Mai er en måned med mange høydepunkter og mye som skjer. Blant annet ... *trommevirvel* eksamen! Denne skumle tingen som gjør oss lykkelig (når den er levert). Det er ikke uvanlig å kjenne på eksamensnerver, og vi studenter får ofte stive skuldre og mangel på søvn i denne perioden.

Så hvordan kobler man egentlig best av, så man er skikkelig klar for eksamen? Jeg har slengt sammen noen tips, og håper du blir inspirert!

Lag en plan som viser deg at dette skal gå bra

Om du er stressa for å ikke få lest, innfør når du skal lese, evt. om du må avlyse planer hvis du stresser for mye. Planlegging kan også gå andre veien (herregud, jeg kommer jo ikke til å rekke det), men som oftest kan du klare å få laget en plan som gir deg ro i sjelen. Det å se det skrevet ned at du kommer til å ha forberedelsene i boks, er en veeeldig bra følelse.

Stress ned

Pust rolig 10 ganger mens du sitter på do. Gjør en yogaøvelse som du finner på Google rett før du legger deg. Legg vekk mobilen en time før leggetid, og sleng på en meditasjons-liste på Spotify før du sovner. Alt som gjør deg litt roligere i kroppen, er helt gull!

Vær flink

Kanskje er du allerede en superstudent og ikke trenger denne påminnelsen, men det må nevnes fordi det vil gi deg mindre stress. Gjør deg fortjent til en skikkelig godfølelse etter eksamen. Prioriter riktig frem mot eksamen, dropp lange byturer og Netflix-serier som du heller kan se etter eksamen er levert.

Se ting i perspektiv

Når du ligger og stirrer i taket og lurer på hvordan du skal overleve dette, flytt fokuset. Hva skjer om du stryker, eller hvis det går dårlig? Går verden under? Nei. Ja, det er kjipt - men du skal jo gjøre det du kan for å unngå det, ikke sant? Derfor skjer det mest sannsynlig ikke - men hvis det skjer, så overlever du faktisk det også. Lykke til!

Silje