant til at regissøren har så stor påvirkningskraft på hvordan sminken skal være, men Veronika Gruchot liker utfordringen.

– Det var veldig utfordrende i begynnelsen, men så ble det bare lettere og lettere jo lenger vi holdte på. Så det har vært utfordrende på en veldig positiv måte. Vi måtte komme fram til et felles utrykk som både vi og Suze kunne være fornøyde med, og som passer til karakterene, forteller hun.

Veronika liker å samarbeide så tett med Skuespill-studentene.

– Det blir en trygg og fin nærhet mellom oss og dem, sånn at vi tør og gå bort og fikse på ting, sier Maske- og hårdesign-studenten.

Veronika Gruchot, Sigrid Teige og June Stensvold Kristensen gjør Sacha Slengesol Balgobin klar for scenen.
Veronika Gruchot, Sigrid Teige og June Stensvold Kristensen gjør Sacha Slengesol Balgobin klar for scenen.

Nederlandsk regissør

Suze Milius har regi på stykket. Hun er en ung og lovende nederlandsk regissør, med base i Brussel.

– Vi googla Suze på forhånd og da ble vi veldig spente. Jeg har faktisk sett en forestilling av henne på KHiO for mange år siden, forteller Giulia.

Suze er glad for å være tilbake på Westerdals Oslo ACT.

– Det er alltid flott å være på Westerdals! Det har vært to komplekse, men spennende uker, sier hun.

Kommunikasjonen med studentene foregår på engelsk, mens manuset er på nynorsk! Det byr på flere utfordringer.

– Men jeg forstår litt norsk og jeg kjenner stykket fra før. Vi jobbet med tekstbehandling med Maria Sand den første uka, så jeg fikk oppdage følelsen av historien med henne, forteller Suze.

Suze gir studentene en pep-talk før de går på scenen.
Suze gir studentene en pep-talk før de går på scenen.

Ambisiøst prosjekt

Studentene setter stor pris på å få jobbe med den anerkjente regissøren.

– Det har vært kjempekult å jobbe med Suze! På den ene siden er hun veldig tydelig og klar på hva hun vil ha, og på den andre siden viser hun at hun ikke har bestemt seg for for hvordan hun vil ha det på forhånd. Så det blir en fin balanse mellom å finne ut av det sammen, og å bare følge hennes svært tydelige instruksjoner. Det er imponerende at hun klarer å gi oss en opplevelse av både stramme linjer og frihet samtidig, sier Giulia.

– Jeg prøver å skape en fysisk verden for skuespillerne, forklarer Suze.

– Skuespill-studentene på Westerdals Oslo ACT er hardtarbeidende, nysgjerrige og åpne for nye ting. Det er bra! sier hun.

Likevel er hun usikker på om stykket er klart for publikum allerede.

– To uker på dette prosjektet er kanskje for ambisiøst. Svaret får vi på visningen! sier Suze. Visningen ble en suksess, men en overfylt sal og et trollbundet publikum som ikke kunne unngå å knekke sammen i latter.